ثبت‌نام غیرمستقیمی‌ها در سجام برای دریافت سود سهام عدالت

کدخبر: ۳۸۲۰۶۴
اقتصادنیوز: پرداخت سود سهام عدالت که از سال ۹۵ و طی سه سال متوالی صورت گرفته، با آزادسازی آن نحوه پرداخت نیز تغییر یافته تا جایی که سهامداران به ۲ روش مستقیم و غیرمستقیم از امسال می‌توانند با انجام برخی اقدامات از این پس سود خود را دریافت کنند.
ثبت‌نام غیرمستقیمی‌ها در سجام برای دریافت سود سهام عدالت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، سهام عدالت نوعی یارانه دولتی است که برای نخستین مرتبه در کشور ما و از نیمه دوم سال ۸۴ توسط دولت و با تصویب هیات وزیران پا به عرصه ظهور گذاشت.

این سهام با هدف گسترش عدالت اقتصادی و سهم تعاون در اقتصاد، کاهش فقر و توزیع عادلانه ثروت دولت بین اقشار مختلف جامعه ایجاد شد و در مرحله نخست واگذاری به گروه‌های آسیب‌پذیر از جمله افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد تخصیص داده شد و بعدها نیز دهک‌های مختلف جامعه از آن بهره‌مند شدند.

همزمان با خصوصی سازی برخی شرکت‌های دولتی جهت کمک به اقشار کم درآمد، این طرح اجرایی و سهام ۶۰ شرکت به این مساله اختصاص پیدا کرد و نخستین سود سهام عدالت نیز در سال ۹۶ و سپس سال‌های ۹۷ و ۹۸ به حساب سهامداران واریز شد.

با توجه به اینکه امکان آزادسازی و یا خرید و فروش این سهام وجود نداشت اما اوایل اردیبهشت ماه سال جاری با پیشنهاد دولت و تایید مقام معظم رهبری این امکان برای سهامداران پیش آمد تا سهام خود را در بورس خرید و فروش کرده و همچنین از طریق روش‌های مستقیم (یعنی توسط سهامداران) و یا غیرمستقیم (توسط شرکت‌های سرمایه گذاری استانی) برای سهام خود برنامه‌ریزی کنند.

از آنجایی که در روش غیرمستقیم سهامداران دخل و تصرفی در سهام خود نداشته و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سود سهام سهامداران خود را در سال به حسابشان واریز می‌کنند، اما این مساله در صورتی اتفاق می‌افتد که سهامداران ابتدا در انتخابات اعضای هیات مدیره شرکت کرده تا بتوانند سود سالانه سهام خود را از این پس دریافت کنند.

برای چگونگی انتخابات اعضای هیات مدیره و نحوه ثبت نام متقاضیان سهام عدالت، خبرگزاری جمهوری اسلامی استان قزوین مصاحبه‌ای را با مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان قزوین به انجام رسانده است. 

ایرنا.در روش غیرمستقیم سهامداران از این پس چگونه سود خود را دریافت می‌کنند؟

از اردیبهشت ماه سال جاری که با پیشنهاد ریاست جمهوری و تایید مقام معظم رهبری سهام عدالت آزادسازی شد، سهامداران توانستند ۲ روش مستقیم و غیرمستقیم را برای دریافت سود سهام خود انتخاب کنند و تا اواخر خرداد ماه نیز فرصت انتخاب یکی از این روش‌ها را داشتند.

در روش مستقیم مدیریت سهام برعهده سهامدار بوده اما در روش غیرمستقیم مدیریت سهام به اعضای هیات مدیره شرکت سهام عدالت که هر استانی مشخص شده، واگذار می‌شود.

در استان قزوین ۷۶۴ هزار و ۴۳۲ سهامدار سهام عدالت هستند که از این میان، ۴۶۳ هزار و ۸۸۹ سهام خود را به روش غیرمستقیم انتخاب کرده‌ و اعضای هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری این سهام به نیابت از سهامداران، سهام آنها را مدیریت خواهد کرد.

ایرنا.از نحوه و زمان انتخابات اعضای هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری توضیحاتی ارایه فرمایید؟

سهامدارانی که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود تعیین کرده‌اند، تا ۲۰ دی ماه جاری فرصت دارند تا با ثبت نام در سامانه سجام
(سامانه جامع مشترکین) نسبت به برگزاری مجمع جهت انتخاب اعضای هیات مدیره اقدام کنند و براساس قانون تجارت، ۵۰ درصد به اضافه یک باید در انتخابات شرکت کنند و اگر به حد نصاب نرسد دوباره فرصت ثبت نام به سهامداران داده خواهد شد.

بعد از اینکه اعضای شرکت سرمایه‌گذاری مشخص شدند، فعالیت آنها در خصوص نحوه سرمایه‌گذاری آغاز می‌شود و سهامداران برای ادامه فرآیند کاری خود، حتی خرید و فروش سهامشان باید در سامانه سجام ثبت نام کرده باشند.

باید توجه داشت افرادی که در سامانه سجام ثبت نام نکنند دیگر نمی‌توانند اعضای هیات مدیره را انتخاب کرده، اقدام به خرید و فروش سهام کنند و حتی سود خود را نیز دریافت نمایند زیرا همه مزایای سهامداری بستگی به ثبت نام، دریافت کد بورسی و احراز هویت سهامداران دارد.

اگر مشارکت سهامداران در انتخابات نیز کم باشد تشکیل اعضای هیات مدیره به تاخیر افتاده و باید در مراحل بعد صورت پذیرد و در نهایت خود سهامداران متضرر خواهند شد و از این رو هر چه زودتر مجمع برگزار شود بالطبع سهامداران می‌توانند از مزایای سهامداری خود استفاده بهینه کنند.

ایرنا.وضعیت قزوین در بین استان‌های کشور در خصوص ثبت نام سهامداران روش غیرمستقیم چگونه است؟

تاکنون ۹۶ هزار و ۳۱ سهامدار قزوینی، یعنی ۲۰.۷ درصد از سهامداران موفق به ثبت نام در سامانه سجام شده‌اند که این رقم مناسبی برای این حوزه به حساب نمی‌آید و اگرچه میانگین کشوری ۲۶ درصد است اما در برخی استان‌ها مانند فارس میزان ثبت نام شدگان تاکنون ۵۴ درصد می‌باشد.

این در حالی است که ثبت نام در این سامانه بسیار راحت بوده و با یک جست و جوی ساده می‌توان به آن دسترسی پیدا کرده و پس از احراز هویت، ثبت نام را به صورت رایگان انجام داد.

سهامداران باید برای دریافت سود، انتخاب اعضای هیات مدیره و یا هر مساله‌ای که مربوط به سهام عدالت آنها می‌شود در سامانه سجام ثبت نام کنند.

ایرنا.نحوه انتخاب اعضای هیات مدیره چگونه بوده و سود سهام سال ۹۸ کی پرداخت می‌شود؟ 

باید توجه داشت که سرنوشت سهامداران به انتخاب اعضای هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری بستگی دارد و انتخابات آن نیز به صورت الکترونیکی خواهد بود که سهامداران با ورود به سامانه، اقدام به انتخاب افراد مورد نظر خود خواهند کرد.

توصیه می‌شود با توجه به شرایط کنونی، ادامه شیوع ویروس کرونا و فراهم کردن زمینه‌های لازم از سوی دولت، سهامداران به صورت غیرحضوری و تنها با کمی تامل و حوصله اقدام به ثبت نام کنند.

سود سهام سال ۹۸ نیز امسال پرداخت می‌شود و به سهامدارانی که روش مستقیم را انتخاب کرده باشند به حساب شبای آنان واریز و در روش غیرمستقیم نیز به حساب شرکت سرمایه‌گذاری واریز خواهد شد و بدون حق دخل و تصرف باقی خواهد ماند تا اعضا مشخص و مجمع تشکیل شود و اعضای هیات مدیره تصمیم خواهند گرفت که با سود واریزی چه بکنند.

تعداد اعضای هیات مدیره نیز با توجه به میزان سرمایه شرکت، ۵ تا ۷ نفر خواهند بود و تاکنون نیز حدود ۳۰ نفر در استان قزوین برای انتخابات هیات مدیره کاندید شده‌اند و البته محدودیتی هم برای ثبت کاندیداها نداریم و تا زمان برگزاری انتخابات از متقاضیان ثبت نام خواهد شد.

ایرنا. برای ثبت نام سهامداران روستایی و بی‌سواد چه برنامه‌ای دارید؟ 

بدون شک افرادی که موفق به ثبت نام در سامانه سجام نشوند از مزایای سهام نیز بهره‌مند نخواهند بود اما باید توجه داشت که با همین گوشی‌های هوشمند که امروزه در دور افتاده‌ترین نقاط نیز مشاهده می‌شود برای انجام احراز هویت سهامداران کافی بوده، ضمن آنکه از دهیاران خواسته شده تا در این زمینه همکاری‌های لازم را داشته باشند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید