آمریکا ۷۷ میلیون بشکه نفت از بازار خارج می‌کند

کدخبر: ۳۲۹۳۶۴
اقتصادنیوز: رییس جمهور آمریکا درپی ریزش شدید قیمت نفت، به مقامات انرژی این کشور دستور داد میزان زیادی نفت برای پر کردن ذخایر اضطراری کشور خریداری کنند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، پر کردن ذخایر استراتژیک نفت که هفته گذشته در پی ریزش قیمتهای نفت از سوی برخی از لابی گرهای نفتی مطرح شد، دولت آمریکا را قادر خواهد کرد ۷۷ میلیون بشکه نفت را از بازار جهانی خارج کند.

قیمتهای نفت در پی صدور دستور دونالد ترامپ افزایش پیدا کرد و کاهش هفتگی چشمگیری که در مسیر ثبت آن قرار داشت را محدود کرد. با این حال بعید است این خرید بتواند افزایش عرضه از سوی تولیدکنندگانی مانند روسیه و عربستان سعودی در ماه آینده را جبران کند.

فروش نفت از ذخایر نفت استراتژیک اغلب در زمان تحویل درآمد بیشتری از میانگین شاخص قیمت وست تگزاس اینترمدیت دارد.

ذخایر نفت استراتژیک که پس از تحریم نفت عربی در دهه ۱۹۷۰ ایجاد شد، پیش از این در مواقع اضطراری مانند طوفان کاترینا مورد استفاده قرار گرفته است. مخازن نفت استراتژیک ۷۱۳.۵ میلیون بشکه ظرفیت دارند و حدود ۶۳۵ میلیون بشکه اکنون در غارهای نمکی زیرزمینی در منطقه گلف کاست نگهداری می شوند.

باب مک نالی، موسس شرکت مشاوره "راپیدان انرژی" در این باره به بلومبرگ گفت: اگرچه پر کردن ذخایر نفت استراتژیک موج جدید عرضه به بازار جهانی را جبران نمی کند اما از نظر امنیت ملی و چشم انداز بودجه منطقی است. بهتر است که در زمان کاهش قیمتها و پیش از شرایط اضطراری این ذخایر پر شوند.

اما معلوم نیست که آیا خرید نفت مستلزم موافقت کنگره است یا خیر. وزارت انرژی آمریکا در سال ۲۰۱۶ اعلام کرده بود مخازن نفت استراتژیک می توانند با نرخ روزانه ۲۲۵ هزار بشکه پر شوند.

در سالهای اخیر کنگره از این ذخایر برای درآمدزایی و تامین پول برنامه های دولت استفاده کرده بود و ترامپ در پی انقلاب نفت شیل و کاهش وابستگی آمریکا به واردات، پیش از این با کاهش نصف این ذخایر موافقت کرده بود.

 

اگر دولت آمریکا این ذخایر را با قیمت فعلی نفت پر کند، این خرید حدود ۲.۶ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت و در شش ماه آینده حدود ۴۳۰ هزار بشکه در روز تقاضا برای نفت ایجاد می کند.

در حال حاضر دولت آمریکا انتظار دارد میزان عرضه از تقاضا در سال ۲۰۲۰ حدود ۹۷۰ هزار بشکه در روز فراتر رود. با این حال شرکت بازرگانی نفت ترافیگورا پیش بینی کرده است میزان تقاضا برای نفت امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا می کند.

آمریکا تاکنون حدود ۲۵.۷ میلیارد دلار برای ساخت ذخایر نفت استراتژیک هزینه کرده که پنج میلیارد دلار برای تاسیسات و باقی آن برای خود نفت خام بوده است. میانگین قیمت نفتی که خریداری شده، ۲۹.۷۰ دلار در هر بشکه بوده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، قیمتهای نفت هفته گذشته در واکنش به آغاز جنگ قیمت میان تولیدکنندگان بزرگ و تصمیم آنها برای افزایش عرضه به بازار، بیش از ۲۰ درصد سقوط کرد که بدترین ریزش هفتگی از سال ۲۰۰۸ بود.

این ریزش قیمت فعالیتهای حفاری نفت شیل آمریکا را تحت فشار شدیدی قرار داده و بسیاری از شرکتها را وادار می کند هزینه خود را کاهش دهند. هفته گذشته دولت آمریکا برنامه فروش ۱۲ میلیون بشکه نفت از محل ذخایر استراتژیک را با اشاره به شرایط بازار لغو کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید