سهم صفردرصدی بانک‌ها در حراج اوراق دولتی این هفته

کاهش نرخ سود اوراق دولتی درهفته سیزدهم +جدول

کدخبر: ۳۵۷۹۸۹
طبق نتایج حراج اوراق دولتی در هفته سیزدهم بانک‌ها سهمی نداشتند و سبب شد که مجموعا حراج اوراق دولتی نسبت به هفته پیش، 60 درصد کاهش داشته باشد.
کاهش نرخ سود اوراق دولتی درهفته سیزدهم +جدول

به گزارش اقتصادنیوز در اطلاعیه بانک مرکزی نتایج سیزدهمین هفته حراج اوراق دولتی تا 5 شهریور منتشر شد. براین اساس نرخ میانگین وزنی بهره موثر هفته سیزدهم 20.05 درصد محاسبه شده‌است که این میزان نسبت به هفته قبل 0.74 واحد درصد کاهش داشته‌است. این نرخ در هفته دوازدهم 20.79 درصد بوده‌است.

نتایج سیزدهمین حراج اوراق دولتی با چند اتفاق همراه بود؛ نخست سهم بانک‌ها از خرید اوراق صفر شد و فقط در بازار سرمایه اوراق فروش رفت. 

رشد منفی 60 درصدی حجم کل اوراق هفتگی

در این هفته میزان فروش اوراق هزار و 827 میلیارد تومان بود. این رقم در مقایسه با هفته قبل 2 هزار و 600 میلیارد تومان کاهش داشته است. هفته قبل حجم فروش اوراق 4 هزار و 500 میلیارد تومان بود. با مقایسه میزان فروش هفته‌های دوازدهم و سیزدهم شاهد کاهش 60 درصدی فروش اوراق هستیم.

بر این اساس مجموعا تا 5 شهریور ماه، 59 هزار و 200 میلیارد تومان برای حراج اوراق بدهی دولت تامین مالی صورت گرفته‌است. درکل 21 هزار و 200 میلیارد تومان آن از طریق بازار سرمایه و 37 هزار و 900 میلیارد تومان آن از طریق بانک‌ها تامین شده‌است. 

اوراق هفته سیزدهم

روند نزولی بازار پول

از هفته سوم به تدریج سهم بانک‌های از تامین اوراق کاهش یافته است. در هفته مذکور سهم بازار سرمایه در فروش اوراق 5 درصد و سهم بازار پول 95 درصد بوده است. با مرور ارقام فروشتا پایان هفته سیزدهم درخواهیم یافت که سهم بانک‌ها از حراج اوراق دولتی به 64 درصد و سهم بازار بورس 34 درصد رسیده است. در این هفته نرخ سود پاین بوده‌است، همین امر هم سبب شده است که سهم بانک‌ها در تامین اوراق دولتی به صفر رسیده و بازار سرمایه همه آن را تامین کند.

اوراق

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید