مشاغل غیر رسمی مشمول دریافت تسهیلات کرونا می شوند؟

کدخبر: ۳۴۲۷۴۹
اقتصادنیوز: نزدیک به ۳تا ۴میلیون شغل غیررسمی و دستفروشی تحت تأثیر کرونا آسیب دیده اند و چون تحت پوشش بیمه نبودند از حمایت های قانونی محروم شدند, طبق مصوبه روز گذشته ستاد کرونا قرار است این مشاغل هم مشمول تسهیلات کرونا شوند.
مشاغل غیر رسمی مشمول دریافت تسهیلات کرونا می شوند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، نزدیک به3 میلیون شغل غیر رسمی در کشور وجود دارند که در دوران شیوع ویروس کرونا دچار مشکلات متعددی از جمله بیکاری مطلق، کاهش درآمد،مریضی، عدم دریافت بیمه بیکاری شدند.

4 میلیون شغل غیر رسمی مشمول تسهیلات کرونا می شوند؟

 این افراد به دلیل نداشتن بیمه تأمین اجتماعی ،از حمایت های قانونی محروم هستند. دستفروشی جزو مشاغل کاذب محسوب می شود اما عده ای در شرایط نامساعد اقتصادی مجبور هستند برای گذران زندگی از کف خیابان با فروش اجناس محدود، رزق حلال به دست آورند. برای گروهی از دستفروشان این شغل دائمی و برای عده ای فصلی و کوتاه مدت است اما هر چه باشد می تواند مرهم موقتی برای گذران زندگی شود.

البته به گفته سخنگوی دولت حدود 4میلیون شاغل غیررسمی در کشور در سایه کرونا در معرض توقف یا کاهش فعالیت و کاهش دستمزد و اخراج هستند.

این افراد آن دسته از مشاغلی هستند که هیچ گونه حمایتی از سوی قانون ندارند و بعضاً در کارگاه‌ها و بنگاه‌های کمتر از 10 نفر مشغول کار هستند که خبری از بیمه، قرارداد و اجرای قوانین کار نیست.

یکی از حمایتی هایی که این دسته افراد از آن محروم شدند بحث دریافت بیمه بیکاری و تسهیلات حمایتی از کسب و کارها است. 

عیسی منصوری، معاون اشتغال وزارت کار چند روز گذشته درباره حمایت از 2میلیون و 800 هزار نفری که بیمه نیستند و کسب و کارهای آنها آسیب دیده است گفت: برای حمایت از این افراد دستورالعملی را تهیه و امروز در ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب نهایی خواهیم رساند.

معاون اشتغال وزارت کار گفت:  ما به سراغ کسانی می‌رویم که امکان احصاء شاغل بودنشان وجود داشته باشد. مثلاً اگر یک دستفروش در نمایشگاهی حضور داشته و اطلاعاتش توسط وزارت کشور یا شهرداری ثبت شده باشد، شغل این فرد برای ما قابل احصاء است اما صرف ادعای فرد نمی‌تواند قابل قبول باشد زیرا در این صورت افرادی که هیچ گونه شغلی ندارند می‌توانند با معرفی کذب خود سیستم را دچار مشکل کنند.در صورت نهایی شدن با همکاری دستگاه های تخصصی مربوطه برای آنها هم ارسال پیامک صورت خواهد گرفت و امکان ثبت نام آنها فراهم شده است.

منصوری تاکید کرد: باید قابلیت احصاء اشتغال به صورت فعال وجود داشته باشد که ما برای این موضوع با همه دستگاه‌های زیربط همچون وزارت میراث فرهنگی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت هماهنگی‌های لازم را انجام داده ایم.

روز گذشته حسن روحانی،رئیس جمهور در جلسه ستاد کرونا گفت: یکی از این مصوبات برای دادن دستمزد مشمولان بیکاری که به خاطر کرونا بیکار شدند و کمکی که باید برای این ماه‌ها انجام بگیرد بود که باید عملیاتی شود.

وی تصریح کرد: همچنین مصوب کردیم که برخی از کسب و کارها که بیمه نبوده و پرونده بیمه نداشتند، مشمول کمک شدند.

 با مصوبه دولت در ستاد کرونا، یعنی حدود 4میلیون دستفروش و شغل غیررسمی  می توانند از حمایت های دولت بهره مند شوند. اما فعلا باید منتظر باشند تا این طرح به مرحله اجرا برسد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید