گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره تبعات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا در کشور

کدخبر: ۳۲۹۷۱۸
اقتصادنیوز: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با بررسی آثار اقتصادی ناشی از شیوع کرونا پیشنهاد داده جهت جلوگیری از خروج مردم از خانه‌ها و پرهیز از تجمعات، بسیاری از فعالیت های غیرضروری اقتصادی تعطیل شده و برای جبران هزینه های تحمیل شده تمهیداتی اندیشیده شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با عنوان «درباره مقابله با شیوع ویروس کرونا، بررسی آثار اقتصادی و پیشنهادهایی برای مدیریت تبعات آن» آثار شیوع ویروس کرونا در حوزه‌های اقتصادی شامل محیط اقتصاد کلان در حوزه‌های بازرگانی، ارزی، بازار و سرمایه و کسب و کارهای خرد و گردشگری را مورد بررسی قرار داده و اثرات مستقیم و غیرمستقیم بر سایر بخش‌های اقتصادی را ارزیابی کرده و در نهایت به ارائهپیشنهاداتی برای کاهش تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا شامل مدیریت بازار، حمایت از کسب و کارها و اقشار محروم پرداخته است.

در این گزارش تاکید شده شرط اصلی برای کنترل ویروس کرونا کاهش حداکثری تعاملات اجتماعی غیر ضروری در یک ماه آینده خواهد بود که لازمه این امر تعطیلی بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی غیر ضروری بوده که طبیعتا هزینه‌های اقتصادی را به اقشار مختلف تحمیل خواهد کرد.

پیشنهادهای ارائه شده در این گزارش تاکید دارد که باید اولویت بر حمایت از کسب و کارهایی باشد که منجر به حفظ نیروی کار و عدم اخراج یا تعدیل آنها شود. همچنین در حمایت از اقشار ضعیف اولویت در حمایت‌هایی است که ضمن کنترل شیوع کرونا منجر به کسب درآمد ثابت و تحریک تقاضای کل شود.

از جمله پیشنهادات این گزارش ارائه تسهیلات لازم برای توسعه و راه اندازی فروشگاه‌های مجازی و اینترنتی، تعویق سررسید پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مربوط به دوره چهارم سال 1398 به تاریخ 31 اردیبشهت 1399 و توزیع پکیج‌هایی شامل نیازهای اولیه به همراه اقلام بهداشتی به صورت خانه به خانه برای کاهش مراجعات خارج از منزل مردم و کاهش ازدحام جمعیت است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید