افزایش معاملات مسکن در خرداد ۹۹/ 5 هزار فقره معامله ثبت شد

کدخبر: ۳۴۸۳۳۳
اقتصادنیوز: در حالی وزیر راه از کاهش ۷۰ درصدی معاملات مسکن خبر داده که مطابق آمار وزارت راه در خرداد ۹۹ معاملات در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۷۷.۵ درصد افزایش یافته است.
افزایش معاملات مسکن در خرداد ۹۹/ 5 هزار فقره معامله ثبت شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، وزیر راه و شهرسازی چهارشنبه شب در یک برنامه تلویزیونی با تکرار اظهاراتش درباره دلایل افزایش سرسام آور قیمت مسکن گفت: « تورم بخش مسکن متاثر از رخدادهای بازارهای موازی نظیر تغییرات نرخ ارز و طلا و کاهش ارزش پول ملی است. این شرایط همواره به‌طور طبیعی باعث ورود منابعی به بخش مسکن می‌شود و تجدید ارزیابی انجام‌شده که بر همه بخش‌های اقتصادی اثرگذار است، بخش مسکن را نیز شامل می‌شود. 

محمد اسلامی با بیان اینکه مقایسه منحنی‌های رشد نرخ ارز، تورم، طلا، قیمت هر مترمربع مسکن و اجاره‌بها از دهه 70 تاکنون، حاکی از هم‌پایی و ‌هم‌پیوندی این مولفه‌ها با یکدیگر است، افزود: نکته حائز اهمیت در بخش مسکن را به‌کارگیری برنامه‌ای پایدار توسط دولت برای کمک به صاحب‌خانه‌شدن مردم است.

وی تصریح کرد: پایش معاملات بخش مسکن، کاهش 70 درصدی را نسبت ‌به دوره مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. نکته حائز اهمیت در این بخش این است که  60 درصد معاملات این بخش مربوط به واحدهای بزرگ و لوکس و حاکی از سوداگری در این بخش است که بازار مسکن را ملتهب می‌کند. همچنین سهم کمی از معاملات این بخش مربوط به واحدهای کوچک و مناطقی است که قیمت مناسب‌تری وجود داشته است. 

به گزارش تسنیم، بررسی (پایش) آمار منتشر شده از سوی وزارت راه و شهرسازی از بازار مسکن نشان می دهد طی خردادماه امسال متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران با رشد حدود 2 میلیون تومانی نسبت به اردیبهشت 98 به 19 میلیون و 71 هزار تومان افزایش یافته است. تعداد معاملات صحیح در ماه مورد اشاره نیز 9 هزار و 562 فقره بوده است.

این در حالی است که تعداد معاملات ثبت شده صحیح در خردادماه سال گذشته 5 هزار و 387 فقره بوده است. به عبارت دیگر تعداد معاملات انجام شده در آخرین ماه بهار امسال در مقایسه با ماه مشابه سال گذشه 77.5 درصد افزایش یافته است.

چنانچه میانگین معاملات بهار 99 را با میانگین معاملات بهار 98 مقایسه کنیم باز هم روند تصاعدی بوده است. در سه ماه اول امسال مجموعا 20 هزار و 654 فقره قرارداد (بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی) ثبت شده که نسبت به 19 هزار و 470 فقره معامله بهار سال گذشته حاکی از افزایش 6.08 درصدی دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید