جزییات طرح ساماندهی بازار مسکن

کدخبر: ۳۵۱۷۶۲
اقتصادنیوز: یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که در طرح ساماندهی بازار مسکن با پیش‌بینی ساخت سالانه یک میلیون واحد با در نظر گرفتن زمین ارزان و تسهیلات مناسب، ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا و کنترل قیمت‌ها هدف‌گذاری شده است.
جزییات طرح ساماندهی بازار مسکن

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، مجتبی یوسفیبا اشاره به جزییات طرح رونق تولید و ساماندهی بازار مسکن بیان کرد: متاسفانه این روزها شاهد هستیم که وضعیت اقتصادی کشور به دلیل بی‌برنامگی در حوزه اقتصادی نابسامان است. وضعیت بازار مسکن نیز مناسب نبوده و ما با گرانی‌های لجام‌گسیخته در این حوزه مواجه هستیم. افزایش قیمت خرید و رهن و اجاره مسکن مشکلات زیادی را برای قشر ضعیف و متوسط جامعه ایجاد کرده است و خیلی از افراد جامعه در تامین مسکن حتی به صورت رهن و اجاره با مشکل روبه‌رو شده و مجبور شدند تا به خارج از شهرها بروند.

وی در ادامه اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی وظیفه خود دانسته که در دو بخش به بازار مسکن ورود کند و با سیاست‌گذاری دولت را در حوزه اجرایی برای ساماندهی بازار مسکن کمک کند. طرح دو فوریتی رونق تولید و ساماندهی بازار مسکن هفته گذشته در مجلس شورای اسلامی نهایی شد و ان‌شاء‌الله به زودی در صحن مجلس بررسی می‌شود.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از بخش‌هایی که در این طرح مورد توجه قرار گرفته است حوزه ساخت مسکن ارزان‌قیمت برای دهک‌های پایین جامعه است. در قالب این طرح سالانه یک میلیون واحد مسکن ساخته می‌شود. تاکنون سالی ۳۰۰ هزار واحد توسط مردم و ۲۰۰ هزار واحد توسط بنیاد مسکن ساخته می‌شد و ما با کمبود ۵۰۰ هزار واحد مواجه بودیم که متاسفانه برنامه دقیقی برای ساخت آن وجود نداشت.

وی در ادامه تاکید کرد: در این طرح با در نظر گرفتن زمین ارزان‌قیمت به ساخت مسکن‌هایی برای اقشار ضعیف جامعه توجه شده است. قرار است زمین‌های بلااستفاده دولت که حدود ۲۵۰ هزار هکتار است برای ساخت مسکن اختصاص داده شود و بخش عمده‌ای از این زمین‌ها که در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است قرار است به وزارت راه و شهرسازی تحویل داده شود تا ساخت مسکن در آنها صورت گیرد. قیمت زمین حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد قیمت مسکن را در بر می‌گیرد. در وهله‌ی دوم نیز خط اعتباری خاصی برای تخصیص وام‌هایی با بهره زیر ۱۰ درصد دیده شده است. از سوی دیگر کنترل قیمت مصالح ساختمانی نیز که در قیمت مسکن تاثیرگذار است مورد توجه قرار گرفته است. در چند ماه گذشته قیمت مصالح ساختمانی دو تا سه برابر افزایش داشته است.

یوسفی در ادامه با اشاره به ساز و کار های دیده شده برای تامین زمین ارزان قیمت در این طرح خاطر نشان کرد: قرار بر این است در این طرح زمین های بلااستفاده دولتی که در اختیار وزارت خانه های مختلف است برای ساخت مسکن تعلق گیرد. بخش عمده ای از این زمین ها در اختیار وزرات جهاد کشاورزی است که قرار بر این است حداکثر ظرف دو ماه این زمین ها برای ساخت مسکن در اختیار وزرات راه و شهرسازی قرار گیرد. این زمین ها عمدتا در حریم شهرها قرار دارد و برای ساخت مسکن مناسب است.

وی در ادامه با اشاره به سازوکارهای مالیاتی دیده شده در این طرح خاطر نشان کرد: از سوی دیگر گرفتن مالیات بر عایدی مسکن و زمین با نرخ چشمگیر از دیگر موارد بازدارنده برای اهتکار زمین است. براساس این طرح افرادی که زمین بلااستفاده داشته باشند باید برای آن مالیات بپردازند. به طور کلی براساس این طرح در ظرف چهار سال، چهار میلیون واحد ساخته خواهد شد که می‌تواند جلوی افزایش قیمت‌ها را با ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا بگیرد. از سوی دیگر با رونق بازار ساخت‌وساز به طور مستقیم ۲۵۰ سرفصل شغلی ایجاد می‌شود و لذا حرکت طرح ساخت مسکن می‌تواند زمینه‌ی اشتغالزایی را نیز فراهم کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید