آیا فرصت‌های از دست رفته جبران می‌شوند؟

سد بزرگ در برابر نوسان‌گیران دلار +نمودار

کدخبر: ۳۶۱۸۲۷
نوسان گیران برای بردن پرقدرت دلار به کانال 27 هزار تومانی با یک سد بزرگ مواجه شده اند، سدی به‌نام «بازارساز ارزی».
سد بزرگ در برابر نوسان‌گیران دلار +نمودار

 به گزارش اقتصادنیوز  در ابتدای روز چهارشنبه، معامله گران یک بار دیگر اسکناس آمریکایی را در کانال 27 هزار تومانی خرید و فروش کردند؛ در مقابل بازارساز ارزی بیکار ننشست و به سرعت قیمت فروش صرافی های بانکی را تا 27 هزار و 200 تومان بالا برد؛ برداشت خریداران از این رفتار روشن بود؛ « بانک مرکزی می‌خواهد از قیمت‌های بالا، عرضه ارز را کلید بزند و بردن قیمت‌ها به سطوح بالاتر به منظور تشویق عرضه کنندگان برای حضور پرقدرت در بازار صورت گرفته است». در واکنش به این تاکتیک، خریداران کمی عقب نشستند و قیمت به کانال 26 هزار تومانی بازگشت و تا ساعت 6 بعدازظهر هم در آن ماند. 

دلار_1

چرا فعالان انتظار قیمت بالاتری را برای دلار داشتند؟

بازگشت دلار به کانال پایین تر در حالی رخ داد که بسیاری از افراد انتظار قیمت های بالاتری را برای روز چهارشنبه داشتند. کافی است به شروع معاملات سکه دقت کرد؛ معاملات سکه در حوالی محدوده 13 میلیون و 100 هزار تومان آغاز شد و حتی در مقطعی با نرخ 13 میلیون و 200 هزار تومانی کمی بعد از ساعت 11 صبح به فروش رفت. قیمت فلز گران بهای داخلی در چنین محدوده هایی به معنای آن بود که سکه بازان، دلار بالای 28 هزار تومان را انتظار می کشند. با این حال، این اتفاق رخ نداد و با تاکتیک جسورانه بازارساز، قیمت دلار افت کرد  و سکه هم به دنبال آن از کانال 13 میلیون تومانی پایین رفت. 

سکه

بازارساز چطور قیمت دلار را عقب برد؟

بازارساز تنها با نزدیک کردن قیمت صرافی های بانکی به بازار آزاد موفق به عقب بردن دلار نشد، بلکه محدودیت عرضه ارز پتروشیمی‌ها، فولادی و معدنی‌ها را هم برداشت که سیگنال دیگری از تقویت سمت عرضه بود و جزییات آن را می توانید در گزارش، «آزاد سازی دوم در بازار ارز» بخوانید. 

سه روز قبل هم محدودیت سقف قیمتی خرید و فروش در سامانه نیما برداشته شده بود. به این ترتیب می توان گفت، بازارساز با پیش بردن مجموعه ای از تاکتیک های جدید و پرهیز از به کار بردن اشتباهات گذشته در روزهای اخیر موفق شده است، دلار را پشت سد 27 هزار  تومانی نگه دارد. 

درهم

این اتفاق در حالی رخ داده است که به دلیل جو سیاسی پیرامون چکانده شدن یا نشدن ماشه توسط امریکا، تقاضا هم تا حدی در بازار بالاتر رفته است و درآمدهای ارزی جدا از کاهش، با سختی بیشتری در دسترس قرار می گیرند. اگر بازارساز در گذشته این اصلاحات ساختاری را انجام می داد، شاید امروز برای مدیریت بازار مشکلات کمتری داشت. در واقع فرصت های زیادی از دست رفته است و تا زمانی که قیمت دلار بالای کانال 26 هزار تومانی قرار دارد، فشار تقاضا می تواند ادامه پیدا کند. در چنین شرایطی، بازارساز باید در کنار ادامه روش های کنونی، از سایر ارکان حکمرانی نیز در جهت تغییر انتظارات معامله گران کمک بگیرد و سیاست هایی را در جهت جذاب شدن ریال به کار ببندد. چنین اقداماتی می تواند، فرصت های از دست رفته گذشته در جهت مدیریت نرخ ارز را تا حدی جبران کنند. 

جدول سکه و ارز

بورس صدرنشین شد، سکه پشت خط مرزی ماند

امروز شاخص کل بورس با ورود به کانال یک میلیون و 700 هزار واحدی صدرنشین جدول بازدهی شد،چرا که بیش از 2 درصد افزایش را به ثبت رساند. سکه که در ابتدای روز به کانال 13 میلیون تومانی رفته بود، در اواخر روز در محدوده 12 میلیون و 900 هزار تومان قرار گرفت و با افت نیم درصدی قعرنشین جدول بازدهی امروز لقب گرفت. 

بازدهی بازارها

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید