شروع داغ بورس در روز اول تابستان

کدخبر: ۳۴۴۱۴۰
اقتصادنیوز: امروز هم سهام با هیجان خرید شروع شد. صف های خرید و فروش قبل از بازگشایی معاملات نشان میداد که جریان پول همچنان تمایل دارد اولین روز تابستان امسال را نیز داغ شروع کند.
شروع داغ بورس در روز اول تابستان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای بورس، امروز هم سهام با هیجان خرید شروع شد. صف های خرید و فروش قبل از بازگشایی معاملات نشان میداد که جریان پول همچنان تمایل دارد اولین روز تابستان امسال را نیز داغ شروع کند. البته از امروز قرار است صندوق دارایکم  (سهام سه بانکی و دو بیمه‌ای) در پرتفوی دارندگان بشیند و از چهارشنبه نیز در تابلوی بورس قابل معامله شود. 

معاون وزیر اقتصاد گفته ارزش دارایی این صندوق بیش از 2 برابر شده است تا نخستین عرضه بزرگ سهام دولتی با شیرینی به کلام دارندگان آن همراه شود. البته زمان عرضه های بعدی دولت فعلا نهایی نشده اما برخی منابع خبری خبر میدهند که دو عرضه بعدی دولت در اواسط تابستان صورت گیرد.

عملکرد بازار سهام در یک ماه نخست امسال نشان مدهد که میانگین بازدهی در سهام برای هر ماه نزدیک 50 درصد بوده و این در حالی است که سیاستگذار همچنان در مقام حامی جدی از بازار سرمایه است. رئیس کل بانک مرکزی دیروز عصر در دیدار با مدیران بانک ها به آن ها توصیه کرده از محل صرف سهام افزایش سرمایه بدهند و از رهگذر به کمک رونق بورس و فرابورس بیایند. 

از دید ناظران همراهی دولت با بورس و فرابورس (چه تصنعی و چه غیرتصنعی) را حداقل تا پایان سال باید حتمی قلمداد کرد و این درحالی است که برخی از موافقان حمایت فعلی دولت معتقدند تعویض تامین منابع مالی بنگاه ها از بانک ها به بازار سرمایه به آرامی در حال انجام است و به همین خاطر بورس فعلا بهترین مامن سرمایه گذاران خواهد بود.

با توجه به روز نخست تابستان و تعطیلی بازارهای جهانی، فعلا همه چیز به کام بازار است و سرمایه گذاران با خیال راحت در پی اخذ موقعیت های خرید هستند. اگر چه امروز را (اگر اتفاق خاصی نیفتد) باید همچنان با صعود ادامه دار شاخص (بدون مزاحمتی) حتمی دانست، اما از فردا با بازگشایی بازارهای جهانی باید در انتظار واکنش نمادهای کامودیتی محور شاخص ساز در بازار بود.

نکته مهم دیگر تاثیرگذار در بازار، افزایش تحرکات قیمتی در بازار ارز است که به واسطه آن دیروز قیمت دلار در بازار آزاد از مرز 19 هزار تومان هم عبور کرد. فاصله قیمتی بین نرخ دلار نیمایی و نرخ دلار سنایی که نسبت به ابتدای سال افزایش قببل ملاحظه ای یافته هم در ادامه همین التهابات بازار شکل گرفته است. 

از دید تحلیلگران افزایش تحرکات را با توجه به تغییرات نرخ حواله درهم و تضعیف عرضه با لحاظ انتظارات تورمی میتوان تحلیل کرد اما با این اوصاف بازارساز تاکید دارد نرخ دلار را کنترل میکند. همین تحرکات قیمتی باعث جنب و جوش خریداران در نمادهای صادرات محور بوده است.  

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید