نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از 16 دی‌ماه آغاز هر دهه

سپرده‌های مردم نزد بانک‌ها به 151 میلیارد تومان رسید / اعلام خسارت جنگ با دلار 23 تومان یا 7 تومان؟

کدخبر: ۳۸۳۷۶۹
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات16دی‌ماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:دکتر حبیبی: زمان تک‌نرخی شدن ارز معلوم نیست
سپرده‌های مردم نزد بانک‌ها به 151 میلیارد تومان رسید / اعلام خسارت جنگ با دلار 23 تومان یا 7 تومان؟

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.


تازه‌ترین خبرها و تحلیل‌های اقتصادی را در اینستاگرام اقتصادنیوز مشاهده کنید


اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

16 دی 1350‌؛ آیین‌نامه قانون حمایت از کارمندان به‌زودی به مجلس می‌رود

دکتر عبدالمجید مجیدی، وزیر کار و امور اجتماعی اعلام کرد: آیین‌نامه قانون حمایت از کارمندان در برابر، اثرات ناشی از پیری و از کار افتادگی و فوت به‌زودی تقدیم مجلس خواهد شد.

براساس این آیین‌نامه که متجاوز از 160 هزار نفر کارمندان بخش خصوصی و بانک‌ها مشمول بیمه بازنشستگی می‌شوند، موسسات مشمول قانون حمایت کارمندان مکلفند به‌هنگام پرداخت حقوق کارمندان خود 7 درصد از حقوق هر یک از آنان را بابت حق بیمه سهم کارمند کسر نموده و پس از اضافه کردن چهارده درصد به آن بابت حق بیمه سهم کارفرما به صندوق مربوط پرداخت کنند.

16 دی 1360؛ سپرده‌های مردم نزد بانک‌ها به 151 میلیارد تومان رسید

دکتر محسن نوربخش، رئیس بانک مرکزی با بیان اینکه ادغام بانک‌ها باعث جلب اعتماد عمومی و استقبال از بانک‌ها شد، گفت: پس‌انداز مردم نزد بانک‌ها از 679 میلیارد ریال در سال 57 به 1293 میلیارد ریال در سال 58 و 1513 میلیارد ریال در سال 59 رسید.

وی در زمینه تصویب آیین‌نامه استخدامی مشترک بانک‌ها افزود: پس از ملی شدن بانک‌ها در تاریخ 17/3/58 و همچنین ادغام بانک‌های موجود کشور مساله‌ای در مورد وضع استخدامی کارکنان بانک‌ها به وجود آمد. این مساله در مورد تبعیضات موجود بین کارمندان بانک‌های مختلف به خوبی مشهود بود و موجبات ناراحتی و نارضایتی کارکنان بانک‌ها را فراهم آورده بود.

نوربخش سپس به مسائل ارزی کشور اشاره کرد و گفت: دشمنان ما در داخل و خارج کشور در مورد منابع  ارزی ما هیاهوی زیادی به راه انداخته‌اند، ولی آنچه که موجب تعجب آنان شده مقایسه وضع ارزی عراق با ایران است؛  زیرا طبق خبر خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های غربی عراق 20 میلیارد دلار از منابع مختلف وام گرفته و هم‌اکنون نیز مواجه با مشکلات ارزی است در صورتی که ما بدون دریافت وام توانسته‌ایم وضع خود را کاملا تثبیت کرده و مخارج کشور و جنگ را تحمل کنیم و حتی آمادگی کامل داریم جنگ را تا پیروزی نهایی ادامه دهیم.

احمد توکلی: سرمایه‌داران، سرمایه‌شان را به سمت تجارت نبرند

احمد توکلی، سخنگوی دولت درباره برنامه‌های دولت در مورد جذب سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی گفت: همان‌طور که اطلاع دارید طبق قانون اساسی به غیر از صنایع مادر و صنایع بزرگ، بخش خصوصی اجازه دارد که سرمایه‌گذاری کند و دولت هم موظف است که حمایت کند. ما از سرمایه‌گذاری سالم بخش خصوصی در صنایع استقبال می‌کنیم.

ولی آنچه مسلم است حدود دقیق مالکیت خصوصی و میزان حوزه فعالیتشان را مجلس معین خواهد کرد. و من در ایجا به سرمایه‌داران توصیه می‌کنم که سرمایه خودشان را در بخش تجارت نبرند؛ زیرا که گردش پول در تجارت به تورم کمک می‌کند و من به آنها توصیه می‌کنم که در بخش‌های صنایع سرمایه‌گذاری کنند و دولت هم موظف است که تسهیلات را برایشان فراهم کند.

16 دی 1370؛ دکتر حبیبی: زمان تک‌نرخی شدن ارز معلوم نیست

هنوز قیمت واحدی برای یک نرخی شدن ارز تعیین نشده و معلوم نیست در چه زمانی این کار صورت خواهد گرفت.

دکتر حبیبی، معاون اول رئیس‌جمهوری و سخنگوی دولت درباره شرایط مناسب زمانی برای تعیین نرخ واحد ارز گفت: آنچه مسلم است اینکه در یک دوره کوتاه‌مدت به تعیین نرخ واحدی برای ارز دست نخواهیم یافت و وقوع این امر بستگی به اوضاع و احوال و مقتضیات زمان دارد.

وی با تاکید بر این نکته که امروز تعیین نرخ واحد برای ارز هیچ معنایی ندارد، گفت: سوبسید کالاهای اساسی و ضروری حذف نخواهد شد و وضع موجود همچنان ادامه خواهد داشت.

دکتر حبیبی همچنان با اشاره به تداوم روند عرضه کالاهای اساسی با نرخ دولتی به مردم، درباره اجرای آیین‌نامه نظام هماهنگ پرداخت، گفت: موادی از آیین‌نامه طی یکی دو هفته آینده به تصویب دولت می‌رسد و از سال آینده این آیین‌نامه به مرحله اجرا گذاشته می‌شود.

کره‌شمالی منطقه آزاد تجاری و اقتصادی ایجاد می‌کند

کره‌شمالی برای نخستین بار در شمال این کشور یک منطقه آزاد تجاری و اقتصادی ایجاد می‌کند.دولت کره شمالی تصمیم گرفته است در مناطق «لوجین» و «سین‌فین» واقع در شمال این کشور که با چین و جمهوری فدراتیو روسیه هم‌مرز است یک منطقه آزاد تجاری و اقتصادی ایجاد کند.براساس این مصوبه، از این پس خارجی‌ها اجازه خواهند داشت بعد از تایید دولت کره‌شمالی در این منطقه آزاد تجاری و اقتصادی که 621 کیلومتر مربع مساحت را در بر خواهد گرفت به ایجاد شرکت‌هایی با سرمایه‌گذاری مشخص و مشترک و نیز شرکت‌های خدماتی مبادرت کنند.

برنامه‌های خصوصی کردن اقتصاد روسیه در 1992

دولت روسیه خلاصه‌ای از برنامه‌های خصوصی کردن اقتصاد خود در سال 92 که بخشی از آن مربوط به یک برنامه وسیع انتقال به اقتصاد بازار است را اعلام کرد.بوریس سالینکوف، وزیر علوم روسیه اعلام کرد که دولت سه صورت اسامی واحدهای تولیدی را ترسیم کرده است که عبارتند از:

1- واحدهایی که در سال 92 خصوصی خواهند شد.

2- واحدهایی که امکان خصوصی کردن آنها وجود ندارد.

3- واحدهایی که امکان خصوصی کردن آنها وجود دارد، اما برای این کار مجوز مخصوص دولتی لازم است.

وی گفت: دولت امیدوار است که 92 میلیارد روبل (معادن 54 میلیارد دلار) به نرخ ارز تجاری از این طریق در سال 1992 و 300 میلیارد روبل در سال 93 به‌دست آورد.

اعلام خسارت جنگ با دلار 23 تومان یا 7 تومان؟

مسعود روغنی زنجانی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه در گفت‌و‌گویی با خبرنگاران، نحوه محاسبه خسارات واردشده به ایران در جنگ تحمیلی توسط هیات اعزامی سازمان ملل متحد و تفاوت‌های آن با نحوه ارزیابی جمهوری اسلامی ایران از این خسارات را تشریح کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در این گفت‌و‌گو اظهار کرد: معاون دبیرکل در سفر دوم خود در آبان‌ماه سال‌جاری به‌منظور برآورد دقیق خسارات اقتصادی وارد ایران شد. این هیات در طول یک ماه بررسی، نهایتا گزارشی تحت‌عنوان «یافته‌های هیات برآورد خسارات» در 197 پاراگراف و 180 صفحه به سازمان ملل متحد عرضه کردند.

وی در مورد نحوه محاسبه خسارات وارده به ایران در جنگ تحمیلی توسط هیات اعزامی سازمان ملل متحد و تفاوت آن با ارزیابی خسارات اقتصادی توسط جمهوری اسلامی گفت: در گزارش نهایی دبیرکل به شورای امنیت سازمان ملل متحد خسارات مستقیم وارده به بخش‌های اقتصادی 97200 میلیون دلار و خسارات غیرمستقیم وارده به بخش‌های اقتصادی 34500 میلیارد ریال گزارش شده است.

آقای روغنی زنجانی افزود: خسارت غیرمستقیم اعلام شده توسط سازمان ملل عینا برابر است با خسارات با خسارات غیرمستقیم مندرج در کتاب «گزارش نهایی برآورد خسارات اقتصادی جنگ تحمیلی» که مبلغ 34500 میلیارد ریال است.

معاون رئیس‌جمهوری همچنین گفت: خسارات مستقیم اعلام شده توسط هیات کارشناسی سازمان ملل متحد نیز براساس کتاب برآورد خسارات است، اما به‌نظر می‌رسد که در آن دو تعدیل زیر صورت گرفته است:

1- خسارات مستقیم وارده به نیروهای انتظامی (نظامی و انتظامی) از کل خسارات مستقیم کسر شده است و از نظر کارشناسان سازمان ملل این گونه خسارات به‌عنوان هزینه ادامه جنگ تلقی شده و جزء اقلام خسارات محسوب نشده‌اند.

2- نرخ تبدیل ریال به دلار معادل نرخی غیر از نرخ رسمی تبدیل در نظر گرفته شده است. این نرخ را سازمان ملل متحد معادل نرخی که برای حق عضویت ایران در مجامع بین‌الملل در سال 1367 (مبلغ 230 ریال نرخ تبدیل ریال به دلار برای حق عضویت ایران در مجامع بین‌المللی در سال 1367 می‌باشد) پرداخت می‌شده، قرار داده است.

با ملاحظه موارد مذکور برآورد خسارات مستقیم اقتصادی توسط هیات کارشناسی به شرح زیر است:

 

 
 

                                                میلیارد تومان                                 میلیارد دلار

کل خسارات مستقیم                       22000                                      1/117  

 

خسارات مستقیم وارده                    9300                                        7/74                

به نیروهای نظامی و انتظامی

 

 

 

 

 

             خسارت مستقیم وارده به بخش‌های اقتصاد   12700                   442

میلیارد دلار 2/55 = 230 ÷ 12700

میلیارد دلار 6/97 = 4/42 + 2/55

 

وی گفت: بنابراین سازمان ملل متحد  براساس فروض مذکور، کل خسارات مستقیم وارده به بخش‌های مختلف اقتصادی را معادل 97 میلیارد دلار اعلام کرده است.

روغنی زنجانی افزود: خساراتی که دبیرکل ارائه داده است، شامل دو بخش می‌شود:

1- خسارات مستقیم که رقم آن را 2/97 میلیارد دلار اعلام کرده است.

2- خسارات غیرمستقیم که رقم آن را 34540 ریال به نقل از گزارش دولت جمهوری اسلامی ایران اعلام نموده است.

این ارقام در مقایسه با ارقامی که ازسوی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در خطبه نماز جمعه  اعلام شده است، در صورت رعایت نکته زیر قابلیت مقایسه پیدا خواهد کرد.

رقم هزار میلیارد دلار که جناب رئیس‌جمهوری اعلام کرده‌اند شامل خسارات مستقیم و خسارات غیرمستقیم می‌شود، به‌عبارت دیگر در صورتی که ارقام خسارات مستقیم را با یکدیگر جمع کرده و بر نرخ برابری رسمی هر دلار (70 ریال = 1 دلار) تقسیم نماییم رقمی معادل 930 میلیارد دلار خواهد شد که هر گاه خسارات برآورد نشده را به آن اضافه کنیم، حداقل هزار میلیارد دلار خواهد شد.

 

خسارات مستقیم        30811 میلیارد ریال

خسارات غیرمستقیم    34540 میلیارد ریال            

جمع                       65351 میلیارد ریال

           میلیارد دلار 932 = 70 ÷ 65351

 

16 دی 1380؛ تا پایان سال کد ملی واگذار می‌شود

معاون آمار و انفورماتیک سازمان ثبت احوال گفت: از اوایل سال آینده کد پستی دو رقمی و شماره کاربردی می‌شود.

محمد ابراهیم تهرانی طریقت اعلام کرد: ماموران ثبت احوال با کارت شناسایی سازمان به منازل مراجعه می‌کنند و پس از رویت شناسانامه یکی از افراد خانواده شماره ملی اعضا و کد پستی را ابلاغ می‌کنند.

تهرانی خاطرنشان کرد: ابلاغ این دو شماره مقدمه صدور کارت شناسایی ملی برای افراد است و کسانی که کارت موقت ابلاغ شماره ملی را در دست دارند با یک عکس 4×6 زمینه سفید که کیفیت خوبی داشته باشد و فیش پرداخت 2500 ریال در وجه ثبت  احوال محل زندگی می‌توانند درخواست دریافت کارت ملی کنند.

 

  • اطلاعات16  دی 1350
  • اطلاعات16  دی 1360
  • اطلاعات16  دی 1370
  • اطلاعات16  دی 1380
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید