پیامدهای حمایت دولت از بورس

کدخبر: ۳۴۷۴۷۰
اقتصادنیوز؛ یک کارشناس بازار سرمایه گفت: حمایت دولت در رشد این روزهای بازار بسیار تاثیرگذار بود، در این زمینه با حمایت‌های لفظی زمینه اطمینان‌دهی به بازار را فراهم و فضای روانی بازار را تقویت می‌کند، در کنار این موضوع برخی از حمایت‌های واقعی مانند کاهش نرخ مالیات می‌تواند در افزایش سودآوری شرکت‌ها تاثیرگذار باشد.
پیامدهای حمایت دولت از بورس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «نوید قدوسی»به علت اصلی رشد این روزهای بورس اشاره کرد و افزود: علت اصلی این موضوع وضعیت پولی اقتصاد کلان و افزایش رشد نقدینگی در کشور است و مهمتر از آن روندی است که نشان می‌دهد در حالا تبدیل شدن فرآیند شبه پول به پول هستیم.

 وی ادامه داد: با توجه به بالا بودن انتظارات تورمی و پایین بودن نرخ سود سپرده‌ها انگیزه در اقتصاد کشور برای نگهداری سپرده‌های مدت‌دار کاهش پیدا کرده و در نتیجه روند قوی برای تبدیل شدن شبه پول به پول اتفاق افتاده که این موضوع تاثیر خود را به شکل‌های مختلف در کشور گذاشته است.

 به گفته قدوسی، رشد عجیب حدود ١٠ درصدی قیمت دلار که تقریبا در سه روز کاری گذشته رخ داد اکنون در حال رقابت با بورس است که روزانه بیش از دو درصد رشد را تجربه می‌کند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، روند اتفاقاتی که در وضعیت پولی کشور در حال رخ دادن است اثر خود را در بازارهایی مانند بازار طلا، ارز و سکه می‌گذارد و به مرور شاهد تاثیرگذاری آن بر بازار مسکن هم خواهیم بود.

اصلاح شاخص بورس به پایان رسید

وی خاطرنشان کرد: برخی علت روند صعودی اخیر شاخص بورس در این بازار را رشد پرشتاب نرخ ارز می‌دانند که از طرفی باعث رشد سودآوری شرکت‌ها و از طرف دیگر منجر به افزایش ارزش جایگزینی شرکت‌ها می‌شود اما باید گفت چیزی که در اقتصاد کلان در حوزه پولی در حال رخ دادن است می‌تواند به عنوان اصلی‌ترین عامل در رشد اخیر شاخص بورس و نرخ دلار تلقی شود.

به گفته قدوسی، روند بورس در بازار روز گذشته نشانگر ادامه روند صعودی شاخص بورس برای بازار امروز بود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در نخستین روز هفته جاری، ارزش معاملات خرد رکورد زد و به بیش از ۲۸ هزار میلیارد تومان رسید، افزود: در چند روز اخیر که بازاری پرحجم و پر معامله را پشت سر گذاشتیم، فرآیند دست به دست شدن سهام اتفاق افتاد به همین دلیل اکنون در چنین شرایطی انتظارات تورمی و قدرت بالای تقاضا اجازه اصلاح شدید به بازار را نمی‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار از هفته گذشته تا دیروز نزدیک به ۱۵ درصد اصلاح در شرکت‌های کوچک اتفاق افتاد، اظهار داشت: در سهام شرکت‌های کوچک اصلاح قیمتی اتفاق افتاد،  اما سهام شرکت‌های دلاری محور که نقدینگی عمده جامعه را به خود اختصاص می‌دهند،  فرصت چندانی برای اصلاح قیمتی پیدا نکردند.

 وی خاطرنشان کرد: سهام شرکت‌های بزرگ به محض اینکه خواستند وارد فاز اصلاحی شوند بازار به چشم یک فرصت خرید به آن‌ها نگاه کرد و به سرعت سهام در حجم بالا خریداری شدند، بنابراین تقاضای بالا  اجازه اصلاح قیمتی شدید به این سهام را نداد.

اصلاح بازار قابل پیش‌بینی نیست

قدوسی با تاکید بر اینکه در مورد اصلاح بازار نمی‌توان چندان به طور دقیق اظهار نظر کرد، گفت: به نظر می‌رسد در چند روز اخیر با توجه به دست به دست شدن سهام اصلاح شاخص بورس انجام شده و اکنون خطری در این زمینه بازار را تهدید نمی‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه به علت اینکه شاخص بورس در کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد اصلاح شدیدی را تجربه نکرد اشاره کرد و افزود: کانال یک میلیون واحد که شاخص بورس تا مدت‌ها وارد فاز اصلاحی شد ناشی از نرخ دلار بود و اکنون قیمت دلار با آن زمان قابل مقایسه نیست.

وی افزود: اگر دلار نرخ دلار به قیمت ۱۸ هزار تومان باز می‌گشت بازار با توجه به مقاومتی که بر روی کانال یک میلیون و ٥٠٠ هزار واحد داشت اصلاح شدید را تجربه می کرد و عمده سهم‌ها افت حدود ۲۰ درصدی را داشتند اما به دلیل همرمانی ورود شاخص بورس به کانال ١.٥ میلیون واحد و  افزایش قیمت دلار، بازار اجازه چنین اصلاحی را مانند کانال یک میلیون واحد پیدا نکرد.

حمایت دولت از بورس

قدوسی به حمایت دولت از بورس تاکید کرد و افزود: حمایت دولت در رشد این روزهای بازار بسیار تاثیرگذار بود، در این زمینه با حمایت‌های لفظی زمینه اطمینان‌دهی به بازار را فراهم و فضای روانی بازار را تقویت می‌کند، در کنار این موضوع  برخی از حمایت‌های واقعی مانند کاهش نرخ مالیات می‌تواند در افزایش سودآوری شرکت‌ها تاثیرگذار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: اکنون اتفاقی معاملات بورس را تهدید نمی‌کند و می‌توان روند بازار را فعلا صعودی دانست اما گاهی ممکن است اتفاقی غیرقابل پیش‌بینی رخ دهد که به شدت بازار را تحت تاثیر قرار دهد به همین دلیل نمی‌توان اظهار نظر قاطعی را در این زمینه ارائه داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید