چگونگی روند بازار طلاوارز در نیمه روز؛ حباب سکه بزرگ‌تر شد

واکنش سکه‌ودلار به چکاندن ماشه برجام/ میان‌داری بازارساز در بازار ارز

کدخبر: ۳۶۲۴۷۸
امروز بازارساز در بازار حضور فعالی داشت به طوری که در برخی مقاطع قیمت صرافی ملی از قیمت بازار پیشی گرفت. در سوی دیگر حباب سکه نیز بزرگ‌تر شد.
واکنش سکه‌ودلار به چکاندن ماشه برجام/ میان‌داری بازارساز در بازار ارز

به گزارش اقتصادنیوز، امروز هم بازارساز ارزی و هم بازار ارز گوش‌به‌زنگ ماشه برجام بودند، بازارساز از طریق صرافی ملی قیمت‌ها را در دامنه‌ای تعیین کرد تا کمترین فرصت برای آربیتراژ قیمتی فراهم آید.

در همان ابتدای کار قیمت بازگشایی در صرافی ملی 300 تومان بیشتر از روز قبل بود، تاکتیکی که نشان می‌داد بازارساز به دنبال مدیریت نوسان قیمت است. زیرا از نگاه برخی معامله‌گران سطح 26 هزار و 600 تومان در بازار سطح مقاومتی معرفی ‌شده بود اما بازار ساز با عبور از آن نشان داد به جای توجه به دامنه‌های قیمتی به دامنه‌های نوسان توجه دارد. قیمت دلار صرافی ملی از صبح امروز 1.7 درصد و نسبت به روز گذشته 2.9 درصد افزایش یافت.

در سوی دیگر بازار نرخ درهم با 7 هزار و 400 تومان آغاز به کار کرد. این نرخ به معنی آن بود که قیمت دلار بر اساس این نرخ درهم بیش از 27 هزار تومان ارزش داشت، اما قیمت دلار بازار در محدوده 26 هزار و 750 تومان باز شد.

هر چه اما زمان جلوتر رفت قیمت‌ها در بازار افزایش یافت و در زمان‌هایی که قیمت صرافی ملی از بازار سبقت گرفت در نیمه‌ی روز صرافی ملی قیمت را وارد کانال 27 هزار تومان کرد. در آن زمان قیمت در صرافی ملی در حالی 27 هزار 200 تومان تعیین شده بود که در بازار زیر این قیمت داد و ستد جریان داشت.

دلار

هدف بازارساز

تحلیل‌گران اعتقاد دارند این سیاست از سوی بازار ساز با هدف جمع کردن ارز از بازار اتخاذ شده است. به نظر می رسد بازار ساز با اطمینان خاطر و آگاهی از شرایط بازار به دنبال آن بوده که از طریق سقف‌های قیمتی اقدام به خرید ارز و جمع‌آوری دلار از بازار کند. در این حالت توان عرضه بازار ساز می‌تواند برای روزهای آینده بالا برود.

البته برخی دیگر تحلیل دارند این اقدام بازارساز به معنای سقف‌گذاری قیمتی در بازار است و حرکت امروز نشان داد گمانه قبلی مبنی بر افزایش قیمت بازار با نزدیک شدن نرخ صرافی ملی به آن اشتباه بوده است.

برخی اعتقاد داشتند بازار ساز با نزدیک شدن به قیمت‌های بازار علاوه بر تثبیت قیمت‌های بالا وارد بازی آدم و سایه می‌شود. در این حالت بازارساز باید مثل آدم سایه‌ی خود را تعقیب کند و هیچ‌گاه به آن نمی‌رسد. اما امروز چند بار قیمت صرافی ملی به نرخ بازار نزدیک شد اما حالت تعقیب سایه در بازار رخ نداد.

روند قیمت دلار در بازار آزاد

با اقدامات بازار ساز قیمت دلار در بازار نیز چندان نوسان نداشت، قیمت دلار در بازار آزاد از صبح امروز 1.1 درصد افزایش یافت و از 26 هزار و 800 تومان به 27 هزار و 100 تومان رسید. قیمت دلار در بازار نسبت به روز گذشته 2 درصد افزایش یافته است. قیمت‌های فردایی هم در حال حاضر در کانال 26 هزار اعلام می شود و توصیه‌کنندگان فنی تنها نکته‌ای را که به معامله‌گران گوشزد می‌کنند ممنوعیت فروش است. اما برخی از معامله گران در برابر قیمت‌های بالای فروش حاضر به عرضه ارز با قیمت پایین‌تر بودند.

دلار

بازار سکه

در بازار سکه شرایط کمی متفاوت است، قیمت سکه وارد کانال 13 میلیون تومان شد و تا نیمه روز خود را به سطح 13 میلیون و 200 هزار تومان رساند.

اما برخی از معامله گران تأکید دارند قیمت سکه با روند اونس و دلار هم‌خوان نیست و با این قیمت‌ها فعلاً حباب سنگینی دارد. با نرخ دلار امروز و قیمت بسته‌شده طلا در بازار جهانی، ارزش ذاتی سکه در محدوده 12 میلیون و 600 هزار تومان قرار دارد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید