سال سیاه برای دلار؛ دومین افت متوالی دلار در روزهای اخیر

کدخبر: ۳۸۱۴۲۸
شاخص دلار برای دومین روز متوالی ریزش کرد.
سال سیاه برای دلار؛ دومین افت متوالی دلار در روزهای اخیر

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، رویترز نوشت، سال ۲۰۲۰ برای دلار در شرایطی به پایان می رسد که آسیب گسترده کرونا به اقتصاد این کشور و وادار شدن بانک مرکزی به چاپ گسترده پول، دلار را زیر فشار شدیدی قرار داد. ارزش دلار مقابل ارزهای معتبر جهانی در سال ۲۰۲۰ به طور متوسط شش درصد کاهش را تجربه کرد تا بدین ترتیب یکی از بدترین سال های دلار در طول یک دهه اخیر به ثبت برسد. بسیاری از کارشناسان ارزی معتقدند استقراض سنگین کسب و کارهای آمریکایی و کاهش توان مالی مصرف کنندگان این کشور باعث خواهد شد دلار در ماه های نخست سال ۲۰۲۱ نیز کماکان تحت فشار باقی بماند و کار دشواری را در برابر رقای اصلی خود داشته باشد. 

اقتصاد آمریکا از کرونا ضربه بزرگی دیده و اکنون اصلی ترین کانون درگیر با کرونا د جهان محسوب می شود.  همین مساله نیز باعث شده است تا بزرگ ترین اقتصاد جهان از نظر رشد اقتصادی از چین عملکرد بدتری داشته باشد. بانک جهانی در تازه ترین برآورد خود از اقتصاد چین پیش بینی کرده است که اقتصاد این کشور در سال آینده ۷.۹ درصد رشد کند که در صورت تحقق، ۵.۹ درصد بیشتر از چیزی خواهد بود که در سال جاری به ثبت می رسد. به گفته این نهاد، اقتصاد چین به لطف بهبود شرایط بازار کار و افزایش تقاضای مصرفی و مخارج خانوار خواهد توانست در سال آینده به شرایط قبل از آغاز کرونا بازگردد.  

یک سال از مواجهه جهان با ویروس کرونا می گذرد و با توجه به روند فعلی در سال ۲۰۲۱ نیز شاهد باقی ماندن این ویروس در صدر کانون توجهات معامله گران خواهیم بود. جهان در حالی وارد سال نو می شود که کماکان محدودیت های زیادی در تجارت خارجی، گردشگری و سیاست های پولی وجود دارد و توان مالی کسب و کارها نیز به دلیل تبعات اقتصادی و تجاری کرونا به میزان محسوسی کاهش پیدا کرده است. کمبود نقدینگی و کاهش محسوس جریان سرمایه ای از اصلی ترین دلایلی هستند که می توانند احیای رشد اقتصادی در نقاط مختلف جهان را تحت تاثیر قرار دهند.  

انتشار اخبار جهش ویروس کرونا در جنوب و شرق انگلیس به ویژه در لندن باعث افزایش نگرانی معامله گران از بازگشت کابوس ویروس کرونا شده است. طبق اطلاعات منتشرشده، قدرت شیوع نوع جهش یافته کرونا در انگلیس ۹ برابر ویروس قبلی است اما هنوز کشندگی آن بیشتر از نوع معمولی اعلام نشده است. در پی شیوع ویروس جدید شاهد اعمال گسترده قرنطینه ها در انگلیس بوده ایم و بسیاری از پروازهای بین المللی به انگلیس متوقف شده است. نگرانی اصلی معامله گران این است که ویروس جهش یافته در برابر واکسن ها مقاوم تر باشند.  برخی خبرها حاکی از مشاهده نوع جهش یافته دیگری از کرونا در نیجریه دارد. 

داده های منتشر شده تغییرات قیمتی اروپا برای سیاست گذاران اروپایی کماکان ناامید کننده پیش می رود: طبق اعلام مرکز آمار اتحادیه اروپا، متوسط نرخ تورم در ۱۹ کشور عضو منطقه یورو در دوازده ماه منتهی به نوامبر با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به رقم مشابه منتهی به ماه قبل به منفی ۰.۳ درصد رسید تا نرخ تورم بیش از پیش از سطح دو درصدی هدف‌گذاری شده توسط بانک مرکزی این منطقه فاصله بگیرد. در سطح اتحادیه اروپا این نرخ به طور متوسط ۰.۲ درصد بوده که از ماه قبل ۰.۱ درصد کمتر شده است.

در شرایطی که انگلیس هنوز نتوانسته است به توافقی کامل با اتحادیه اروپا بر سر اینده روابط پس از برگزیت دست پیدا کند، اقتصاد این کشور تحت تاثیر پیامدهای کرونایی قرار گرفته و این روند در بازار کار نیز موثر بوده است تا جایی که مرکز آمار انگلیس اعلام کرد که نرخ بیکاری این کشور در ١٢ ماه منتهی به اکتبر با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۴.۹ درصد رسید که بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده در این کشور از اوت ۲۰۱۶ تاکنون بوده است.  شمار بیکاران این کشور طی این مدت با ۲۰۹ هزار نفر افزایش به یک میلیون و ۵۲۰ هزار نفر رسید.

تمایل معامله گران برای نگه داشتن دلار نسبت به ماه های ابتدایی سال ۲۰۲۰ کاهش کاملا محسوسی یافته است و با پیشرفت های به دست آمده در مقابله با کرونا و روی کار آمدن دولتی با رویکردهای معتدل تر در آمریکا، جذاست ارزهای پرریسک تر برای معامله گران بیشتر شده است. اگرچه انتظار نمی رود که دلار با یک سقوط آزاد مواجه باشد اما بسیاری از تحلیل گران بازار ارز معتقدند در شرایط کنونی فضا برای عقبگرد بیشتر دلار نیز فراهم است و شاید دلار تا چند ماه ابتدایی سال ۲۰۲۱ نیز در سنگر دفاعی فعلی خود باقی بماند.  

با وجود اقدامات دولت ترامپ در به راه انداختن جنگ تجاری با چین، آمارهای جدید نشان می دهد که واردات آمریکا از این کشور افزایش محسوسی یافته است به گونه ای که در ۱۰ ماه نخست امسال (بازه زمانی ژانویه تا اکتبر) واردات آمریکا از چین ۷.۸ درصد بیشتر از رقم ثبت شده برای بازه زمانی مشابه سال قبل بوده است. همچنین در ماه نوامبر میزان واردات آمریکا از چین با رشدی عجیب به ۵۱.۹۸ میلیارد دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۶.۱ درصد بیشتر شده است. این مساله به معنای افزایش بیش از پیش کسری حساب تجاری آمریکا خواهد بود.  

تاکنون بیش از ۷۹ میلیون و ۴۶۹ هزار و ۶۶۷ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین یک میلیون و ۷۴۴ هزار و ۸۱۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۳۳۵ هزار و ۲۹۹ نفر، برزیل با ۱۸۹ هزار و ۴۱۹ نفر، هند با ۱۴۷ هزار و ۹۷ نفر، مکزیک با ۱۲۰ هزار و ۳۱۱ نفر و ایتالیا با ۷۰ هزار و ۹۰۰ نفر بوده است.

شدت گرفتن سرعت شیوع کرونا باعث شده است تا شاهد رقم خوردن رکوردهای جدید از مرگ و میر روزانه ویروس کرونا باشیم تا جایی که روز هفدهم دسامبر با ثبت از ۱۳ هزار و ۷۰۲ فوتی در یک شبانه روز رکورد قبلی را که مربوط به روز شانزدهم دسامبر با ثبت از ۱۳ هزار و ۵۵۸ فوتی بود، شکست.  

کیت جوکیس- استراتژیست ارزی بانک سوسیت ژنرال گفت: به زبان ساده از نظر معامله گران ارزش فعلی دلار بیش از حدی است که باید باشد و برای همین فکر می کنم روزهای بد دلار ادامه دارد. بازارها به آن چه در حوزه سیاست گذاری پولی رخ می دهد واکنش نشان می دهند و با وضعیت فعلی فشار زیادی روی دلار است. در مقایسه با ماه های ابتدایی سال جذابیت دلار برای بسیاری از معامله گران کاهش پیدا کرده است.  

شاخص دلار

 شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۲۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۲۲ دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است).

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۲۳ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۵۳ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۳ درصد پایین رفت و با ماندن در کانال ۱.۲۱ به ۱.۲۱۷ دلار رسید.

ارزهای آسیایی  

 در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۰۸ درصد افزایش به ۱۰۳.۶۹۹  ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۱۷ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۵۳۱ یوان چین اعلام شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید