رکوردشکنی طلا تکمیل شد + نمودار

کدخبر: ۳۲۶۰۲۴
اقتصادنیوز: قیمت اونس طلای جهانی بار دیگر از مرز روانی ۱۶۰۰ دلاری عبور کرد. فلز زرد با ثبت قیمت 1613 دلاری توانست رکورد جدیدی ثبت کند.
رکوردشکنی طلا تکمیل شد + نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، 

اونس از رکورد ژانویه عبور کرد

قیمت اونس طلای جهانی بار دیگر از مرز روانی ۱۶۰۰ دلار عبور کرد و به ۱۶۱۱ دلار رسید. به این ترتیب، پس از ثبت رکورد ۱۶۱۱ دلاری ابتدای ژانویه سال جاری میلادی، دیروز بیشترین قیمت اونس در ۴۰ روز اخیر به ثبت رسید که در ادامه امکان عبور از این رکورد را نیز داشت. اونس جهانی طلا پس از رفت و آمدهای مکرر حول محور ۱۵۷۲ دلاری بالاخره توانست از مرز روانی ۱۶۰۰ دلاری عبور کند. این فلز گرانبها در اوج معاملات روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه توانست باثبت قیمت ۱۶۱۰ دلاری در چند میلی‌متری رکورد سال جاری میلادی خود که با ثبت قیمت ۱۶۱۱ دلاری در کارنامه این فلز درج شده بود، بایستد. پس از آن در بازار امروز سقف 1611 دلاری نیز شکسته شد و اونس تا 1613 دلار پرش داشت.

هر چند در بازار وال‌استریت به دلیل کاهش نگرانی‌ها نسبت به شیوع بیشتر ویروس کرونا فاصله اندکی با رکورد تاریخی خود داشتند. با توجه به این مساله که وضعیت شیوع این ویروس همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، همزمان با رشد شاخص‌های وال استریت، پناهگاه‌های امن نیز از سوی برخی سرمایه‌گذاران مورد استقبال واقع شد از همین رو اونس فلز زرد توانست از مرز روانی ۱۶۰۰ دلاری عبور کند. از سوی دیگر شاخص دلار آمریکا در پیشروی پرشتاب خود به سمت هدف ۱۰۰واحدی چراغ سبز نشان داد. شاخص دلار آمریکا از ابتدای سال جاری میلادی بیش از ۳ درصد در برابر سبد شش‌گانه ارزهای معتبر دنیا که با آنها سنجیده می‌شود، تقویت شده است. به همین دلیل، دلار استرالیا به قعری فرو افتاد که در ۱۱ سال گذشته بی‌سابقه محسوب می‌شود. استرالیا یکی از بزرگترین شرکای تجاری چین محسوب می‌شود بنابراین هرگونه تکانه جدید در کشور اژدها می‌تواند تاثیر بسزایی بر اقتصاد و بازارهای استرالیا داشته باشد اتفاقی که هم اکنون نیز شاهد آن هستیم. دلار استرالیا که به‌عنوان بازتاب‌دهنده رشد اقتصادی چین نام برده می‌شود، در معاملات صبح جمعه نیویورک بیش از یک درصد ارزش خود را در برابر همتای آمریکایی‌اش از دست داد و به نرخ برابری ۶۶۶/ ۰ در برابر اسکناس پشت سبز رسید. از سوی دیگر داده‌های ضعیف اقتصاد آلمان منجر به ثبت پایین‌ترین سطح یورو از ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی در برابر دلار ایالات متحده شد.

 

 

قیمت طلا که روز سه‌شنبه از مرز ۱۶۰۰ دلاری گذشته بود، دیروز چهارشنبه در پی افزایش شاخص سهام در بازارهای مالی و کاهش تعداد موارد جدید ابتلا به کرونا، با کاهش نسبی روبه‌رو شد، اما این اخبار تایید نشده با اعلام مقامات مختلف در کشورهای درگیر با کرونا همراه شد و شیوع این ویروس همچنان عاملی در کاهش‌یافتن خوش‌بینی‌ها در بازارهای جهانی قلمداد شد.

تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در چین برای دومین روز متوالی کاهش یافته و به ۱۶۹۳ نفر رسیده ولی سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که هنوز آمار کافی وجود ندارد که بداند آیا ویروس کرونا کنترل شده است یا نه.

شاخص سهام در بازارهای آسیا و آمریکا با افزایش نسبی روبرو شده بود. تصمیم جدید چین برای تمدید معافیت‌های تعرفه‌ای علیه ۶۹۶ کالای آمریکایی عامل اصلی افزایش اعتماد در بازارهای مالی و سهام جهان بوده است.

اتخاذ سیاست‌های مالی و پولی محرک و تشویق‌کننده با هدف حمایت از رشد و رونق اقتصادی از سوی بانک مرکزی این کشور نیز تاثیر زیادی بر افزایش شاخص سهام داشته است.

یک قاضی فدرال شکایت شرکت هوآوی چین درخصوص قانون آمریکایی که بر اساس آن دسترسی این شرکت به فناوری‌های پیشرفته را محدود می‌کند، رد کرده است.

میزان ذخایر صندوق اس‌پی‌دی‌آر با ۲/ ۰ درصد افزایش به ۹۲۹ تن رسیده است. قیمت هر اونس پالادیوم با ۲/ ۰ درصد افزایش به ۲۶۴۱ دلار رسیده است. قیمت هر اونس نقره نیز بدون تغییر چندانی نسبت به روز گذشته به ۱۷/ ۱۸ دلار رسیده است.

بانک مرکزی چین به تازگی نرخ بهره وام‌های میان مدت خود را کاهش داده تا از این طریق با تبعات منفی ویروس کرونا مقابله کند.

بر اساس این گزارش اقدام بانک مرکزی چین تاثیر چندانی روی قیمت جهانی طلا در روزهای نخست هفته جاری نداشت چرا که بازارهای آمریکای شمالی روز دوشنبه تعطیل بود. قیمت طلا حتی در معاملات روز دوشنبه با کاهش نیز روبرو شد.

ولی به‌رغم آغاز ناامید‌کننده قیمت طلا در ابتدای هفته جاری، تحلیلگران اقتصادی امیدوارند که اقدامات اخیر بانک مرکزی چین موجب تقویت قیمت طلا شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید