شامخ ساختمان به ۶۴ واحد رسید/ بهبود اندک وضعیت بخش ساختمان در خرداد ۹۹

کدخبر: ۳۴۷۴۹۴
اقتصادنیوز؛ نتایج بررسی های آماری حوزه ساختمان در خردادماه نشان داد که عدد شامخ کل ۶۴.۳۶ بوده که بهبود اندک وضعیت بخش ساختمان در خرداد ۹۹ نسبت به ماه قبل را اعلام می کند.
 شامخ ساختمان به ۶۴ واحد رسید/ بهبود اندک وضعیت بخش ساختمان در خرداد ۹۹

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اتاق تعاون ایران، با توجه به رکود  فعالیت های ساختمانی در دو ماه نخست سال و رشد آرام افزایش فعالیتها در خرداد، شاخص “میزان فعالیت های انجام شده (تولید و یا ارائه خدمات)” نسبت به ماه قبل کمی افزایش یافت.

براین اساس، عدد شامخ کل ۶۴.۳۶ نشان‌دهنده بهبود اندک وضعیت بخش ساختمان در خرداد ۹۹ نسبت به ماه قبل است.

همچنین شاخص های” سرعت انجام سفارشات”، “میزان خرید مواد اولیه” و “میزان بکارگیری نیروی انسانی” ، افزایش میزان شاخص را تجربه کردند.

لازم به اشاره است، صنعت ساختمان براساس استاندارد بین المللی طبقه بندی کلیه فعالیت‌های اقتصادی (ISIC)، به سه گروه اصلی ساخت بنا، مهندسی عمران و فعالیت های ساخت و ساز تخصصی ساختمان دسته‌بندی می‌شود. در یک تقسیم بندی دیگر، بخش ساختمان شامل دو بخش کلی مسکونی و غیرمسکونی (تجاری و عمرانی) است.

در بخش مسکونی، طبق گزارش بانک مرکزی میزان معاملات آپارتمان‌های مسکونی در تهران با ۱۰۸۰۰ واحدمسکونی، نسبت به ماه قبل ۴.۷ درصد کاهش یافت. همچنین قیمت مسکن در تهران (به عنوان نمونه اماری بزرگ از کل کشور) با متوسط قیمت ۱۸.۹ میلیون تومان، تورم ماهانه ۱۱.۶درصدی را تجربه کرد. عواملی همچون افزایش نگران کننده نرخ ارز و به تبع آن افزایش انتظارات تورمی، کاهش عرضه مسکن بویژه برای اقشار کم درآمد و نیز تداوم معاملات سوداگرانه، موجب افزایش محسوس قیمت مسکن طی ماه های اخیر بویژه در خرداد ماه شده است.

در بخش تولید و عرضه تجهیزات ساختمانی نیز تحت تاثیر نوسانات ارزی و افزایش بیش از حد قیمت مواد اولیه بویژه در بخش آهن آلات، به تبع آن افزایش دستمزد و کاهش نیروی کار در نتیجه تداوم شیوع ویروس کرونا،  تداوم مشکلات موجود در حوزه واردات مواد اولیه (چه در حوزه راه های مرزی و چه در حوزه ثبت سفارشات و ترخیص از گمرکات) و کاهش قدرت خرید، در فعالیت‌های تولید و خدمات، نه تنها رونق مورد انتظار فعالان برآورده نشد، بلکه نگرانی از ادامه روند موجود در اظهارات آنها مشهود بود.

در بخش های عمرانی نیز کماکان بدلیل عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران توسط کارفرمایان، فعالیت های این بخش همچنان در شرایط رکود به سر می برد.

اتاق تعاون  ایران برای نخستین بار در کشور از مهرماه ۱۳۹۸ نسبت به اجرای طرح شامخ ساختمان اقدام کرده که نتیجه آن بصورت ماهانه توسط مرکز آمار اتاق تعاون ایران منتشر می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید