قیمت طلا به 5000 دلار خواهد رسید؟

کدخبر: ۳۳۲۰۱۷
اقتصادنیوز: جان باتلر نویسنده کتاب گلدن رولوشن یا انقلاب طلایی مدعی است قیمت طلا در سالهای پیش رو به ۵۰۰۰ دلار نیز خواهد رسید. باتلر این ادعای خود را بر پایه افزایش قیمت ها و سیاست پولی ضعیف که در نتیجه شیوع بیماری کرونا به وجود خواهد آمد و همچنین تاریخچه عملکرد خوب طلا در زمانی که رشد اقتصاد جهانی با رکود روبروست قرار داده است.
قیمت طلا به 5000 دلار خواهد رسید؟

به گزارش اقتصادنیوز، به گزارش از سایت طلا؛ باتلر در گفتگو با پادکست ماکرو هایو اعلام کرد که برمبنای الگوهای تاریخی سال ۱۹۷۰ و دیگر زمان هایی که چنین شرایطی در آن حاکم بوده است عقیده دارد که قیمت طلا به شدت بالا خواهد رفت. "به نظرم بسیار واقع بینانه است که در سالهای پیش رو قیمت طلا را در هر اونس برابر با ۵ هزار دلار ببینیم."

در شرایطی که اثرات این اپیدمی بر اقتصاد باقی خواهند ماند فعالیت های اصلاحی شدت بیشتری خواهند گرفت.

وی تاکید کرد سیاستمداران از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا برنامه‌های خود را پیش ببرند و در برخی موارد این برنامه در راستای هدفی خوب و مثبت و در دیگر موارد تنها برای افزایش قدرت و نفوذ خود است و من هر دوی این دو مورد را در حال حاضر به خوبی مشاهده می‌کنم. مورد دیگر آنچه که میلتون فریدمن در دهه‌های پیش بیان کرد این است که هیچ چیزی دائمی تر از یک برنامه موقت دولتی نیست.

با اینکه طلا در حال حاضر رکوردهای تاریخی را به ثبت رسانده است باتلر بر این عقیده است که این قیمتها هنوز آنچه که باید نیستند.

وقتی شرایط بازارهای سهام و اعتبارات را با قیمت طلا مقایسه می نمایید قطعاً متوجه میشوید قیمت کنونی طلا بسیار پایین تر از آن چیزی است که باید باشد و هنوز جای افزایش دارد. تعیین قیمت طلا به واسطه نگاه کردن به متغیرهای اقتصاد خرد و همچنین متغیرهایی که رابطه مستقیم با این فلز زرد دارند مشخص می‌شود از جمله این عوامل می توان به نرخ های بهره حقیقی میان مدت و بلند مدت و قیمت نفت در بلند مدت اشاره کرد.

وی با اشاره به وقایع بین سالهای ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ طی یک بازه زمانی بلند مدت، طلا از دیگر عوامل اقتصادی پیشی گرفته بود. از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۹ قیمت طلا بیش از هزار و ۳۰۰ درصد افزایش یافت و از ۳۵ دلار به ۵۱۲ دلار رسید شاخص اس اند پی ۵۰۰ بیش از ۵۰ درصد سقوط داشت.

در زمانهای شوک های اقتصادی و بحران سال ۱۹۷۰ سرمایه گذاران نمی بایستی به صورت مستقیم با تولیدات اقتصادی درگیر شوند و برخلاف آن می بایست به دنبال محصولات خام روند.

 وی با اشاره به تاریخچه عملکرد طلا اعلام نمود که شاخص عملکرد طلا بین ۱۰ تا ۲۰ درصد می باشد که بیش از آن چیزی است که اکثر سرمایه داران در اختیار دارند همچنین تامین طلا در مقایسه با دیگر منابع مالی ارزان تر از آنچه هست جلوه می‌دهد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید