فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا قید نرخ بهره را میزنند؟ شاید هم نه!

کدخبر: ۳۱۷۸۷۵
اقتصادنیوز: تحلیل گران و اقتصاد دانان امیدوارند که فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا در سال 2020 دست از سر نرخ بهره بردارند. بانک مرکزی آمریکا ترجیح میدهد در سال 2020 که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را پیش رو داریم، در سیاست های خود تغییری بوجود نیاورد.
فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا قید نرخ بهره را میزنند؟ شاید هم نه!

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از سایت طلا؛ تحلیل گران و اقتصاددانان امیدوارند که فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا در سال 2020 دست از سر نرخ ها بردارند.

نرخ های بانک مرکزی اتحادیه اروپا و آمریکا نرخ های بانک مرکزی اتحادیه اروپا و آمریکا

با این حال، اگر هم قرار باشد فدرال رزرو سیاست های پولیش را تغییر دهد، به عقیده برخی به سوی کاهش نرخ ها خواهد رفت. در خصوص بانک مرکزی اروپا، کسانی که از کشورهای مختلف بازار را دنبال می کنند، تقریبا همگی بر این باورند که آنچه واقعا قاره اروپا به آن نیازمند است، محرک مالیست.

تحلیلگر ارشد بازار، پت اوهارا به بریفینگ دات کام گفت: "هیچ بانک مرکزی نمی خواهد با سیاست های زود گذر در سال 2020 بازار را به چالش بکشد." وی افزود: "بازار تا حدی با این فکر آسوده است که این جلسات بانک های مرکزی تاثیر هیجانی سال های قبل را به همراه نخواهد داشت."

هرتغییری از سوی فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا، در مقایسه با دیگر بانک های مرکزی برجسته جهان، به احتمال زیاد طلا را تحت تاثیر قرار خواهد داد. سیسات تزریق پول، به معنی افزایش احتمالی تورم است، و طلا معمولا برای مقابله با آن خریداری می شود. اقدامات این دو بانک نرخ تبدیل یورو-دلار را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. چیزی که طلا به آن واکنش سریعی نشان می دهد.

فدرال رزرو در نشست دسامبر نرخ ها را تغییر نداد در حالی که طی سال سه بار و تا 25 صدم درصد بر کاهش آنها نقش داشت. طبق نمودار رسم نقطه ای، که انتظارات بیمه گذاران حقیق را نشان می دهد، اعظای فدرال رزرو نیز خود انتظار کاهش نرخ ها را در سال 2020 ندارند.

آندرو هانتر، اقتصاددان ارشد آمریکا در مصاحبه با کپیتال اکونومیست گفت: "بانک مرکزی آمریکا نرخ ها را برای آینده ای قابل پیش بینی ثابت نگه داشته است. و این بدین خاطر است که طی چند ماه گذشته، آمده اند و گفته اند که قصد کاهش نرخ ها را در سال 2020 ندارند مگر اینکه تغییر خاصی در چشم اندازشان حاصل شود."

همچنین به عقیده برخی اقتصاد آمریکا همچنان در حال رشد است و به گفته نومورا گلوبال اکونومیکس، بانک مرکزی آمریکا ترجیح میدهد در سال 2020 که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را پیش رو داریم، در سیاست های خود تغییری بوجود نیاورد."به دنبال عملکرد نامحسوس تورم در چرخه مالی و عدم تحقق یافتن انتظارات مربوط به تورم، فکر می کنیم که بانک مرکزی اروپا دوره ای همراه با انبساط پولی را پیش رو خواهد داشت."

با این وجود همچنان برخی نظیر TD Securities و Commerzbank  انتظار دارند سال 2020 با کاهش نرخ ها همراه باشد.

مارک چندلر، استراتژیست ارشد بازار در مصاحبه با بانوکبورن گلوبال فارکس گفت: "بنظرم پیش از انتخابات تا دوبار شاهد کاهش نرخ ها خواهیم بود.  با پایان فصل اول سال و یا در اوایل فصل دوم، بنظرم اقتضاد متزلزل خواهد بود. و این امر به فدرال رزرو این امکان را خواهد داد تا در اوایل فصل دوم نرخ ها را کاهش دهد."

نومورا هفته پیش اشاره کرد که بازارهای وابسته به نرخ بهره طی 12 ماه آتی قیمت گذاریشان بر مبنای تنها یک بار کاهش قیمت است. از صبح روز دوشنبه نیز، ابزار CME FedWatch ، بازار نرخ بهره را با احتمال 51.5 درصدی نشان می داد و اینکه میزان سرمایه هدف فدرال در نرخ کنونی 1.5 الی 1.75 درصدی خواهد ماند و همچنین نشست 2020 ماه دسامبر فدرال، 34.6 درصد احتمال کاهش نرخ ها را بین 1 الی 1.25 درصد به همراه خواهد داشت. 11.6 درصد احتمال کاهش شدیدتر و 2.3 درصد احتمال افزایش وجود دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید