عبده تبریزی معرفی کرد؛ متهم اصلی افزایش قیمت ها و تضعیف پول ملی

کدخبر: ۳۴۸۳۶۹
اقتصادنیوز: حسین عبده تبریزی، دبیر کل پیشین بورس تهران با تاکید بر اینکه بخش حقیقی اقتصاد در حال کوچک شدن است گفت: دولت چاره ای ندارد جز اینکه با عرضه سنگین سهام این دور باطل را قطع کند وگرنه پرواضح است که اکنون بورس مقصر افزایش قیمت ها و تضعیف پول داخلی است.
عبده تبریزی معرفی کرد؛ متهم اصلی افزایش قیمت ها و تضعیف پول ملی

به گزارش اقتصادنیوز، در حالی که شاخص قیمت بورس از ابتدای سال بیش از سه برابر شده است، نگرانی های بسیاری در خصوص ادامه مسیر فعلی و تبعات آن در سایر بازارها از جمله ارز، طلا و مسکن بوجود آمده است . به نظر می رسد سیاستگذاران اکنون در بن بست بزرگی قرار دارند ؛ از یک سو توقف موتور بورس می تواند سایر بازارها را با  التهاب بیشتری روبرو سازد و از سوی دیگر رالی قیمت ها در سهام می تواند با ارائه سیگنال انتظارات بالای تورمی , آهنگ افزایش قیمت ها را تسریع کند. حسین عبده تبریزی، دبیر کل پیشین بورس تهران  در گفتگو با اکوایران ضمن تشریح شرایط کنونی به سیاست هایی اشاره می کند که می‌تواند نقش داروی آرام بخش را ایفا کند.

بورس

 

حسین عبده تبریزی با بیان اینکه بدیهی است که حرکت صعودی شاخص را نمی توان مبارک دانست تاکیدکرد: این امر در شرایطی اتفاق افتاده که در داخل شرکت ها اتفاق مهمی رخ نداده است و ما شاهد بازده منفی در شرکت ها هستیم.

او در ادامه افزود: بخش حقیقی اقتصاد رو به کوچک شدن است. افزایش شدید قیمت ها به این شکل فقط به معنی ازدست رفتن و تضعیف پول ملی است. در عین حال که قیمت افزایش می یابد، ارزش ریال نیز کاهش می یابد و خانوارهای بیشتری زیر فشار اقتصادی می روند چرا که درامدها تبعا به این سرعت افزایش نمی یابد، پس نمی توان آن را حرکت مبارکی تلقی کرد.

دبیر کل پیشین بورس تهران با اشاره با هدفگذاری تورمی  24 درصدی بانک مرکزی گفت: در گذشته یک سیاست پولی جامعی را به اجرا در نیامده است. دکتر همتی، رییس کل بانک مرکزی قبول کرده پایه پولی به دلیل کسری بودجه دولت بالا خواهد رفت و کنترل را بر نقدینگی و کنترل شبه پول متمرکز کرده است؛‌درنتیجه هدفگذاری بر نرخ تورم 22 مثبت، منفی گذاشته شد و عملیات بازار باز را انجام داده و سقف و کف را 13 و 23 تعیین کردند.

سیاست فعلی بانک مرکزی سیاست استاندارد بین المللی برای کنترل پول است

عبده تبریزی تصریح کرد: این سیاست که سیاست استاندارد بین المللی برای کنترل پول است در شرایط سختی در کشور اجرایی می‌شود چراکه با مشکلات بسیاری همچون کسری بودجه، و کاهش ذخایر ارزی مواجه است و اجرای این سیاست ریسک بسیاری در پی خواهد داشت و این اولین بار است که یک نظام سیاست کنترل پولی در کلیت اجرا می شود،‌ اگرچه آثار آن را ندیده ایم و افزایش قیمت ها به وضوح ادامه دارد. اگرچه بانک مرکزی این ریسک را پذیرفته و و تا حدی در کنترل ارز در ماه هایی هم موفق بوده است.

او در خصوص افزایش بی رویه قیمت‌ها اظهار کرد: در بازار سرمایه افزایش ها چندین برابر شده و بیانگر تغییری کاملا اساسی است اما اکنون به نظر می رسد که بخاطر ممنوعیتی که در بازار سکه داشته ایم و همچنین ضعف تقاضای مسکن، و نیز نرخ پایین سود بانکی موجب شد پول به بورس سرازیر شود. از پارسال باید دولت با داشتن سهام زیادی که در اختیار داشت باید این حجم عظیم از پول را متعادل می کرد و این حجم پول را در مقدار بیشتری از سهام متعادل می کرد. این حجم از پول روی سهام مکث کرده است و اگر این مکث بشکند، قیمت ها افزایش بیشتری خواهند داشت و زندگی و اوضاع را برای مردم بیش از پیش دشوار خواهد کرد؛ درحقیقت دور باطلی ایجاد شده که کسی جلو دار آن نیست.

ضعف دولت در حفظ تعادل بازار سرمایه

این تحلیلگر اقتصادی تصریح کرد: دولت می‌توانست بازار سرمایه را با عرضه سهام متعادل کند و درواقع پول را توزیع کند که مدت بیشتری روی دارایی سرمایه مکث کرده و در قیمت کالاها و خدمات نفوذ نکند و منجر به افزایش بی رویه قیمت ها نشود.

دبیر کل پیشین بورس تهران تصریح کرد: دولت چاره ای ندارد جز اینکه با عرضه سنگین سهام این دور باطل را قطع کند وگرنه پرواضح است که اکنون بورس مقصر افزایش قیمت ها و تضعیف پول داخلی است. اصلاحات اساسی لازم است که بسیار زمانبر است و بهخ طور کلی می‌بایست فضای بین المللی برای اقتصاد ایران اماده شود، وضعیت صادرات و فضای کسب و کار بهبود یابد تا به اشتغال و تولید بیشتر بینجامد و تحریم ها نیز برداشته شود.

  • احمد
    0

    دقیقا چون اکثر سرمایه گذار ها مثل دلال عمل میکنن تا سود بدست میارن از بورس خارج میشن پول میبرن تو دلتر ومسکن وماشین وافزایش نقدینگی صورت میگیرد اخرش هم مردم فقیر هم باید تورم تحمل کنن هم ضرر بورس با سرمایه اندک داخل بورس بدهند ادمهتای عاقل باید درص سود بانک بالا ببرید وخودتون مسیر سرمایه را مشخص کنید

  • علی
    0

    شما میگین مدیر پیشین تا حالا همچین رونقی نتونسته تو بورس ایجاد کنه و نمیتواند اینکه بسیاری از شرکت ها بدهی خود را به دولت دارن صفر میکنند اتفاق بزرگی هست و به میمنت بورس هست تورم همیشه و در همه ادوار بوده و هست و خواهد بود

  • سعید
    0

    بازار بورس به شدت تورم زاست.
    به زودی نتیجه این تورم در دلار ، طلا ، کالاهای اساسی خودش را نشان خواهد داد.

  • سجاد
    0

    کاملا درست است ما هم بارها گفتیم باید به سرعت جلوی روند بورس رو بگیرند وگرنه اقتصاد کشور نابود خواهد شد. و روزی تمام این مدیران بورس در دادگاه عدل باید جوابگوی از بین رفتن ارزش پول ملی باشند.

  • مهرداد
    0

    کاهش سود بانکی وافزایش نرخ دلار که دست دولت هستش باعث کاهش ارزش پول ملی شده نه بورس

  • سیدجعفرکاظمی
    0

    آقای تبریزی دولت درکجا ضعف ندارد؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید