قیمت برخی خودروهای مونتاژی در بازار کاهش یافت

کدخبر: ۳۴۸۳۳۲
اقتصادنیوز: قیمت برخی خودروهای مونتاژی پرتقاضا در بازار با کاهش همراه شده است. براین اساس قیمت هر دستگاه پژو ۲۰۰۸ در بازار آزاد حدود ۶۰۰ میلیون تومان، کیا سراتو ۵۵۰ میلیون‌تومان، چانگان CS35 332 میلیون‌تومان، هایما اس۷ حدود ۴۷۰ میلیون‌تومان و جک اس ۵ نیز ۴۵۰ میلیون تومان اعلام شده است.
قیمت برخی خودروهای مونتاژی در بازار کاهش یافت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای خودرو، رکن اصلی بازارها و بنگاه‌های اقتصادی میزان عرضه‌وتقاضاست که سودآوری یا زیان‌دهی اقتصادی را مشخص می‌کند.  البته پارامترهای موثری در این بین وجود دارد که می‌تواند بر قیمت تمام‌شده محصول، میزان تقاضا یا تیراژ تولید و عرضه نیز تاثیرگذار باشد. امروزه وضعیت اقتصادی متاثر از بیماری کرونا باعث شده است مصرف‌کنندگان با کاهش شدید قدرت خرید مواجه شوند که طبعا همین امر میزان تقاضا در بازار را کاهش داده است. ازسوی‌دیگر مشکلات ناشی‌از تحریم‌های بین‌المللی صدمات جدی به پیکره صنعت کشور به‌خصوص صنعت خودرو وارد کرده و همین امر موجب شده است تیراژ تولید نسبت‌به سال‌های گذشته با کاهش همراه شود. با درنظر گرفتن تمام این موارد وضعیت فعلی صنعت و بازار خودرو کشور نیازمند تغییرات زودبازده است تا بتوان تاثیرات آن را در کنترل قیمت‌ها و همچنین رفع نیاز مردم مشاهده کرد.

باتوجه به نوسانات شدید نرخ ارز در هفته‌های گذشته، بار دیگر شاهد برهم خوردن تعادل قیمت‌ها در بازار آزاد خودرو هستیم. همین اتفاق می‌تواند باردیگر رکود سنگینی را در این بخش از اقتصاد جامعه رقم بزند. هرچند به‌عقیده بسیاری از فعالان این حوزه درحال‌حاضر هم رکود بی‌سابقه‌ای بر بازار حکم‌فرماست که تاثیر آن را می‌توان در کاهش شدید تقاضا و بی‌علاقگی نسبت‌به خرید ازسوی مصرف‌کنندگان مشاهده کرد.

همچنین نبود تمایل برخی فروشندگان در شرایط کنونی باعث شده است میزان عرضه خودرو به بازار کاهش یابد که نتیجه آن افزایش تورم و ایجاد حباب قیمتی در بازار آزاد است. از این‌رو براساس گزارش‌های میدانی، درحال‌حاضر بسیاری از نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در بازار اقدام به انتقال خودروهای خود به پارکینگ‌هایی خارج‌از محوطه نمایشگاهی کرده‌اند تا پس از ثبات قیمت‌ها و همچنین افزایش میزان تقاضا ازسوی مصرف‌کنندگان، خودروهای دپوشده خود را راهی بازار کنند.

البته ورود دستگاه‌های نظارتی و انتظامی به پرونده احتکار و  دپو خودروهای صفرکیلومتر سبب شدچنین اقداماتی طی هفته‌های گذشته بسیار کاهش یابد و کمتر شاهد اتفاقات این‌چنینی ازسوی فروشندگان خودرو باشیم. هرچند برخی نمایشگاه‌داران معتقدند فروش خودرو به‌خصوص وارداتی‌ها در شرایط فعلی نه‌تنها سودی برایشان ندارد، بلکه به‌دلیل جهش ساعتی قیمت‌ها، موجب متضرر شدن آن‌ها نیز می‌شود. زیرا آن‌ها معتقدند برای جایگزینی خودرو فروخته‌شده باید مبلغ بیشتری را پرداخت کنند که در این صورت اختلاف هزینه‌ها و درآمدها، عددی منفی را نشان می‌دهد.

باتوجه به اینکه طی هفته‌های گذشته نمودار قیمتی خودروهای داخلی شیب نسبتا تندی را به خود گرفته بود، بررسی وضعیت بازار در روز گذشته نشان می‌دهد عدم تقاضا ازسوی خریداران موجب شده است فروشندگان خودرو نیز ناچار به کاهش قیمت‌ها شوند. ازاین‌رو روز گذشته قیمت برخی خودروهای داخلی پرتقاضا در بازار آزاد نسبت‌به هفته گذشته با کاهش دو تا 8میلیون تومانی همراه بود.

به‌عنوان‌مثال پژو 206 تیپ 2 که یکی از پرفروش‌ترین خودروهای داخلی بازار به‌شمار می‌رود، هفته گذشته با قیمتی حدود 144میلیون‌تومان خریدوفروش شد. این در حالی است که روز گذشته قیمت اعلامی برای این خودرو در نمایشگاه‌های سطح تهران حدود 136 میلیون تومان بود. پژو 206 تیپ 5 نیز که مرز 175 میلیون تومانی را رد کرده بود، اکنون با بهای معاملاتی 163 میلیون تومانی در نمایشگاه‌ها خریدوفروش می‌شود.

از آن‌جاکه افزایش شدید قیمت‌ها در هفته‌های گذشته پایه‌ و اساس منطقی نداشته و به صورت حبابی بوده است، انتظار می‌رود با ادامه روند کاهشی قیمت‌ها و همچنین بالا رفتن تقاضا ازسوی خریداران، کاهش بیشتری را در بازار شاهد باشیم.

پراید 111 SE که هفته‌های گذشته برچسب قیمتی بیش از 85 میلیون تومانی را به خود می‌دید، اکنون با کاهش قیمت همراه شده و با نرخ معاملاتی 79 تا 80میلیون تومان خریدوفروش می‌شود. تیبا صندوق‌دار SX نیز روز گذشته با نرخ معاملاتی 84 میلیون‌تومان خریدوفروش شده که نسبت به هفته گذشته کاهش 5میلیونی را تجربه کرده است.

همچنین قیمت برخی خودروهای مونتاژی پرتقاضا در بازار با کاهش همراه شده است. براین اساس قیمت هر دستگاه پژو ۲۰۰۸ در بازار آزاد حدود ۶۰۰ میلیون تومان، کیا سراتو ۵۵۰ میلیون‌تومان، چانگان CS35  ۳۳۲ میلیون‌تومان، هایما اس۷ حدود ۴۷۰ میلیون‌تومان و جک اس ۵ نیز ۴۵۰ میلیون تومان اعلام شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید