واکنش بازارهای جهانی پس از انتشار نرخ بیکاری غیرمنتظره آمریکا​

کدخبر: ۳۴۱۲۳۱
اقتصادنیوز: در معاملات آخر هفته بازار جهانی شاخص دلار در آستانه ورود به کانال جدید قرار گرفت.همه شاخص‌های مهم بورسی جهانی نیز سبزپوش شدند.بهای معاملات نفت خام نیز تحت تاثیر خبر نشست اوپک پلاس در روز شنبه برای بحث درباره طرح تمدید کاهش تولید در سطح فعلی و همچنین بهبود آمار اشتغال آمریکا روز جمعه افزایش چشمگیری پیدا کرد و رشد هفتگی قابل ملاحظه‌ای را به ثبت رساند.
واکنش  بازارهای جهانی پس از انتشار نرخ بیکاری غیرمنتظره آمریکا​

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از سایت طلا؛  برخلاف آنچه پیشتر انتظار می رفت نرخ بیکاری بزرگ ترین اقتصاد جهان تا پایان ماه می کاهشی شد و رقم ۱۳.۳ درصد را ثبت کرد. این اتفاق در  شرایطی رخ داد که بسیاری از اقتصادانان و نهادهای اقتصادی پیش بینی کرده بودند نرخ بیکاری به ۲۰ درصد و بالاتر برسد.  

اگرچه این نرخ بیکاری هنوز یکی از بالاترین نرخ های بیکاری ثبت شده در طول تاریخ معاصر امریکا است اما معامله گران به بازگشت تدریجی فعالیت‌های اقتصادی به سطوح پیش از همه گیری کرونا امیدوار شده اند. خبر مثبت دیگر از آمریکا مربوط به کاهش اعتراضات خیابانی بود که در واکنش به تبعیض نژادی علیه سیاه پوستان آغاز شده است.

با این حال در دیگراقتصاد بزرگ آمریکایی یعنی کانادا وضعیت بازار کار کماکان بدتر شده است به گونه ای که طبق اعلام مرکز آمار کانادا، نرخ بیکاری این کشور در ماه می با ۰.۷ درصد افزایش در مقایسه با ماه قبل به ۱۳.۷درصد رسید که این نرخ بیکاری بالاترین نرخ بیکاری از ژانویه سال ۱۹۶۶ تاکنون محسوب می شود.

شاخص‌های کلان اقتصادی منتشرشده در خصوص کشورهای اروپایی نشان دهنده این است که شرایط کماکان تا حد زیادی بد باقی مانده است هر چند که بانک مرکزی اروپا اعلام کرده است برنامه خرید اوراق قرضه خود را با ۶۰۰ میلیارد یورو افزایش به ۱.۳۵ تریلیون یورو خواهد رساند و این برنامه را تا سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد داد.  

داده های منتشر شده توسط مرکز آمار اروپا نشان می‌دهد تا پایان آوریل ۲۰۲۰ نرخ بیکاری در منطقه یورو و اتحادیه اروپا با ۰.۲ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه ماه قبل و به ترتیب در سطح ۷.۳ درصد و ۶.۶ درصد رسیده است. این نرخ بیکاری بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در دو ماه اخیر بوده است.

انتظار می رود رشد اقتصادی بسیاری از قدرت های منطقه یورو از جمله آلمان ایتالیا و فرانسه در سطح منفی باقی بماند. یورو تحت تاثیر این آمارها در برابر اسکناس سبز از بالاترین سطح به ثبت رسیده خود در طول دو هفته اخیر عقب نشست.

از سوی دیگر، تنش‌های بین آمریکا و چین بر سر مساله هنگ کنگ پس از برخورد نیروهای امنیتی هنگ کنگی با معترضین این کشور شدت یافته است. آمریکا در تازه‌ترین اقدام خصمانه خود علیه چین اعلام کرد که در هر هفته تنها اجازه ورود دو هواپیمای مسافری چینی به خاک این کشور را خواهد داد. پیشتر دونالد ترامپ تهدید کرده بود جلوی ورود هواپیماهای مسافری چینی را خواهد گرفت.

جین فولی، کارشناس مسائل ارزی در " روبو بانک" گفت: بازارها بین جریان مختلفی از اخبار گیر کرده‌اند. از یک سو شاهدیم که بانک های مرکزی جریان عظیمی از نقدینگی را به بازارها تزریق کرده اند و از سوی دیگر تنش های ژئوپلتیکی به سطوح کم سابقه ای رسیده است که می تواند عواقب ناگواری برای اقتصاد جهانی داشته باشد.

از سوی دیگر ویروس کرونا کماکان قربانی می گیرد هر چند که با کند شدن سرعت شیوع آن در بسیاری از مناطق روند بازگشایی کسب و کارها آغاز شده است.  

تاکنون بیش از شش میلیون و ۸۵۰ هزار و ۶۱۲ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۳۹۸ هزار و ۲۴۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۱۱۱ هزار و ۳۹۰ نفر، انگلیس با ۴۰ هزار و ۲۶۱ نفر، برزیل با ۳۵ هزار و ۴۷ نفر،  ایتالیا با ۳۳ هزار و ۷۷۴ نفر و فرانسه با ۲۹ هزار و ۱۱۱ نفر بوده است.  

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲۹ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۹۶.۹۳۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۳۸ دلار اعلام شد.  

در سه ماهه نخست امسال اقتصاد سوئیس ۲.۶ درصد کوچک تر شده است که بدترین عملکرد فصلی اقتصاد این کشور در طول چهار دهه اخیر محسوب می شود. در نتیجه این رشد ضعیف، بعید به نظر می رسد که بانک مرکزی سوئیس در سیاست خود برای تزریق نقدینگی به بازارهای مالی و یا تغییر در نرخ بهره فعلی تجدید نظر کند.

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با صعود ۰.۴۲ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۶۶ دلار مبادله شد. یورو ۰.۵۶ درصد پایین رفت و با عقب رفتن از کانال ۱.۱۳  به ۱.۲۸۴ دلار رسید.  رونالد سیمپسون - تحلیلگر بازار ارز در موسسه اکشن اکونومیکس - گفت: بازگشایی تدریجی کسب و کارها می تواند خبر خوبی برای بازارهای مالی باشد. ما پیشرفت هایی در تهیه واکسن و حمایت های مالی از کسب و کارها را داشته‌ایم اما هنوز باید اقدامات بیشتری صورت گیرد.

ارزهای آسیایی

عملکرد اقتصادهای بزرگ آسیا نیز کماکان در سطح ناامیدکننده ای باقی مانده است: اقتصاد کره جنوبی در سه ماهه نخست سال ۱.۳ درصد کوچک‌ شده که این رشد در مقایسه با رشد سه ماهه پایانی سال قبل این کشور ۲.۶ درصد کاهش پیدا کرده است. از سوی دیگر رشد اقتصادی هند نیز در سه ماهه منتهی به مارس به تنها ۳.۱ درصد رسیده که در طول ۱۶ سال اخیر بی سابقه بوده است.  

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۳۷ درصد افزایش به ۱۰۹.۵۶ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۳۵ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۸۱ یوان چین اعلام شد.

 داوجونز ۸۰۰ واحد رشد کرد/ نزدک رکورد زد

در پایان معاملات روز جمعه آمریکا (بامداد شنبه به وقت تهران)،با کند شدن سرعت رشد بیکاری در امریکا، امیدها برای آغاز سرعت گرفتن ریکاوری اقتصاد این کشور تقویت شد و سهام وال‌استریت جهش کردند

کامپوزیت نزدک به اولین شاخص در بین ۳ شاخص مهم سهام آمریکا تبدیل شد که با بازگشت کامل از سقوط ناشی از بحران کرونا مجدداً رکوردی تاریخی به ثبت رساند. این شاخص با ۲ درصد یا ۱۹۸.۲۷ واحد جهش در ۹۸۱۴.۰۸ واحد بسته شد و در بین روز هم رکورد تاریخی ۹۸۴۵.۶۹ واحد را به ثبت رساند.

کامپوزیت نزدک که در آغاز امسال بیش از ۲۵ درصد سقوط کرده بود، حالا تا به اینجای کار، به رشد سالانه ۹.۳ درصدی دست یافته است.

شاخص میانگین صنعتی داو جونز ۸۲۹.۱۶ واحد یا ۳.۱ درصد جهش کرد و در ۲۷٫۱۱۰.۹۸ واحد به کار خود پایان داد.

اس‌اندپی ۲.۶ درصد یا ۸۱.۵۸ واحد جهش کرد و به ۳۱۹۳.۹۳ واحد بازگشت.

با جهش بزرگ سهام در روز جمعه حالا اس‌اندپی تنها ۱ درصد از سطح آغاز امسال خود پایین‌تر است. این در حالی است که این شاخص در بدترین حالت ۳۰.۳ درصد نسبت به ابتدای سال سقوط کرده بود. داوجونز هم که امسال تا ۳۴.۶ درصد سقوط کرده بود حالا تنها ۵ درصد از سطح ابتدای امسال خود پایین‌تر است.

از لحاظ هفتگی داوجونز ۶.۸ درصد، اس‌اندپی ۴.۹ درصد و کامپوزیت نزدک ۳.۴ درصد رشد کردند.

وزارت کار آمریکا اعلام کرد بازار کار این کشور در ماه گذشته رقم شوکه کننده ۲.۵ میلیون شغل اضافه کرده و نرخ بیکاری هم به شکلی غیرمنتظره به ۱۳.۳ درصد افت کرده است.

 در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۲.۲۵درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۴۸۴.۳۰ واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با صعود۳.۳۶ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۲ هزار و ۸۴۷.۳۶ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با جهش۳.۷۱ درصدی در سطح ۵۱۹۷.۷۹ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۴.۰۴درصد بالا رفت و به ۷۸۷۲.۶۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با افزایش ۰.۷۴ درصدی تا سطح ۲۲ هزار و ۸۶۳.۴۷  واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۱.۶۶ درصد بالا رفت و در سطح ۲۴ هزار و ۷۷۰.۴۱ واحد بسته شد.  در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" صعود ۰.۴۸ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۰۰۱.۲۵  واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۱۲ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۵۹۹۸.۷۲ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود.

 

 

نفت رکورد هفتگی زد/افزایش 19 درصدی قیمت نفت طی هفته گذشته

 اوپک و متحدانش روز شنبه کنفرانس ویدیویی برگزار خواهند کرد و ابتدا نشست اعضای اوپک و سپس دو ساعت بعد نشست اعضای اوپک پلاس برگزار می شود.

طبق گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، انتظار می‌رود این تولیدکنندگان درباره تمدید کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز در ژوییه به توافق رسمی دست پیدا کنند. این گروه تصمیم گرفت تاریخ نشست خود را که ابتدا نهم و دهم ژوئن برنامه ریزی شده بود جلو بیاندازد ولی نتوانست در چهارم ژوئن که زمان جدید پیشنهاد شده بود، دیدار کند. دیدار امروز سیگنالی به سرمایه گذاران نفت درباره عزم این گروه برای تثبیت ارزش نفت ارسال می کند.

در این بین آمار آمریکا که نشان داد ۲.۵ میلیون شغل در ماه مه احیا شد و نرخ بیکاری از ۱۴.۷ درصد در آوریل به ۱۳.۳ درصد در مه کاهش پیدا کرد، از رشد قیمتهای نفت پشتیبانی کرد.

به گفته ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد شرکت OANDA، گزارش مطلوب بازار کار آمریکا نشان می دهد که احیای اقتصادی در حال وقوع است و این امر به معنای بهبود مصرف نفت خواهد بود.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ژوییه دو دلار و ۱۴ سنت معادل ۵.۷ درصد افزایش یافت و در ۳۹ دلار و ۵۵ سنت در هر بشکه بسته شد.

بهای نفت برنت برای تحویل در اوت دو دلار و ۳۱ سنت معادل ۵.۸ درصد افزایش یافت و در ۴۲ دلار و ۳۰ سنت در هر بشکه بسته شد.

طبق آمار بازار داوجونز، نفت وست تگزاس اینترمدیت برای کل هفته ۱۱.۴ درصد و نفت برنت ۱۱.۸ درصد رشد کرد. هر دو شاخص قیمت برای ششمین هفته متوالی رشد هفتگی داشتند و برای چهارمین روز معامله متوالی بود که در بالاترین قیمت سه ماه اخیر بسته شدند.

نفت از محدودیتهای وضع شده برای مقابله با شیوع بیماری کووید ۱۹ که باعث سقوط تقاضا برای این کالا شده، به شدت آسیب دیده است. با این حال بازگشایی اقتصادها در سراسر جهان نور امیدی به بازار نفت تابانده است.

عربستان سعودی و روسیه که بزرگترین اعضای اوپک پلاس هستند چهارشنبه گذشته برای تمدید کاهش تولید در سطح فعلی ۹.۷ میلیون بشکه در روز تا پایان ژوییه به توافق اولیه دست پیدا کرده بودند اما مذاکرات به دلیل موضوع پایبندی ضعییف برخی از اعضا به کاهش تولید طولانیتر شد.

مارشال استیو، تحلیلگر بازارهای انرژی در شرکت "آی اچ اس مارکیت" در این باره گفت: موضوع مهم این است که عربستان سعودی و روسیه درباره تمدید کاهش تولید حتی اگر به مدت یک ماه هم باشد، توافق دارند. اگر بازار در این فاصله متوازن نشود آنها احتمالا این کاهش تولید را در اوت هم تمدید می کنند.

در این بین سازمان آرگوس با اشاره به اظهارات نمایندگان اوپک اعلام کرد که نشست کمیته فنی مشترک اوپک و غیراوپک در روز ۱۷ ژوئن و کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک روز ۱۸ ژوئن برگزار می شود. گزارش ماهانه اوپک هم ۱۷ ژوئن منتشر می شود.

خبر توافق اوپک پلاس برای تمدید کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز پس از تعهد عراق و نیجریه به بهبود پایبندی به توافق کاهش تولید منتشر شد. عراق تنها به نیمی از یک میلیون بشکه در روز سهمیه کاهش تولید نفت خود در ماه مه عمل کرد و نیجریه هم تولیدش را از میزان توافق شده تنها ۵۲ درصد کاهش دهد.

شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد که شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا در هفته گذشته ۱۶ حلقه کاهش یافت و به ۲۰۶ حلقه رسید. شمار دکلها از اواسط مارس تقریبا هر هفته کاهش داشته که به معنای کاهش تولید نفت این کشور است.

بر اساس گزارش مارکت واچ، معامله گران انرژی همچنین به طوفانی چشم دوخته اند که باعث به راه افتادن سیل در مکزیک و آمریکای مرکزی شده است. انتظار می رود طوفان استوایی کریستوبال روز شنبه از بخش مرکزی خلیج مکزیکو عبور کند و روی تولید نفت و گاز طبیعی این منطقه تاثیر بگذارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید