مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی منتشرکرد

آخرین آمار فقر در ایران

کدخبر: ۳۴۱۷۵۷
اقتصادنیوز: کاهش قابل توجه درآمد سرانه منجر به رشد نرخ فقر در این سالها شده است و شواهد موجود نشان از روند فرایند این متغیر در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ دارد.
آخرین آمار فقر در ایران

به گزارش اقتصادنیوز، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور، چالش‌های پیش رو در اتخاذ سیاست های اقتصادی مناسب و همچنین راهکارهای بهبود شرایط اقتصادی منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش، در حالی‌که نرخ رشد اقتصادی هدف برنامه های پنجم و ششم توسعه 8 درصد تعیین شده است، متوسط رشد اقتصادی کشور از سال 1391 تا 1398 نزدیک به صفر درصد بوده است؛ علاوه بر این رشد اقتصادی با نوسانات بسیاری مواجه بوده و رشد اقتصادی در کشور بین منفی 8.3 تا مثبت 14 درصد در نوسان بوده است.

 

 

 بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول، در سال 99 میزان رشد اقتصادی بدون نفت و بر پایه صادرات غیرنفتی بیش از منفی 5 درصد خواهد بود اما در سال 1400 با روندی مثبت، رشدی 4 درصدی خواهدداشت.

 

از سال ۹۹ به بعد حداقل شش سال زمان نیاز داریم تا به سطح درآمد سرانه سال ۹۰ بازگردیم

بر اساس این گزارش متوسط نرخ تورم بلندمدت اقتصاد ایران 20 درصد بوده درحالی که متوسط نرخ تورم در 2018 در دنیا، 2.4 درصد بوده است و ایران پس از سه کشور  ونزوئلا، آرژانتین و زیمبابوه در رتبه چهارم جهان قرار دارد. درامد سرانه کشور نیز از سال 1390تا 1398 با شیب تندی مواجه بوده و کاهشی 34 درصدی را تجربه کرده است. این گزارش همچنین تصریح کرده است که درصورت تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی از سال 99 به بعد حداقل 6 سال زمان نیاز خواهد بود تا به سطح درامد سرانه سال 1390 بازگردیم.

 

با توجه به سهم بالاتر خوراکی ها در سبد هزینه خانوارهای فقیرتر، نرخ تورم بالاتر خوراکی ها و آشامیدنی ها در سال های اخیر بیانگر بدترشدن وضعیت معیشتی خانوارهای با درآمد پایین تر نسبت به سایر خانوارها است. طبق نمودار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، تورم 60.7 درصدی در سال 92 به 85.3 درصد در پایان سال 1398 رسیده است و علی‌رغم افزایش درآمد اسمی خانوارها قدرت خرید هر فرد ایرانی نسبت به سال 90 حدود یک سوم کاهش یافته است.

 

حدود۶۰ درصد از شاغلان تحت پوشش بیمه نیستند

البته مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش به وضعیت شاغلین نیز اشاره و تصریح کرده است که در مشاغل رسمی رابطه کاری شاغل و بنگاه در چارچوب یک قرارداد با کارفرما تعریف می‌شود که غالباً افراد تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند. این رابطه کاری به دلایل مختلف، پایدارتر از مشاغلی است که قرارداد و پوشش بیمه برای نیروی کار وجود ندارد. 

در همین خصوص مرکز پژوهش‌ها اعلام کرده است که به طور متوسط نزدیک به ۶۰ درصد از شاغلان تحت پوشش بیمه نیستند. 

روند فزاینده فقر مطلق در سال های۹۸ و۹۹

براساس این گزارش، روند صعودی ضریب جینی و نسبت ۱۰ درصد ثروتمندترین به ۱۰ درصد فقیرترین جمعیت از سال ۱۳۹۲ نشان‌دهنده افزایش قابل توجه نابرابری و شکاف اجتماعی در نتیجه رشد اقتصادی منفی و تورم بالای اقتصادی طی این سال‌ها بوده است. 

 

 

در بخش دیگری از این گزارش عنوان شده است که نرخ تورم بالا در سال‌های اخیر منجر به رشد قابل توجه خط فقر در شهر تهران و سایر نقاط کشور شده است. این موضوع در کنار کاهش قابل توجه درآمد سرانه منجر به رشد نرخ فقر در این سالها شده است و شواهد موجود نشان از روند فرایند این متغیر در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ دارد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید