دیوار 26 دلار فرو ریخت

تعدیل هیجان در انتهای معاملات سکه + جدول ونمودار

کدخبر: ۳۸۳۹۹۲
اقتصادنیوز: امروز شانزده دی ماه، مرز 26 هزار تومانی دلار شکسته شد و سکه توانست تا نزدیک 12 میلیون و 300 هزار تومان رشد کند.
تعدیل هیجان در انتهای معاملات سکه + جدول ونمودار

به گزارش اقتصادنیوز از همان ابتدای روز سه شنبه، اوضاع در تسلط افزایشی های بازار بود و در نهایت، بالا رفتن فعالیت خریداران منجر به افزایش 5 دهم درصدی دلار شد. با ثبت این افزایش، اسکناس آمریکایی در محدوده 26 هزار و 20 تومان قرار گرفت.

 از اواخر آذرماه، دیوار مقاومتی پیرامون مرز 26 هزار تومانی شکل گرفته بود که هر گونه تلاش صعودی های بازار را ناکام می کرد. شکست این دیوار مقاومتی، می تواند انتظارات افزایشی را در بازار فعال تر کند. با این حال، بسیاری از معامله گران هم باور داشتند که قیمت دلار دیگر فرصت زیادی برای افزایش نخواهد داشت و با کنار رفتن دونالد ترامپ، بار دیگر اوضاع بر وفق مراد بازیگران کاهشی خواهد شد.

یکی از پس لرزه های صعود دلار در روز سه شنبه، پیشروی بهای سکه در بازار داخلی بود. سکه امروز بالای 1.5 درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند و در محدوده 12 میلیون و 260 هزار تومان قرار گرفت. رفتار قیمت سکه در ابتدای روز حاکی از هیجان زیاد در میزان خرید بود، به طوری که معامله گران برای ساعتی به سطح 12 میلیون و 300 هزار تومان دست پیدا کردند؛ با این حال، در اواخر روز نه تنها کمی جو خرید خوابید که گروهی نیز مشغول سودگیری از خریدهای خود شدند، عاملی که موجب شد، بهای سکه کمی از سقف روزانه عقب گرد کند. در بازار دلار هم در ساعات انتهایی معاملات کمی جو بازار به سود کاهشی ها چرخیده بود.

چرا دلار مرز 26 هزار تومانی را از دست داد؟

دو متغیر مهم در شکست مرز 26 هزار تومانی نقش داشتند، اولی افزایش ارزش دلار در هرات افغانستان و دیگری تقویت نرخ حواله درهم.

به باور فعالان، اولین  متغیر کمک کننده به افزایش قیمت دلار، هیجان خریدی بود که در شهرهای مرزی و بخصوص هرات افغانستان  ایجاد شد. به گفته فعالان، رفتار بازیگران کشور همسایه، انتظارات معامله گران بازار داخلی را تحت تاثیر قرار داد. معاملات شهر هرات از لحاظ انتظاری در سال 99 برای معامله گران داخلی اهمیت زیادی پیدا کرده است. دومین متغیر افزایشی بازار ارز، صعود نرخ حواله درهم بود. امروز معاملات حواله درهم روی مرز حساس 7هزار و 200 تومانی آغاز شد و در ادامه روز، صعود این ارز به محدوده 7 هزار و 250 تومان، میل افزایش در بازار ارز داخلی را تقویت کرد.

عده ای از فعالان هم باور داشتند، خبر غنی سازی 20 درصدی ایران و واکنش اروپا و برگشت ناو آمریکایی به خلیج فارس، معامله گران را نگران کرد و زمینه ساز افزایش خریدهای دلار و سکه شد.

  • بازدهی بازارها 16 دی 1399
  • بازدهی بازارها 16 دی 1399
  • بازدهی بازارها 16 دی 1399
  • بازدهی بازارها 16 دی 1399
  • بازدهی بازارها 16 دی 1399
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید