قیمت دستوری فولاد همان توزیع دلار ارزان است

کدخبر: ۳۲۶۱۵۳
اقتصادنیوز: تصور کنید دلار ۱۴هزارتومانی بازار را به قیمت ۱۰ هزارتومانی دولتی بفروشید، مشخص است که چه آفت رانتی گریبانگیر عرضه و تقاضای بازار ارز خواهد شد که فروش فولاد با قیمت دستوری دقیقا همین سناریو را در اقتصاد اجرایی می کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با انتقاد از نقش سامانه بهین یاب در میدان دادن به دلالان گفت: یکی از ایرادهای اساسی سامانه بهین‌یاب این است که به افرادی که در هیچ جای زنجیره تولید قرار ندارند، اجازه ثبت‌نام می‌دهد.

رضا شهرستانی ادامه داد: نحوه تخصیص مواد اولیه، حتی برای مصرف‌کنندگان واقعی هم باید به‌گونه‌ای باشد که مواد اولیه بیشتر از نیاز به آن‌ها داده نشود زیرا این روزها، وسوسه فروش سهمیه‌های دریافتی در بازار آزاد مانند موریانه‌ای، تعادل قیمت‌ها را برهم زده است.

وی ادامه داد: در نخستین اقدام، باید نظارت و کنترل برسامانه بهین‌یاب افزایش یابد و اجازه دهند که عرضه و تقاضا نقطه تلاقی یکدیگر را پیدا کند. اکنون، مشکل آنجاست که قیمت‌های دستوری به تولیدکنندگان تحمیل می‌شود و همین قیمت‌ها غیرواقعی، مبنای معاملات است و چون نرخ بازار آزاد کالاها از نرخ سهمیه‌ای بالاتر است، رانتی شکل‌گرفته که درنهایت، نصیب تولیدکننده نماها و دلالان می‌شود؛ به این ترتیب قیمت گذاری دستوری حاصلی برای تولید کشور ندارد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به اینکه ابطال معاملات اخیر، دلیلی بر التهاب آفرینی ناشی از قیمت‌گذاری دستوری است، افزود: دلیل ابطال معاملاتی که در هفته گذشته بورس شاهد آن بود، همین افزایش نرخ محصولات است که مانند فنری فشرده‌شده، به‌یک‌باره رها شده‌اند و اگر تدبیری کارساز اندیشیده نشود، این اتفاق دیر یا زود در دیگر بازارهای هم رخ خواهد داد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ادامه داد: برخی سیاست‌گذاران به‌کلی فراموش کرده‌اند که رقم قیمت‌های دستوری، آن‌قدر پایین است که باعث شده متقاضیان زیادی در صف‌های خرید بنشینند و همین،به تشنگی کاذب در بازار دامن زده و دلالان را به برنده اصلی قیمت‌های دستوری تبدیل کرده است.

وی اضافه کرد: به‌طور مثال، تصور کنید دلار ۱۴هزارتومانی بازار را به قیمت ۱۰ هزارتومانی دولتی بفروشید، مشخص است که چه آفت رانتی گریبانگیر عرضه و تقاضای بازار ارز خواهد شد و متأسفانه، مشابه این حالت فرضی، به واقعیت جاری بازارهای کالایی دارای قیمت دستوری تبدیل شده است و این در حالی است که باید این واقعیت اثبات‌شده در اقتصادهای موفق جهانی را بپذیریم که باید اجازه داد تا بازارها، نرخ‌های اصلی خود را پیدا کنند تا مصرف‌کننده و تولیدکننده نهایی، بتوانند بر اساس ارقام واقعی و غیر تحمیلی ، فعالیت و برنامه‌ریزی کنند.

شهرستانی با انتقاد از عملکرد ناکارآمد و غیرکارشناسی دستگاه‌های حمایتی خاطرنشان کرد: تشکل‌هایی که وظیفه حمایت از تولید و تولیدکنندگان را دارند امروز به محملی برای رانت تبدیل شده‌اند؛ رشد قیمت فولاد ، ناشی از مشکلات غیرقابل کتمان معادن و کمبود سنگ،کنسانتره و آهن اسفنجی است ، به‌ویژه آنکه فصل سرما و افت فشار گاز نیز باعث شده تا بسیاری از شرکت‌هایی که آهن اسفنجی یا گندله تولید می‌کنند با مشکل مواجه شوند و در این میان ،  عطش خرید در بازار هم مزید بر علت شده تا در بازار ، حس سبقت تقاضا از عرضه تقویت شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید