اویل پرایس:

«رمز ارز اسلامی»؛ جدید‌ترین ایده ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا / ایران با حمایت ترکیه و مالزی می‌تواند پیشنهاد خود را اجرایی کند؟

کدخبر: ۳۱۷۷۵۳
اقتصادنیوز: اویل پرایس نوشت: حسن روحانی، رئیس جمهور ایران اخیرا خلق یک رمز ارز اسلامی را پیشنهاد کرده است. او معتقد است که کشور‌های اسلامی از این طریق می‌توانند سلطه اقتصادی آمریکا را به چالش بکشند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: مطابق با گزارش منتشر شده در خبرگزاری آسوشیتدپرس، روحانی در کنفرانس کشور‌های مسلمان در مالزی خواستار تقویت همکاری‌های مالی و تجاری و کاهش وابستگی به سیستم دلار آمریکا شد.

رمز ارز جدید اسلامی برای مقابله با سلطه اقتصادی آمریکا

رئیس جمهور ایران استدلال کرد که تحریم‌های اقتصادی ابزار اصلی آمریکا برای سلطه بر دنیا و تهدید کشور‌های دیگر هستند. روحانی راه اندازی یک سیستم مالی و بانکداری ویژه را پیشنهاد کرد که در آن کشور‌های مسلمان از ارز‌های محلی برای تجارت استفاده می‌کنند. گزارش‌های محلی نیز پیشنهاد روحانی برای خلق یک رمز ارز اسلامی را تایید کرده اند.

مطابق با گزارش آسوشیتدپرس، روحانی در سخنرانی خود گفت:: «مسلمانان دنیا باید به دنبال راهکار‌هایی برای کاهش وابستگی خود به دلار و سیستم مالی آمریکا باشند».

مالزی از ایده رئیس جمهور ایران برای خلق یک سیستم پرداخت جایگزین برای دلار حمایت میکند

در این کنفرانس رهبران کشور‌های ترکیه، قطر و میزبان حضور داشتند. اما عربستان و پاکستان از مشارکت در این اجلاس امتناع کردند.

مطابق با گزارش‌های منتشر شده توسط رسانه‌های محلی مالزی، ایده روحانی مورد استقبال ماهاتیر محمد، نخست وزیر مالزی قرار گرفته است. این اولین بار است که ایران و ترکیه پیشنهاد خلق یک سیستم پرداخت جایگزین برای دلار آمریکا را در نظر می‌گیرند. نخست وزیر مالزی در این ارتباط گفت:: «ما می‌توانیم از یک ارز مشترک برای انجام تبادلات مالی استفاده کنیم».

در این مراسم رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از سازمان همکاری اسلامی انتقاد کرد. او ابراز نگرانی کرده است که این نهاد در عمل اقدامات کافی برای تقویت روابط و همکاری بین کشور‌های اسلامی انجام نداده است. اردوغان همچنین تاکید کرد که کشور‌های مسلمان باید بر روی یک سیستم پرداخت مالی اسلامی تمرکز کنند. او پیشنهاد تشکیل یک گروه اقدام ویژه را مطرح کرده است.

کشور‌های دیگر نیز برای دور زدن تحریم‌های آمریکا به رمز ارز روی آورده اند

تعدادی از کشور‌های دیگر در دنیا نیز خلق رمز ارز‌های محلی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا را در نظر گرفته اند. در ماه سپتامبر گزارش‌هایی در مورد تلاش کره شمالی برای خلق یک ارز دیجیتال منتشر شده بود. کارشناسان معتقدند که هدف از این کار کمک به دور زدن تحریم‌های وزارت خزانه داری آمریکا است.

ونزوئلا نیز در بین کشور‌هایی قرار دارد که در حال تلاش برای دور زدن تحریم‌های آمریکا با استفاده از رمز ارز‌های بومی است. رمز ارز پتو در ماه فوریه ۲۰۱۸ راه اندازی شده بود و اولین رمز رز ملی مبتنی بر نفت در دنیا است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید