اقتصاد جهان در سال ۱۳۹۹؛ بازار سهام

کدخبر: ۳۳۰۰۸۹
اقتصادنیوز: سال ۱۳۹۹ برای بازارهای جهانی سالی پر‌التهاب و بااهمیت خواهد بود چراکه علاوه‌بر ریسک‌های سیاسی- اقتصادی موجود، اپیدمی ویروس کرونا نیز بر شدت نااطمینانی‌ها افزوده و رکود مالی در سراسر دنیا را تشدید کرده است.
اقتصاد جهان در سال ۱۳۹۹؛ بازار سهام

به گزارش اقتصادنیوز، اصلاح بازارهای سهام جهانی یا به تعبیر دیگر تغییر محتمل سیکل افزایشی بازارها به روند کاهشی، منحنی سابق بازدهی اوراق خزانه داری، رکورد حجم بدهی‌های جهانی، خطر گسترش ویروس کرونا برای اقتصاد بین‌المللی همگی از جمله ریسک‌های سال آتی شمسی محسوب می‌شوند.

اصلاح وال‌استریت

شاخص‌های اصلی وال استریت بین ۱۹ تا ۳۴ درصد دچار ریزش شده و زمینه را برای بروز یک اصلاح کامل و حتی تغییر از سیکل افزایشی به کاهشی فراهم کرده است. چنانچه سیکل افزایشی بازار سهام به پایان برسد،‌ یکی از علائم اصلی رکود مالی آژیر خطر را به صدا در می‌آورد. در واقع کاهش افزون بر ۲۰ درصدی شاخص‌ها احتمال وقوع اصلاح را تایید می‌کند. شاخص S&P۵۰۰ در آغاز سال اخیر شمسی از زیر ۳ هزار واحد به بالای ۳ هزار و ۳۰۰ واحد صعود پیدا کرده بود، اما هم‌اکنون پایین‌تر از مرز سه هزار واحدی قرار دارد. ۲ دوشنبه سیاه در اسفند ماه علاوه بر یک جمعه سیاه دیگر در طول همین ماه شرایط اقتصادی آمریکا را بسیار متزلزل نشان می‌دهد. از همین رو فدرال‌رزرو با کاهش نرخ بهره این نرخ را به صفر درصد رساند که در تاریخ تنها در دوره بحران مالی دهه گذشته رخ داده بود، همچنین کاهش یک درصدی در تاریخ بی‌سابقه بوده است. سال گذشته بسیاری راجع به بروز رکود مالی ظرف ۱۲ الی ۲۴ ماه از ابتدای سال ۱۳۹۸ هشدار داده بودند. ازده شناساگر رکود حداقل هشت گزینه در سال ۱۳۹۸ با چراغ قرمز وضعیت را اضطراری نشان می‌دادند. منحنی بازدهی اوراق خزانه داری آمریکا چند ماه متوالی معکوس بود اما در پاییز منحنی به حالت نرمال بازگشت. با این حال در فصل زمستان بار دیگر معکوس شده و علاوه بر این هم امر بازدهی اوراق به خصوص نسخه با سررسید ۱۰ سال به کف تاریخی خود رسیدند. اعوجاج در بازار مالی آمریکا همزمان با ریزش شدید وال استریت و افت رشد اقتصاد بین‌الملل همگی دست در دست یکدیگر داده تا شرایط در بازارها به شدت متزلزل شود. با توجه به پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سقوط کامل بازار سهام می‌تواند شانس دونالد ترامپ برای انتخاب مجدد را تضعیف کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم‌ قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۸ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید