پیش‌بینی 6 تحلیل‌گر از وضعیت امروز بورس تهران+ جدول

کدخبر: ۳۸۳۳۴۷
اقتصادنیوز: 6 تحلیل‌گر با شرکت در نظرخواهی دنیای اقتصاد وضعیت بورس تهران در 14 دی 1399 را بررسی کردند.

به گزارش اقتصادنیوزبا وجود اینکه قیمت های جهانی روند رو به رشدی دارند، مدتی است قیمت سهم ها توان رشد چندانی ندارند. یکی از دلایل آن می‌تواند رسیدن شاخص بورس به منطقه حساس ۱.۵ میلیونی باشد که  نتوانست آن را پشت سر بگذارد. شکستن خط مقاومت ۱.۵ میلیونی شاخص نیازمند رشد بالای دلار است اما انتظار چنین رشدی از دلار وجود ندارد. دیروز شاهد خروج هزار و 810 میلیارد تومان از بازار و منفی شدن شاخص کل بودیم که نشانه ای برای تغییر این روند وجود ندارد و احتمالا امروز نیز بازاری منفی پیش رو خواهیم داشت.

برخی کارشناسان بر این باورند که نسبت قیمت به سود ttm بازار از بیشترین مقدار خود در مرداد ماه سال جاری نسبت به ابتدای دی ماه بیش از ۵۰ درصد افت داشته است که با توجه به کاهش اخیر قیمت ها و انتظاری که از گزارش های ۹ماهه می رود این نسبت کاهش بیشتری را نیز تجربه خواهد کرد و به متوسط تاریخی بسیار نزدیک شده است همچنین فاکتور هایی که فعالان بازار در حال حاضر به عنوان مبنای تصمیم گیری لحاظ می کنند با یکدیگر هم خوانی ندارد برای مثال احتمال تنش سیاسی را بالا می بینند اما همچنان نرخ دلار را نیز کاهشی در نظر می گیرند!و اقدام به معامله می کنند. به هرحال با توجه به تمامی فاکتورها در کنار سطوح فعلی شاخص کاهش بیشتر در قیمت ها قطعا باعث جذابییت سهام برخی از شرکت‌ها خواهد بود که به نظر می رسد در نهایت افزایش تقاضا از کاهش بیشتر قیمت‌ها در روزهای آتی جلو گیری خواهدکرد.

برخی دیگر از کارشناسان تاکید می‌کنند:پیش بینی کوتاه مدت بازار با توجه به شرایطی که بر بازار حاکم است کار دشواری است. اما با توجه به رشد کامودیتی ها، تثبیت نرخ دلار و نیاز دولت به تامین مالی از طریق فروش دارایی ها در بازار سرمایه می توان گفت روند بازار در بلند مدت صعودی و رو به بالا است و آینده مثبتی برای این بازار بزرگ تصور می شود.  

نگاهی خوش‌بینانه نیز وجود دارد که بر این باور استاگر بازار سرمایه را  به مانند سیستم زنده و خود تنظیم کننده در نظر بگیریم با کم شدن ریسک سیاسی، ریاست جمهوری بایدن و با در نظر گرفتن مفروضات بنیادی و نرخهای جهانی فعلی، این بازار باز نفس خواهد کشید و به روزهای رونق خود باز خواهد گشت.

J9

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید