واکنش همتی به مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق درباره نرخ تسعیر؛ صلاح نیست

کدخبر: ۳۸۳۵۱۶
اقتصادنیوز: رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به مصوبه کمیسیون تلفیق درخصوص تعیین نرخ تسعیر ارز با بیان اینکه رسمیت دادن به نرخ تسعیر ۱۷۵۰۰ تومان را به صلاح اقتصاد نمیدانم، گفت: مبنای محاسباتی آن مشخص نیست.
واکنش همتی به مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق درباره نرخ تسعیر؛ صلاح نیست

به گزارش اقتصادنیوز عبدالناصر همتی در گفت و گو با تسنیم که درباره تصمیم کمیسیون تلفیق برای افزایش نرخ محاسباتی ارز در بودجه 1400 به 17500 تومان پرسید، گفت : موضوع نرخ ارز در بودجه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای همین دربحث های مربوط به لایحه بودجه در جلسات دولت در  خصوص نرخ تسعیر درآمدهای ارزی دولت (ناشی از صادرات نفت ومیعانات گازی ) با حساسیت خاصی تصمیم گیری شد.

همتی تاکید کرد: تعیین نرخ 17500 تومان به ازای هر دلار و رسمیت دادن به این نرخ تسعیر ارز در بودجه را با توجه به توفیقات اخیر در صدور نفت و فرآورده های نفتی و خنثی کردن تحریم های جاری از یک طرف و نیز روند تحولات و احتمال کاهش تحریم ها در سال آتی از طرف دیگر، به صلاح اقتصاد کشور نمی دانم.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: نکته ای که باید توجه شود موضوع تأثیر آن  بر رشد پایه پولی است. ممکن است در ظاهر این اقدام با کم کردن از میزان صادرات نفت موجب تراز دخل وخرج بودجه بشود ولی براساس تجربه کشور و رابطه مالی دولت و بانک مرکزی ، تاثیر آن در نقدینگی را نمی توان نادیده گرفت.

همتی تصریح کرد: به جای بالا بردن نرخ تسعیر ارز دربودجه که مبنای محاسباتی آن نیز مشخص نشده است ، بهتر است تلاش مجموعه نظام به صدور نفت بیشتر که حق مردم ایران است متمرکز شود.

 


 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید