ترامپ بازارهای مالی جهان را در شوک عمیقی فرو برد

کدخبر: ۳۲۹۱۱۳
اقتصادنیوز: ​شاخص های بورسی بار دیگر با ریزشی شدید مواجه شدند.به دنبال تصمیم ناگهانی دونالد ترامپ مبنی بر ممنوعیت ورود مسافران از اروپا به آمریکا در راستای ریشه‌کن کردن ویروس کرونا، بازارهای مالی متزلزل شدند به طوری بورس ها سقوط کردند و بهای نفت دوباره کاهش یافت.سقوط سنگین سهام آمریکا در روزهای اخیر، از میزان رشد شاخص داوجونز در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ به شدت کاسته است. این در حالی است که ترامپ رشد این شاخص را دستاورد بزرگ دولت خود قلمداد می‌کرد.دلار به دنبال دستور جدید ترامپ برای محدودیت پروازهای اروپایی صعود کرد.
ترامپ بازارهای مالی جهان را در شوک عمیقی فرو برد

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از سایت طلا؛ همزمان با اینکه این ویروس همه گیر، زندگی روزانه میلیون ها انسان را در سرتاسر جهان دچار تشویش کرده است، سرمایه گذاران نیز بابت عدم اتخاذ تدابیر گسترده از سوی ترامپ برای مقابله با این ویروس ناامید شده و تجار رفته رفته نسبت به کاهش هرچه بیشتر نرخ بهره از سوی فدرال رزرو اطمینان بیشتری پیدا می کنند.

ترامپ روز گذشته اعلام کرد که آمریکا تمامی سفرها را از اروپا از روز جمعه به مدت ۳۰ روز تعلیق خواهد کرد به غیر از بریتانیا.

با این حال، ترامپ گفت که تجارت تحت تاثیر این محدودیت های مسافرتی قرار نخواهد گرفت. علاوه بر این، او از اقدامات دیگری شامل دستور به وزارت خزانه داری به منظور تعویق دریافت مالیات از نهادهای متضرر از کرونا، رونمایی کرد.

در جریان معاملات پنجشنبه، بسیاری از ارزهای مختلف در برابر دلار در موقعیت نزولی قرار گرفتند و دلار به جلو رانده شد. در شرایطی که  شمار قربانیان ویروس کرونا در آمریکا به ۳۵ نفر افزایش یافته است، برخی از کارشناسان معتقدند باید شاهد کاهش بیشتر نرخ بهره در این کشور باشیم. پیش‌تر فدرال رزرو نرخ بهره را در اقدامی کم سابقه با ۰.۵ درصد کاهش به محدوده یک تا ۱.۲۵ درصدی کاهش داده بود.  

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با صدور فرمانی اعلام کرد کلیه پروازهای مسافری از اروپا به مدت ۳۰ روز حق ورود به آمریکا را ندارند. البته انگلیس فعلا از این تصمیم مستثنی شده است. پیش تر نیز مقامات آمریکایی، اروپا را کانون جدید شیوع کرونا در جهان معرفی کرده بودند. با توجه به این تصمیم انتظار می رود ضربه سنگینی به ایرلاین‌ها و صنعت گردشگری جهان وارد شود.  

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با صعود ۰.۱۷ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۶.۳۳۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۷۰۳ دلار اعلام شد.  

شاخص Euro Stoxx با افت ۸.۳ درصدی پایین ترین سطح خود را از اواسط سال ۲۰۱۶ تجربه کرد.

شاخص S&P نیز به اندازه ۴.۹ درصد ریزش داشت. شاخص نیکی نیز ۴.۴ درصد کاهش پیدا کرد.

با توجه به شرایط فعلی پیش بینی می شود که فدرال رزرو به احتمال زیاد در نشست سیاستگذاری که ۱۷ و ۱۸ مارس برگزار می‌شود، به جای ۰.۷۵ درصد کاهش یک درصدی نرخ بهره را مورد بررسی قرار دهد.

سازمان بهداشت جهانی روز گذشته برای نخستین بار کووید-۱۹ را همه‌گیر اعلام کرد.

ایتالیا به عنوان کانون اصلی کرونا در اروپا اعلام کرده است که قرنطینه را به تمام کشورش گسترش داده است. کشورهای همسایه نیز اتباع خود را از این کشور فراخوانده‌اند.  دولت ایتالیا از جریمه ۲۰۰ یورویی افرادی خبر داده که بدون دلیل موجه از خانه خود خارج شوند. با قرنطینه کامل هشتمین اقتصاد بزرگ جهان انتظار می رود رشد اقتصادی منطقه یورو بیش از پیش با کاهش مواجه شود.  

میشل مک کارتنی، کارشناس موسسه سی ام سی مارکتس گفت: ترس و اضطراب در بین معامله‌گران کاملا مشهود است، به ویژه که حالا ایتالیا تصمیم گرفته است کل کشور را قرنطینه کند.

چین اعلام کرده است که از زمان همه‌گیری کرونا تاکنون صادراتش ۱۷ درصد و وارداتش چهار درصد کاهش پیدا کرده است. با توجه به بزرگی بازار چین، بسیاری از شرکت‌های مطرح بین‌المللی انتظار زیان سنگینی را در نتیجه تعطیلی کسب و کارهای خود دارند.  

از سوی دیگر، هر چند سرعت شیوع کرونا در مناطق مختلف چین کاهشی شده است اما انتشار موارد جدید ابتلا به کرونا در کشورهای مختلف، باعث ایجاد موج جدیدی از نگرانی‌ها در بین معامله‌گران شده است.

تاکنون بیش از ۱۲۴ هزار و ۱۳۰ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۴۶۲۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به چین با ۳۱۶۹ نفر، ایتالیا با ۸۲۷ نفر، ایران با ۳۵۴ نفر و کره جنوبی با ۶۶ نفر بوده است.

در بسیاری از کشورهای جهان از جمله چین، ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور، هنگ‌کنگ، تایلند، تایوان، مالزی، ایران، ایتالیا، استرالیا، آلمان، آمریکا، ویتنام، فرانسه، ماکائو، کانادا، امارات متحده، جمهوری چک، اتریش، الجزایر، کرواسی، سوییس، رومانی، انگلیس، فیلیپین، هند، روسیه، اسپانیا، بلژیک، کامبوج، مصر، فنلاند، فلسطین اشغالی، کویت، عمان، افغانستان، لبنان، نپال، سری لانکا و سوئد ابتلا به کرونا گزارش شده است.  

در آمریکا شمار قربانیان ویروس کرونا در آمریکا به ۳۵ نفر افزایش یافته و بانک مرکزی تصمیم گرفت تا برای تقویت رشد اقتصادی، نرخ بهره را ۰.۵ درصد کاهش دهد.  انتظار می رود که روند کاهش نرخ بهره در ماه های پیش رو نیز ادامه داشته باشد. در کالیفرنیا و واشنگتن حالت فوق العاده اعلام شده و کنگره نیز بودجه اضطراری مقابله با کرونا تخصیص داده است.

در شرق آسیا نیز بانک مرکزی چین با ورود همه جانبه خود به بازارهای مالی این کشور تا حدی موجب دلگرمی معامله‌گران شده است. علاوه بر تزریق حدود ۲۴۰ میلیارد دلار منبع ارزی به بازار، بانک‌های دولتی و مقام‌های مختلف محلی چین از ارائه حدود ۲۰۰ میلیارد یوان تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط خبر داده‌اند. با این حال ریزش‌های اخیر بورس‌های جهانی که از زمان رکود بزرگ ۲۰۰۸ بی سابقه بوده است، کماکان ادامه دارد.

بانک مرکزی اروپا و وزیر دارایی فرانسه هم در اظهاراتی جداگانه اعلام کردند که در حال بررسی اقدامات ممکن برای حمایت از بازارهای مالی و کاستن از تبعات منفی کرونا هستند.  جینگ یی پان، تحلیل گر بانک آی جی گفت: هر چند که دولت ها و بانک های مرکزی به دنبال حمایت بیشتر از اقتصاد خود هستند اما ریسک ورود اقتصاد جهانی به رکود کاملا واقعی و فراگیر است.  

گرگ مک بریج، کارشناس بازار سهام در موسسه بنک ریت گفت: ممکن است این وضعیت هفته ها یا شاهد ماه ها ادامه داشته باشد اما نباید فراموش کرد شاخص ها همان طور که می توانند خیلی سریع ریزش کنند می توانند خیلی سریع هم به روزهای اوج برگردند.  

در وال استریت، همه شاخص‌ها ریزشی بودند تا جایی که سه شاخص مهم بورسی در سطح پایینتری از روز قبل خود بسته شدند.  شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج" با ۵.۸۶ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۳ هزار و ۵۳۳.۲۳ واحد بسته شد. شاخص "اس اند پی ۵۰۰" با ۴.۸۹ درصد ریزش تا سطح ۲۷۴۱.۳۸  واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی " نزدک کامپوزیت" با ریزش ۴.۷ درصدی در سطح ۷۹۵۲.۰۵  واحدی بسته شد.

روز پنج‌شنبه، به دنبال اعلام پاندمی (اپیدمی جهانی) ویروس کرونا توسط سازمان سلامت جهانی و ممنوعیت مسافرت بین اروپا و آمریکا، شاخص‌های سهام به شدت سقوط کردند.

در پایان معاملات روز چهارشنبه آمریکا (بامداد پنج‌شنبه به وقت تهران) وال استریت به شدت سقوط کرد و شاخص داوجونز با ۱۴۶۴.۹۴ واحد یا ۵.۸۶ درصد سقوط به محدوده مقاومت فنی وارد شد، یعنی از رکورد ماه قبل خود ۲۰ درصد پایین‌تر آمد.

نیکی ژاپن ۴.۴۱ درصد سقوط کرد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۳.۹۴ درصد سقوط کرد.

در بازار چین کامپوزیت شانگهای ۱.۹۳ درصد سقوط کرد و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۳.۶۹ درصد از ارزش خود را از دست داد.

در استرالیا شاخص ای‌اس‌اکس با سقوط سنگین ۷.۳۶ درصدی روبرو شد، در حالی که در کره‌جنوبی هم شاخص سهام کوسپی ۴.۳۹ درصد سقوط کرد.

در بازار ارز، دلار به روند سقوط خود در برابر ارزهای مهم جهان ادامه داد. نرخ برابری دلار با ین ژاپن ۰.۷۶ درصد تضعیف شد و به ۱۰۳.۷۳ واحد رسید.

دلار در برابر یورو ۰.۱۹ درصد دیگر افت کرد و نرخ برابری آنها به ۱.۱۲۸۸ واحد رسید.

در چین شاخص "شانگ‌های  کامپوزیت" ریزش ۱.۹۲ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۳۹۵۱.۲۱  واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۷.۳۶ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۵۳۰۴.۶۳ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی  بود.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها تحت تاثیر افزایش شمار مبتلایان به کرونا در ایتالیا، اسپانیا، آلمان و فرانسه و مذاکرات برگزیت قرار داشتند تا جایی که شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۱.۴ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۵۸۷۶.۷۲ واحد بسته شد.

شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با افت ۰.۵۷ درصدی در سطح ۴۶۱۰.۲۵ واحد بسته شد و شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با ریزش ۰.۳۵ درصدی و ایستادن در سطح ۱۰ هزار و ۴۳۸.۶۸ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۳۴ درصد پایین رفت و به ۷۴۳۶.۴۰ واحد رسید.

مس که به دلیل کاربرد گسترده صنعتی معیار سلامت اقتصاد جهانی محسوب می‌شود، به پایین ترین سطح خود در سه سال اخیر رسید.

در بازار ارز نیز دلار برابر ین و فرانک ریزش داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید