لیر ترکیه در قعر 8 ماهه

کدخبر: ۳۲۶۰۳۱
اقتصادنیوز: ارزش لیر ترکیه به کمترین سطح خود از ماه می رسید.
لیر ترکیه در قعر 8 ماهه

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از رویترز، روند تضعیف لیر که از روز سه شنبه آغاز شد امروز نیز ادامه یافت تا جایی که نرخ برابری لیر در مقابل دلار به کمترین سطح خود از ماه می سال گذشته رسید. به گفته فعالان بازار، اصلی‌ترین دلیل ریزش لیر در حال حاضر منازعات شمال سوریه و درگیری پراکنده ارتش ترکیه با ارتش سوریه بوده است. این نگرانی وجود دارد که تشدید درگیری‌ها باعث سرازیر شدن موج جدیدی از آوارگان و پناهجویان سوری به ترکیه شود.

انتظار می‌رود بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را بار دیگر کاهش دهد و به حدود ۱۰.۷۵ درصد برساند. روند کاهش نرخ بهره در ماه های اخیر با روی کار آمدن رئیس جدید بسیار سریع شده و همین مساله باعث نگرانی برخی نهادهای بین المللی و معامله گران ارزی شده است. به عقیده آن ها کاهش بیش از حد سریع باعث آسیب‌پذیری لیر در مقابل تورم و ریسک های پولی و ارزی خواهد شد.

در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار به ۶.۰۶۸۵ لیر رسید تا به این ترتیب کاهش ارزش لیر در برابر دلار طی دو ماه نخست امسال از دو درصد فراتر برود. ارزش پول ملی ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۳۸ درصد در برابر اسکناس آمریکایی تضعیف شده است. در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۶.۵۵۵۳ لیر و هر پوند معادل ۷.۸۹۲۲ لیر اعلام شد.

جیسون تووی، کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در موسسه " کپیتال اکونومیکس" گفت: این احتمال وجود کرد که نرخ برابری هر دلار تا پایان سال به ۷.۵ لیر نیز برسد. ریسک اصلی آن است که مقامات سعی کنند هر طور شده جلوی ریزش لیر را بگیرند و این اقدام می تواند عواقبی دردناک و بلندمدت برای بازار ارز ترکیه داشته باشد.

هم‌چنین شاخص بورس استانبول نیز تحت تاثیر عملکرد بازار ارز با ریزش بسته شد تا جایی که شاخص "بیست ۱۰۰" در پایان معاملات روزانه یک درصد نسبت به روز قبل خود در سطح کمتری قرار گرفت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید