پیش بینی بورس امروز/ نقش تعیین کننده نرخ ارز در روند صعودی بازار

کدخبر: ۳۵۱۷۱۴
اقتصادنیوز: درحالی که روند صعودی بازار سهام هفته گذشته با شدت کمتری ثبت شد که به نظر می‌رسد چند سناریو متعدد دیگری برای بازار قابل طرح است.
 پیش بینی بورس امروز/ نقش تعیین کننده نرخ ارز در روند صعودی بازار

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای بورس، افت شاخص‌کل در آخرین روز کاری هفته گذشته و همچنین ادامه اصلاح قیمتی برخی نمادهای شاخص‌ساز روند صعودی بورس را کرده است. در واقع اگر در گذشته شاخص‌کل هر هفته بیش از 100 هزار واحد رشد داشت اما در 15 روز اخیر بیشتر درگیر کانال یک میلیون و هشتصد هزار واحد بوده است.

 مهم‌ترین دلیل کندشدن روند صعودی بازار سرمایه در هفته گذشته، افت قابل توجه در نرخ دلار و به تبع آن ترس سرمایه‌گذاران از تکرار وقایع مهر 97 بود. قیمت هر اسکناس دلار در بازار آزاد ظرف 48 ساعت حدود 6 هزار تومان کاهش داشت اما در ادامه و تشکیل موج جدیدی از تقاضا در بازار، دلار به میانه کانال 21 هزار تومان بازگشت و تا پایان هفته در همان محدوده نوسان داشت.

در معاملات امروز سهامداران با توجه به دو معیار، تصمیم می گیرند که در بین خریداران باشند یا فروشندگان. عامل نخست بررسی حجم تقاضا در بازار است. از آن جهت که شنبه‌ها در حالت کلی هیجانی ترین روز هفته است، احتمال دارد حجم قابل توجهی از خریداران حقیقی به بازار سرمایه وارد شوند در این شرایط صف فروش نمادهای لیدر جمع شده و بازار به سمت سبزپوش شدن حرکت خواهد کرد.

در نتیجه معیار نخست سهامداران، توجه به جریان معاملات در نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز بازار است. اما در نیمه دوم بازار، نرخ ارز در اولین روز کاری هفته، نقش تعیین کننده‌ای دارد. اگر دلار دوباره روند کاهشی داشته باشد، جو روانی بازار حاکم بر بازار سرمایه همانند دیگر بازارهای موازی منفی خواهد شد و در این حالت نباید انتظار صعود پرقدرت از دماسنج بازار داشته باشیم.

در سوی مقابل اگر دلار در همین محدوده بوده یا صعود مختصری داشته باشد، به اعتقاد تحلیل‌گران، نرخ ارز در حال کف سازی است و در نتیجه این محدوده می تواند سطح حمایتی برای نرخ ارز باشد. در این شرایط فتح قله 2 میلیون واحدی شاخص‌کل دور از انتظار نخواهد بود.

رکوردشکنی طلا در پایان هفته

بازارهای جهانی این هفته تحت تاثیر بالاگرفتن جنگ تجاری بین آمریکا و چین، نوسانات زیادی داشت. با این حال چشم سرمایه‌گذاران به رکوردشکنی طلا دوخته شده بود. هر اونس طلا در معاملات هفته گذشته از مرز 1900 دلار هم گذشت تا رکورد تاریخی به ثبت رسانده باشد.

در مقابل مس که در هفته‌های گذشته روند صعودی پرقدرتی داشت، با بازگشت به مرز6400 دلار، بعد از مدت‌ها نخست هفته کاهشی خود را به ثبت رساند. بازار طلای سیاه نیز در یک روند مشخص گرفتار شده است و هر چه در میانه هفته نوسانات زیادی دارد اما در پایان به نقطه آغازین بر می گردد. بر این اساس هر بشکه نفت برنت 43 دلار دادوستد شده و هر بشکه نفت خام WTI در مرز 41 دلار معامله می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید