درباره راه موفقیت شیو نادار

کدخبر: ۳۳۹۶۵۱
اقتصادنیوز: دیدن موفقیت کارآفرینانی که همه‌چیز را خودشان از اول شروع کرده‌اند و به پیشرفت رسیده‌اند، جالب و الهام‌بخش است. شیو نادار (Shiv Nadar)، یکی از این افراد است که وقتی وارد بخش IT هند شد که این کشور هنوز بازاری فرعی در دنیای تکنولوژی برای خودش ایجاد نکرده بود.
درباره راه موفقیت شیو نادار

به گزارش اقتصادنیوز،  او موسس و رئیس هیات‌مدیره شرکت HCL است که یک شرکت جهانی خدمات IT در هند است و دفتر مرکزی آن در نویدای هند واقع شده است. نادار در زمان خود تنها فردی در هند بود  که سیستم‌های کامپیوتری ایجاد کرد و حالا یکی از ثروتمندترین افراد هند محسوب می‌شود. در لیست ثروتمندترین‌های ۲۰۲۰ مجله فوربس، او با ۹/ ۱۱ میلیارد دلار ثروت، رتبه ۱۰۳ را به خود اختصاص داده است. شیو نادار در ژوئیه ۱۹۴۵ در یک دهکده کوچک متولد شد. بعد از دوران دبیرستان، مدرک پیش‌دانشگاهی را در کالج آمریکایی مادورای دریافت کرد و سپس مدرک مهندسی برق و الکترونیک را از دانشگاه تکنولوژی PSG گرفت. او کارش را به عنوان یک کارآموز مدیریت شروع کرد و در همان‌جا با شرکای کاری آینده خود آشنا شد. نادار اولین بنگاه اقتصادی خود را در یک گاراژ با این شرکا به نام میکروکامپ (Microcomp) تاسیس کرد که بر فروش ماشین‌حساب‌های تله‌دیجیتال در بازار هند متمرکز بود. میکروکامپ در سال ۱۹۷۶ و با سرمایه ۱۸۷ هزار روپیه به HCL تغییر نام داد و به تولید ماشین‌حساب و ریزپردازنده پرداخت. در سال ۱۹۷۷ وزیر صنعت وقت هند، شرایطی فراهم کرد که باعث خروج شرکت‌های چندملیتی مثل IBM و کوکاکولا شد. این موضوع فضای بازار بیشتری به HCL داد تا ریزپردازنده‌های بیشتری را در داخل به فروش برساند. شرکت HCL در سال ۱۹۸۰ با عرضه سخت‌افزارهای IT در سنگاپور، وارد بازار بین‌المللی شد و در همان سال اول، به درآمد یک میلیون روپیه رسید و عملیات در سنگاپور را همچنان ادامه داد. نادار بدون داشتن هیچ‌گونه نظارت مدیریتی، بزرگ‌ترین سهامدار این شرکت بود. شیو نادار از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ وارد مشارکت‌ها و تملک‌هایی شد تا HCL را هر چه بیشتر به یک بنگاه نرم‌افزاری جهانی تبدیل کند؛ مشارکت با بریتیش تله‌کام، توافق‌هایی با بویینگ، NEC و دویچه بانک، از جمله آنها است. امروز HCL با درآمد ۷/ ۹ میلیارد دلاری، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خدمات نرم‌افزاری در هند است. این شرکت حدود ۱۴۹ هزار نیرو در ۴۵ کشور مختلف دارد و فارغ‌التحصیلان نخبه دبیرستانی را استخدام می‌کند و در جهت فعالیت‌های شرکت به آنها آموزش می‌دهد. در دسامبر ۲۰۱۸، HCL بخشی از محصولات نرم‌افزاری شرکت IBM را به ارزش ۸/ ۱میلیارد دلار خریداری کرد.  وینیت نایار در سال ۲۰۰۷ مدیرعاملی HCL را بر عهده گرفت تا نادار کمی از فعالیت‌های اجرایی روزمره شرکت دور شود و به رویای فعالیت‌های انسان‌دوستانه خود بپردازد. البته او همچنان رئیس هیات‌مدیره و بزرگ‌ترین سهامدار شرکت باقی مانده است. نادار یکی از برجسته‌ترین افراد خیر در هند است. در سال ۱۹۹۴ «بنیاد شیو نادار» را تاسیس کرد تا رویای خود را برای توانمندسازی نسل آینده هند از طریق تحصیلات شایسته‌سالارانه و باکیفیت، محقق کند و ۶۶۲ میلیون دلار به این بنیاد کمک مالی کرده است. او همچنین در سال ۱۹۹۶ کالج مهندسی SSN را در شهر چنای تاسیس کرد و نقشی جدی در فعالیت‌های آن بر عهده گرفت و یک میلیون روپیه از سهامش در شرکت را به آن اعطا کرد. این کالج بر توسعه پژوهش و کیفیت آموزش متمرکز است. در سال ۲۰۰۸ صندوق SNN دو مدرسه در مناطق روستایی تاسیس کرد که بورسیه رایگان برای ۲۰۰ دانش‌آموز از ۵۰ بخش ایالت اوتارپرادش در نظر گرفت. دانشگاه شیو نادار نیز در سال ۲۰۱۱ تاسیس شد. نادار تنها یک دختر دارد که در حال‌حاضر معاونت HCL را در اختیار دارد.

 نادار یکی از برجسته‌ترین افراد خیر در هند است. در سال ۱۹۹۴ «بنیاد شیو نادار» را تاسیس کرد تا رویای خود را برای توانمندسازی نسل آینده هند از طریق تحصیلات شایسته‌سالارانه و باکیفیت، محقق کند و ۶۶۲ میلیون دلار به این بنیاد کمک مالی کرده است. او همچنین در سال ۱۹۹۶ کالج مهندسی SSN را در شهر چنای تاسیس کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید