تورم ۱۲گروه هزینه‌ای خانوار در تیرماه اعلام شد/ کدام گروه‌ها بیشترین افزایش قیمت را داشتند؟

کدخبر: ۳۵۱۷۵۲
اقتصادنیوز: مرکز آمار ایران جزییات تغییرات قیمت ۱۲ گروه اصلی کالایی و مصرفی خانوار را در تیرماه ۹۹ اعلام کرد.
تورم ۱۲گروه هزینه‌ای خانوار در تیرماه اعلام شد/ کدام گروه‌ها بیشترین افزایش قیمت را داشتند؟

به گزارش اقتصادنیوز، بر اساس گزارش مرکز آمار، شاخص کل قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در تیرماه سال جاری ۲۲۷.۹ درصد گزارش شده که در دوازده ماه منتهی به تیر ۹۸ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۲۶.۴ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۶.۹ درصد افزایش داشته است.

همچنین طبق گزارش تهیه شده شاخص قیمت کالاها در ۱۲ ردیف به تفکیک اعلام شده که بر این اساس، شاخص قیمتی خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در تیرماه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۰.۹ درصد و در دوازده ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ۲۴.۲ درصد رشد داشته است.

دخانیات نیز در دوازده ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۱۲.۵ درصد رشد داشته و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۲۳.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد. در بخش پوشاک و کفش نیز رشد قیمت کالاها را شاهد بودیم به گونه‌ای که در مقایسه تیرماه سال جاری با تیرماه سال ۹۸، شاخص قیمت پوشاک و کفش رشد ۳۱ درصدی و در دوازده ماه منتهی به تیر ۹۹ نسبت به دوره مشابه سال قبل نیز افزایش ۳۴.۴ درصدی داشته است.

بخش مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها نیز در دوازده ماه منتهی به تیر نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۲۲.۷ درصد رشد داشته و در مقایسه تیرماه امسال با ماه مشابه سال قبل ۲۴.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. لازم به ذکر است گروه‌های «مبلمان و لوازم خانگی»، «بهداشت و درمان»، «حمل و نقل»، «ارتباطات»، «تفریح و فرهنگ»، «آموزش»، «هتل و رستوران» و «کالاها و خدمات متفرقه» نیز نسبت به ماه مشابه سال قبل و ۱۲ ماهه منتهی به تیرماه رشد قیمت داشته‌اند.

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» (مرغ ماشینی)، گروه «شیر، پنیر و تخم‌مرغ» (تخم‌مرغ)، و گروه «نان و غلات» (ماکارونی و انواع برنج خارجی) است.

در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات»، گروه «حمل و نقل» (قیمت انواع خودرو و لاستیک خودرو)، گروه «تفریح و فرهنگ» (قطعات کامپیوتر، دوچرخه بچه‌گانه، لپ تاپ) و گروه «مسکن و آب، برق گاز» (اجاره) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید