اقتصاد چشم بادامی‌ها دوباره جان گرفت

کدخبر: ۳۴۹۹۹۵
اقتصادنیوز: اداره ملی آمار چین اعلام کرد رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه دوم سال جاری میلادی ۳.۲ درصد بوده که نتیجه برداشته شدن قرنطینه‌ای کرونا و افزایش محرکهای اقتصادی جهت مبارزه با رکود به وجود آمده است.
 اقتصاد چشم بادامی‌ها دوباره جان گرفت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، اقتصاد چین در سه ماهه دوم سال جاری میلادی پس از تجربه یک سقوط عمیق از آغاز سال، روند رشد خود را آغاز کرد ولی ضعف غیر منتظره در مصرف داخلی، بر لزوم حمایت بیشتر دولت پس از شوک بحران کرونا تأکید می کند.

 سهام آسیا و یوان چین سقوط کرده‌اند که تا حدی نشان دهنده چالش‌های پیش روی دومین اقتصاد بزرگ جهان در بحبوحه همه گیری ویروس کرونا و افزایش درگیری ها با آمریکا در تجارت، فناوری و ژئوپلیتیک است.

 اداره ملی آمار چین اعلام کرد رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه دوم سال جاری میلادی 3.2 درصد بوده که سریع تر از 2.5 درصد پیش‌بینی شده توسط تحلیلگران رویترز است. رشد تولید ناخالص داخلی نتیجه برداشته شدن قرنطینه‌ای کرونا و افزایش محرکهای اقتصادی جهت مبارزه با رکود به وجود آمده بوده است.

البته این رونق اقتصادی هنوز هم ضعیف ترین رشد اقتصادی ثبت شده برای چین است. اقتصاد چین 6.8 درصد در نیمه اول سال جاری میلادی سقوط کرد که بدترین رکود اقتصادی در این کشور از اوایل دهه 1990 بود.

بتی وانگ، اقتصاددان ارشد چین در بانک ANZ میگوید:« همانطور که قبلاً تأکید کردیم، علی‌رغم شدت گرفتن رشد اقتصادی، هنوز هم به حمایت دولت نیاز است. احتمال اوج دوباره همه گیری ویروس کرونا، بی ثباتی اقتصاد جهان و بدتر شدن روابط بین چین و آمریکا دورنمای رشد اقتصاد چین در نیمه دوم سال جاری میلادی را پایین می آورد».

 اطلاعات مختلف خرده فروشی در چین نشان می دهد مصرف کنندگان چینی همچنان کیف پول های خود را بسته نگه داشته اند و حواسشان به دورنمای تاریک اقتصاد در خانه و خارج از خانه با توجه به افزایش موارد ابتلا به کرونا در سایر نقاط جهان مخصوصاً آمریکا هست.

 خرده فروشی در چین در ماه ژوئن برای پنجمین ماه پیاپی کاهش یافت و 1.8 درصد نسبت به سال قبل پایین آمد. از دست رفتن مشاغل در چین یکی از نگرانی‌های بزرگ مصرف‌کنندگان است چون بسیاری از کسب و کارها هنوز فعالیت عادی خود را از سر نگرفته اند.

 افزایش درگیری با آمریکا و همه‌گیری ویروس کرونا به مشکلات ساختاری که چین طی سال‌های اخیر با آن مواجه بوده افزوده است. مشکلاتی مانند تغییرات جمعیتی، سرمایه گذاری بیش از حد، بهره‌وری پایین صنعتی و سطح بالای بدهی.

در حالی که صندوق بین المللی پول رشد اقتصادی یک درصدی را برای چین در سال جاری میلادی پیش بینی کرده است ولی بسیاری از تحلیلگران در مورد این دور نما محتاط هستند. چین تنها اقتصاد بزرگی است که صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی را برای آن پیش‌بینی کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید