بازار ارز چگونه مهار شد؟

کدخبر: ۳۱۶۱۰۵
اقتصادنیوز: هر چند قیمت دلار در آغاز و پایان هفته تفاوت چندانی را نشان نمی دهد اما بررسی ها حکایت از آن دارد که یکی از پرنوسان ترین هفته های پاییزی در بازار این ارز رقم خورده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، بازار ارز در هفته اخیر تغییراتی متعددی را تجربه کرد. دلار که تا مرز ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان در صرافی‌های بانکی پیشروی کرد، بار دیگر در آخرین روز هفته به کانال ۱۲ هزار تومان برگشت و بر قیمت ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان ایستاد. این وضعیت در مورد سایر ارزها نیز وجود داشت اما دلیل مهم نوسان قیمت دلار در بازار چه بود؟

چرا دلار بالا رفت؟

 عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی تا کنون سه دلیل مشخص را برای افزایش قیمت دلار مورد اشاره قرار داده است.اول فرارسیدن فصل تسویه حساب‌های بین المللی ، تلاش صادرکنندگان برای فروش دلارها به بالاترین قیمت و همچنین افزایش قیمت بنزین.

 هر چند همتی دلایل فوق را برای توضیح چرایی کوچ دلار از کانال یازده هزار تومان مورد استناد قرار می‌دهد اما تاکید دارد که اتفاقا اشراف بانک مرکزی به بازار بالاست و بی‌تردید آرامش به این بازار بازخواهد گشت.

 آنچه همتی درباره چرایی نوسان قیمت‌ها می گوید، کارشناسان و فعالان اقتصادی نیز مورد استناد قرار می‌دهند. مستخدمین حسینی، معاون اسبق بانک مرکز اما جدا از دلایل فوق ، کاهش صادرات غیر نفتی به عراق و افغانستان را به واسطه ناآرامی های این دو کشور دلیل دیگر نوسان نرخ ارز می داند. عراق و افغانستان دو خریدار مهم کالاهای ایرانی در منطقه و جهان محسوب می شوند. دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق از کاهش ۲۱۰ میلیون دلاری صادرات به این کشور براثر ناآرامی‌های عراق خبر داده است. از سوی دیگر تداوم تحریم‌ها و اخبار سیاسی منتشره در این حوزه نیز در این روند موثر بوده است. همه این ها دست به دست هم داد تا چهارشنبه‌ای استثنایی را در بازار ارز ایران رقم بزند.

چرا قیمت‌ها برگشت کرد؟

هر چند روند ریزش قیمت ها در بازار ارز آغاز شده است اما هنوز دلار به موقعیت پیشین بازنگشته است. حرکت دلار از میانه کانال یازده هزار تومان آغاز شد و حالا در آخرین روز هفته در سقف کانال ۱۲ هزار تومان متوقف شده است .

 به این ترتیب دلار بیش از هزار تومان افزایش قیمت را همچنان در کارنامه خود ثبت کرده است.  بسیاری از معامله‌گران بازار معتقدند یکی از مهمترین دلیل ریزش قیمت‌ها در بازار ارز، تصمیم بانک مرکزی مبنی بر محدودیت تراکنش بین بانکی است.

بانک مرکزی با هدف اجرای الزامات مبارزه با پولشویی و مدیریت جریان وجوه در کشور، مقرر کرداز بیستم آذر ماه، تراکنش‌های کلیه سامانه‌های بین بانکی به ازای هر شخص در ۲۴ ساعت از درگاه‌های غیر حضوری به ۱ میلیارد ریال برابر با صد میلیون تومان محدود می‌شود.کلیه بانک‌ها و موسسات اعتباری نیز موظفند این محدودیت را برای تراکنش‌های درون بانکی در درگاه‌های غیر حضوری خود اعمال کنند.به این ترتیب مشتریان بانک‌ها می‌توانند برای انجام تراکنش‌های بالاتر از این مبلغ کماکان به شعب بانک‌ها مراجعه کنند.

همین تصمیم سبب شد از روز چهارشنبه بسیاری از دلالان با تاکید بر اینکه نقدی خرید و فروش می‌کنند، تلاش کنند شرایط را برای معامله مهیا نمایند. "پول نقد"، "پول نقد"، به یکی از کلید واژه‌های دلالان حاشیه خیابان فردوسی در این روز تبدیل شد.

آینده دلار چه می شود؟

هر چند افزایش قیمت ها در پایان هفته جاری تب خرید را بالا برده است اما بسیاری معتقدند قیمت ها در بازار ارز برگشت خواهد کرد اما احتمال ایستادن در قیمتی بالاتر از قیمت های آبان ماه بالاست .گزارش‌های رسیده از بازار ارز نشان می‌دهد، جو بازار شکننده است و جولان شایعات در این بازار قیمت‌ها را به سرعت متاثر می‌کند . رییس کنفدراسیون صادرات معتقد است با بازگشت جو ثبات و آرامش جو روانی بازار نیز تغییر می کند، این وضعیت می‌تواند ابتکار عمل را از دست شایعه‌سازان خارج کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید