سامانه ایرانی معاملات بورس عملیاتی می‌شود

کدخبر: ۳۴۴۳۶۸
اقتصادنیوز: رئیس دانشگاه تهران گفت: سامانه معاملات بورسی که توسط متخصصان ایرانی طراحی شده، مراحل نهایی را می‌گذارند و به زودی زیر تست عملیاتی می‌رود.
سامانه ایرانی معاملات بورس عملیاتی می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، سامانه معاملات بورس که توسط شرکت آتوس فرانسوی طراحی شده است و سامانه پس از معاملات که توسط یک شرکت کانادایی طراحی شده، اولا به خاطر مغایرت دو شرکت مشکلاتی دارد، ‌مضاف بر آن، این روزها به دلیل اقبال بیش از اندازه مردم به بازار سرمایه و در نتیجه افزایش معاملات و تراکنش‌های بورس، سامانه معاملات معمولا دچار اختلال می‌شود و یکی از نیازهای مهم بورس تهران، طراحی یک سامانه معاملاتی ایرانی است که در یک پروژه که به دانشگاه تهران سپرده شده، طراحی شده و به زودی زیر بار عملیاتی به صورت آزمایشی قرار می‌گیرد.

محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران، در مورد این که قرار بود، سامانه ایرانی معاملات بورس توسط دانشگاه تهران طراحی شود، در چه مرحله‌ای است گفت: آخرین خبری که دارم این است که این سامانه معاملات به زودی تست و آزمایش می‌شود و عملیات آزمایشی آن شروع می‌شود.

وی در مورد این که طراحی سامانه معاملات ایرانی بورس از چند سال قبل شروع شده، گفت: حدود دو سال است که کار طراحی سامانه انجام می‌شود، ولی عن‌قریب آزمایش عملیاتی آن شروع شده و یا به زودی شروع خواهد شد.

رئیس دانشگاه تهران در مورد این که آیا سامانه معاملات بورس جدید ایرانی خواهد بود، گفت: بله صد درصد ایرانی خواهد بود و این اتفاق بسیار بزرگی است که هم دانش و هم اطلاعات آن در داخل ایران باقی خواهد ماند، بنابراین هم رازداری و هم دانش فنی سامانه معاملات بورسی متعلق به ایران خواهد بود و بسیار اقدام مهمی است و ما از سازمان بورس اوراق بهادار هم به خاطر پشتیبانی‌اش از طراحی این سامانه تشکر می‌کنیم.

نیلی احمدآبادی در مورد این که چند نفر در طراحی سامانه معاملات بورس شرکت کردند، افزود: الان حضور ذهن ندارم، ولی چون کار سنگینی بوده، تعداد زیادی در طراحی آن شرکت کردند که اطلاعات بیشتر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌توانید از دانشکده برق دانشگاه تهران بپرسید.

وی در مورد این که سامانه فعلی معاملات بورس بین 7 تا 8 هزار معامله در ثانیه انجام می‌دهد، آیا سامانه ایرانی چه تعداد انجام خواهد داد، گفت: اطلاعات تکنیکی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمی‌دانم، اما سامانه طوری طراحی شده است که به خوبی با سامانه‌های بین المللی بورس رقابت می‌کند و تمام نیازهای سازمان بورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تأمین می‌کند و در مورد اطلاعات تکنیکی سامانه معاملات بورسی باید با طراحانش صحبت کنید.

رئیس دانشگاه تهران در پاسخ به این پرسش که سامانه معاملات چه زمانی زیر بار می‌رود، گفت: یا زیر تست عملیاتی رفته، یا عن‌قریب زیر بار تست می‌رود. یعنی کارهایش تا حد زیادی انجام شدهاست.

وی در مورد این که اسم سامانه معاملات بورس ایرانی چیست، گفت: اسم آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمی‌دانم.

نیلی احمدآبادی همچنین در پاسخ به این پرسش که چه تعداد از فارغ‌التحصیلان دانشگاه تهران مشغول کار می‌شوند، افزود: تعدادی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه تهران که به خارج ایران می‌روند و اطلاعات آنها در دسترس نیست اما اشتغال به رشته تحصیلی دارد. به طور میانگین بالای 60 درصد اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه تهران وجود دارد، البته تعداد زیادی از آنها از آن 40 درصد به خارج از کشور می‌روند که اطلاعات شغلی آنها در دسترس نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید