دردسر ساختمان‌های غول‌آسا در پایتخت تمام می‌شود؟

کدخبر: ۳۲۶۰۲۹
اقتصادنیوز: طی سال‌های اخیر، مدیریت شهری پایتخت به‌دلیل اشتیاق زیاد به کسب درآمد از محل صدور جواز برای ساختمان‌های بزرگ متراژ چند منظوره همچون مجتمع‌های تجاری بزرگ در مناطق مختلف شهر یک درد سر بزرگ ترافیکی برای خیابان شهر ایجاد کردند.
دردسر ساختمان‌های غول‌آسا در پایتخت تمام می‌شود؟

به گزارش اقتصادنیوز، ازآنجاکه بخش زیادی از این ساختمان‌های تجاری بدون توجه به نیاز و ضرورت واقعی شهر به ایجاد این نوع کاربری و فقط با هدف کسب درآمد از محل صدور مجوز ساخت وساز برای آنها، احداث شدند. اما چون در زمان صدور جواز ساخت برای مال‌ها و مجتمع‌های تجاری، سایر پیوست‌های لازم برای اجرای طرح‌های شهری همچون پیوست ترافیکی، فرهنگی و... تهیه و لحاظ نشده، مشکلات زیادی برای محلات مختلف شهری محل ساخت این مال‌ها به وجود آمده است. از این رو اعضای شورای شهر تهران در هفته جاری به یک فوریت طرحی رأی دادند که بر اساس آن شهرداری تهران ملزم می‌شود قبل از صدور پروانه برای ساختمان‌های بزرگ مقیاس از نتایج مطالعات ترافیکی استفاده کند.

در جلسه اخیر پارلمان محلی پایتخت که یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به استفاده از نتایج مطالعات ترافیک قبل از صدور پروانه برای ساختمان‌های بزرگ مقیاس روی میز بررسی شورای شهر قرار گرفت، محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری در دفاع از یک فوریت این طرح گفت: متاسفانه طی سال‌های اخیر ساخت برخی از ساختمان‌های تجاری پرتردد، عارضه‌های ترافیکی برای شهر ایجاد کرده است. درحالی‌که اگر قبل از صدور پروانه عارضه‌سنجی ترافیکی انجام شود و در مطالعات این گره‌های ترافیکی مشخص شود می‌توانیم پروانه برای ساخت یک ساختمان بزرگ تجاری ندهیم.

وی با اشاره به قوانین بالادستی که در استفاده از پیوست‌های ترافیکی در هنگام صدور پروانه تاکید شده است، عنوان کرد: پیش از این نیز قبل از صدور پروانه از معاونت مربوطه استعلام می‌شد و اگر پاسخ مثبت نبود پروانه صادر نمی‌شد و بر همین اساس می‌خواهیم با استناد به این طرح برای ساختمان‌های بزرگ و پر مراجعه حتما استعلام ترافیکی بگیریم.

سالاری افزود: البته برخی‌ها نگران طولانی شدن فرآیند صدور پروانه هستند که معاونت حمل‌و‌نقل می‌تواند این مساله را به بخش‌خصوصی واگذار کند تا زمان آن کمتر شود و البته دقت داشته باشید که این دستورالعمل تنها برای ساختمان‌های گروه «ب» (۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰) متر و گروه «ج» (۵۰۰۰ متر به بالا) است.

نهایتا اعضای شورای شهر تهران به یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به استفاده از نتایج مطالعات ترافیکی قبل از صدور پروانه برای ساختمان‌های بزرگ مقیاس رأی مثبت دادند. حال باید منتظر بود و دید که آیا این طرح پس از تصویب به‌طور کامل از سوی شهرداری اجرایی خواهد شد یا در حد یک دستورالعمل جدید باقی خواهد ماند؟ نکته بعد آنکه آیا نقشه راه جدید مصوب از سوی شورای شهر می‌تواند به‌طور کامل منجر به کاهش دردسرهای ترافیکی ساختمان‌های غول‌آسا در شهر تهران شود یا خیر؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید