تنش‌ها در هنگ کنگ و تاثیر آن بر دلار و بازارهای جهانی

کدخبر: ۳۳۹۵۷۴
اقتصادنیوز: اعتراضات در هنگ کنگ باعث شد تا ارزش دلار افزایش یافته و یوآن چین افت کند.از طرفی بیشتر شاخص‌های بورسی مهم جهان صعود محسوسی را تجربه کردند در حالیکه علی‌رغم جهش سهام آمریکا،سهام آسیا اقیانوسیه افت کردند.
تنش‌ها در هنگ کنگ و تاثیر آن بر دلار و بازارهای جهانی

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از سایت طلا؛  در معاملات امروز بازار جهانی ارز، تشدید تنش و اعتراضات در هنگ کنگ علیه اجرای قانون امنیت ملی چین در این منطقه به افزایش ارزش دلار و کاهش ارزش یوآن منجر شد.

پس از آنکه چین اعلام کرد مصر به اجرای قانون امنیت ملی در هنگ کنگ است ارزش یوآن به کمترین میزان در 8 ماه گذشته رسید.

در معاملات امروز ارزش دلار در برابر پوند افزایش یافت و به 1.2322 دلار به ازای هر پوند رسید.

دلار همچنین در برابر یورو هم رشد ارزش را تجربه کرد و به 1.0961 به ازای هر یورو رسید

ارزش دلار استرالیا هم 0.17 درصد کاهش یافت و ارزش دلار نیوزیلند هم به 0.6191 دلار افت کرد که دلیل این مسئله کاهش تقاضا برای ارزهای با ریسک بیشتر در سایه تشدید تنش بین آمریکا و چین، بوده است.

ارزش یوآن هم در بازارهای داخلی چین به 7.1591 یوآن به ازای هر دلار رسید که کمترین میزان طی 8 ماه گذشته به شمار می‌رود.

در حالی که در ماه ژانویه چین و آمریکا با بستن فاز نخست توافق تجاری به حدود دو سال جنگ تجاری پایان دادند اما حالا موضوع هنگ کنگ دوباره آتش اختلافات بین دو اقتصاد بزرگ جهان را شعله‌ور کرده است.

دور جدید تنش‌های بین آمریکا و چین این بار به بهانه مساله هنگ کنگ آغاز شده است. پس از آن که دولت چین لایحه جنجالی امنیتی هنگ کنگ را تصویب کرد، رئیس جمهور آمریکا نسبت به از دست رفتن موقعیت هنگ کنگ به عنوان قطب مالی آسیا هشدار داده و تهدید کرده است که آمریکا پاسخی قاطع به چین خواهد داد.

از سوی دیگر اما کری لام، فرماندار هنگ کنگ گفته است که این دولت شهر استقلال خود را حفظ خواهد کرد. پیش از این نیز آمریکا به بهانه دخالت چین در امور داخلی هنگ کنگ و نقض حقوق بشر، ۳۷ شخصیت حقیقی و حقوقی چینی را به فهرست تحریمی خود افزوده بود.

نشانه‌های جدید از بازگشت تدریجی سطح تقاضا در چین به سطوح قبل از زمان بحران کرونا حکایت دارد.  یی گانگ، رئیس بانک مرکزی چین با ابراز اطمینان نسبت به نیرومند بودن زیرساخت های اقتصاد چین گفته است که این بانک از تمام ابزارهای در اختیار خود برای تقویت رشد اقتصادی این کشور و حمایت از کسب و کارها استفاده خواهد کرد.

اس‌اندپی دوباره از ۳۰۰۰ واحد فراتر رفت/ داوجونز ۵۰۰ واحد جهش کرد

در پایان معاملات روز سه‌شنبه آمریکا (بامداد چهارشنبه به وقت تهران)، با خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به بازگشایی اقتصاد و واکسن بالقوه برای ویروس کرونا، سهام آمریکا جهش کرد و به سود بزرگ هفته گذشته خود افزود.

میانگین صنعتی داوجونز ۵۲۹.۹۵ واحد یا ۲.۲ درصد جهش کرد و به مرز ۲۵ هزار واحد رسید. این شاخص در معاملات دیروز برای چند لحظه از ۲۵ هزار واحد هم فراتر رفت که این از اوایل مارس تا کنون سابقه نداشته است.

اس‌اندپی ۵۰۰ هم ۱.۲ درصد جهش کرد تا در ۲۹۹۱.۷۷ واحد به کار خود پایان دهد. این شاخص هم در جلسه معاملاتی دیروز برای اولین بار از ماه مارس از ۳۰۰۰ واحد فراتر رفت اما در انتها اندکی پایین‌تر از این سطح بسته شد.

اما شاخص کامپوزیت نزدک از این جهش بازماند و با رشدی ۰.۲ درصدی در ۹۳۴۰.۲۲ واحد بسته شد.

شرکت نواواکس، که یک شرکت بیوزیستی آمریکایی است، اعلام کرد که اولین آزمایشات انسانی ویروس کرونای خود را آغاز کرده است. انتشار این خبر باعث دلگرمی بیشتر سرمایه‌گذاران شد.

رشد شاخص‌های سهام در ساعات نهایی به دنبال انتشار گزارش بلومبرگ از احتمال تحریم چین توسط آمریکا، متوقف شد.

بورس اروپا

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۱.۲۴ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۶۰۶۷.۷۶ واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۱.۰۱ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۱هزار و ۵۰۴.۶۵ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با صعود ۱.۴۶ درصدی در سطح ۴۶۰۶.۲۴ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۲.۱۵ درصد بالا رفت و به ۷۰۰۳.۹۰ واحد رسید.

روند معکوس بورس‌های آسیایی بخاطر تحولات هنگ کنگ/سهام آسیا افت کرد

شب گذشته همانطور که پیش‌بینی می‌شد شاخص S&P500 آمریکا سقف 3 هزار واحد را شکست امابه دلیل نا آرامی‌ها در هنگ کنگ به خاطر اجرای قانون امنیت ملی جدید از سوی دولت مرکزی چین در این منطقه، بورس‌های آسیایی روندی منفی را در پیش گرفتند.

سال گذشته هم پیش از شیوع کرونا مدت‌ها شاهد ناآرامی در هنگ کنگ بودیم و طی روزهای گذشته هم با از سرگیری ناآرامی‌ها کار به جایی رسیده که پلیس مجبور شده علیه تظاهر کنندگان از گاز فلفل استفاده کند.

بر همین اساس شاخص MSCI آسیا- اقیانوسیه خارج از ژاپن 0.4 درصد ریخت و دلیل اصلی آن افت بورس‌های چین و هنگ کنگ بوده است.

بورس هنگ کنگ در معاملات امروز یک درصد ریخت و بورس چین 0.8 درصد منفی شد.

دلیل منفی شدن بورس هنگ کنگ این بود که بخش قابل توجهی از تظاهرات در منطقه تجاری این شهر رخ داد و همین مسئله باعث شد تا به دلیل گسترش نگرانی سهامداران نسبت به اثرگذاری این مسئله بر تشدید اختلافات چین و آمریکا، بورس چین را منفی کرد.

برخلاف بازارها در چین، بورس‌های آسیایی با امید نسبت به بهبود اوضاع پس از فروکش کردن بحران کرونا، روز سبزی را امروز سپری کردند.

شاخص استاکس 600 اروپا، 0.4 درصد رشد کرد و به بالاترین میزان از روز 10 مارس تاکنون رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید