میانگین قیمت نفت در سال ۲۰۲۰

کدخبر: ۳۱۸۰۵۵
اقتصادنیوز: نتایج نظرسنجی بلومبرگ از تحلیلگران نشان داد وست تگزاس اینترمدیت در سال میلادی آینده به طور میانگین ۵۸ دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه و نفت برنت ۶۴ دلار و ۲۵ سنت معامله خواهد شد.
میانگین قیمت نفت در سال ۲۰۲۰

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از بلومبرگ؛ این قیمت پایین‌تر از قیمت فعلی شاخص نفت آمریکا است اما اندکی بالاتر از میانگین قیمت ۲۰۱۹ محسوب می شود که حدود ۶۶.۹۵ دلار است.

تحلیلگران در نظرسنجی بلومبرگ پیش بینی کردند قیمت نفت برنت که شاخص قیمت بازار جهانی است در سال میلادی آینده به طور میانگین ۶۴.۲۵ دلار در هر بشکه خواهد بود. نفت برنت در سال ۲۰۱۹ چندین بار به بالای مرز ۷۰ دلار در هر بشکه صعود و همچنین در چندین مقطع به پایین مرز ۶۰ دلار سقوط کرد.

نظرسنجی بلومبرگ پس از به‌روزرسانی پیش بینی قیمت بانکهای گلدمن ساکس و جی پی مورگان منتشر شده است. این دو بانک انتظار دارند شاخص‌های قیمت نفت در سال ۲۰۲۰ به میزان اندکی نسبت به سال ۲۰۱۹ رشد کند. 

دامین کوروالین و جف کوری، تحلیلگران گلدمن ساکس در یادداشتی با پیش بینی محدود شدن رشد سطح ذخایر نفت در نیمه اول سال ۲۰۲۰، برآورد خود از قیمت نفت برنت را از ۶۰ به ۶۳ دلار بالا بردند. تحلیلگران جی پی مورگان هم با اشاره به رشد قوی‌تر اقتصادهای نوظهور، میانگین قیمت نفت برنت در سال میلادی آینده را ۶۴ دلار و ۵۰ سنت پیش بینی کردند.

در مقابل، تحلیلگران در نظرسنجی وال استریت ژورنال پیش بینی کردند که با وجود کاهش تولید بیشتر اوپک، در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ قیمتها در سطوح فعلی نسبتا ثابت خواهند ماند.

مجموع دیدگاههای بازار نسبت به قیمت‌های نفت، انتظار برای پایین ماندن قیمت‌ها را نشان می‌دهد. با وجود این که اوپک و شرکایش که در راس آنها روسیه قرار دارند ماه میلادی جاری موافقت کردند ۵۰۰ هزار بشکه در روز دیگر به تولیدشان اضافه کنند و مجموعا تولیدشان را ۱.۷ میلیون بشکه در روز در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ محدود کنند، مشکلات مربوط به پایبندی برخی از اعضای این گروه مانع از راحتی خیال معامله‌گران و تحلیلگران شده است.

اظهارات مقامات روسیه در هفته جاری شاخص‌های قیمت را تحت فشارهای کاهشی قرار داد. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اظهار کرد: شرکای اوپک پلاس ممکن است در مقطعی در خصوص کاهش بیشتر تولید بازنگری کنند.

وی به شبکه تلویزیونی آر بی سی روسیه گفت: ما هر گزینه‌ای شامل تسهیل سهمیه‌های کاهش تولید یا ادامه توافق را می‌توانیم بررسی کنیم.

خارج از اوپک، آمریکا و همچنین نروژ، برزیل و گویان رشد عرضه جهانی نفت را هدایت می‌کنند. گویان یک تازه وارد در صحنه نفت بین‌المللی است که اوایل ماه میلادی جاری شاهد آغاز تولید در چاه لیزای یک شرکت اکسون موبیل بود. این چاه در بلوم استابروک حفاری شد که اکسون در چند سال اخیر چندین کشف نفتی در آنجا داشته است.

نفت برنت در معاملات روز سه شنبه که بازار به استقبال تعطیلات کریسمس رفت، با ۸۱ سنت معادل ۱.۲۲ درصد افزایش، در ۶۷ دلار و ۲۰ سنت در هر بشکه بسته شد. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵۹ سنت معادل ۰.۹۷ درصد افزایش، در ۶۱ دلار و ۱۱ سنت در هر بشکه بسته شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید