گزاش رسمی از تغییر قیمت ها در اول سال جدید

رکوردهای تورمی در اول 1400/ افزایش قیمت روغن

کدخبر: ۴۰۷۳۴۹
اقتصاد نیوز :تورم نقطه به نقطه فرودین 1400 ، 49.5 درصد برآورد شده است ،این نرخ تورم از 22 ماه گذشته تا کنون بی سابقه بوده است .همچنین تورم نقطه ای خوراکی ها نیز در فروردین ماه جاری بالغ بر 63 درصد به ثبت رسیده است .
رکوردهای تورمی در اول 1400/ افزایش قیمت روغن

به گزارش اقتصادنیوز، رکورد دو شاخص تورمی از بین سه شاخص مهم برای سنجش افزایش قیمت ها (تورم نقطه ای ،میانگین و ماهانه ) ،در فروردین 1400 شکسته شده است .نرخ تورم نقطه به نقطه در ماه ابتدایی امسال 49.5 درصد به ثبت رسیده است که از تیر ماه 98 تا کنون بی سابقه بوده است.نرخ تورم میانگین در اولین ماه سال حدود 39 درصد به ثبت رسید که از دی ماه 98 سابقه نداشته است.

تورم ماهانه نیز در فروردین ماه نیز 2.7 درصد برآورد شده که از تورم  1.8 درصدی اسفند بالاتر بوده است. در اجزای تورم نیز بالاترین مقدار تورم ثبت شده به بخش مبلمان و خوراکی و آشامیدنی اختصاص دارد. افزایش تورم مبلمان بیش از 70 درصد بوده و افزایش تورم آشامیدنی بیش از 60 درصد گزارش شده است.

رکورد نرخ تورم نقطه ای شکسته شد

نرخ تورم نقطه به نقطه در فروردین ماه 1400 به 49.5 درصد رسید ،به بیان دیگر هزینه های خانوار (از یکسری اقلام مشخص ) در فروردین 1400 نسبت به فرودین سال گذشته نزدیک به 50 درصد گران تر شده است .این نرخ تورم در 22 ماه گذشته بی سابقه بوده است .نرخ تورم نقطه ای فروردین ماه نسبت به نرخ تورم نقطه ای در اسفند 99 حدود 0.8 درصد افزایش داشته است .

در بین بخش های اصلی اقلام مصرفی ،بیشترین تورم نقطه به نقطه فروردین امسال به «مبلمان و لوازم خانگی »با 71.3 درصد تعلق دارد .در جایگاه دوم و سوم نیز به ترتیب بخش «خوراکی و آشامیدنی ها» و «تفریح و فرهنگ» تعلق دارد. تورم نقطه ای خوراکی 63.5 درصد و تورم نقطه ای برای تفریح و فرهنگ 61.7 درصد محاسبه شده است.کمترین نرخ برای این شاخص نیز به «هزینه های ارتباطی» با 19.4 درصد مربوط می شود .

بالاترین تورم نقطه ای بین اقلام خوراکی

نرخ تورم نقطه به نقطه خوراکی و آشامیدنی ها در فروردین ماه 1400 ، 63.5 درصد به ثبت رسیده است .در بین اجزای این بخش بیشترین تورم نقطه ای به «روغن ها و چربیها» با 109.3 درصد تعلق دارد .در جایگاه دوم نیز «شیر ،پنیر و تخم مرغ » و در جایگاه سوم «چای، قهوه ،کاکائو ،نوشابه و آب میوه» قرار دارد .همچنین کمترین تورم نقطه ای نیز 30.4 درصد در فروردین ماه 1400 رقم خورده است که به «سبزیجات (سبزی ها و حبوبات)» به ثبت رسیده است .

J4

افزایش تورم ماهانه فروردین نسبت به اسفند

تورم ماهانه در اولین ماه سال جدید 2.7 درصد به ثبت رسیده است ،این نرخ تورم به نسبت تورم ماهانه اسفند ماه 0.9 درصد افزایش داشته است .بیشترین تورم ماهانه بین بخش های اصلی هزینه ای مربوط به بخش «کالاها و خدمات متفرقه »با 8 درصد است .در جایگاه دوم و سوم نیز به ترتیب بخش «هتل و رستوران» با 6 درصد و «بهداشت و درمان »با 3.5 درصد تعلق دارد .کمترین تورم ماهانه در فروردین هم مانند شاخص تورم نقطه ای در بخش« ارتباطات » با تنها 0.5 درصد به ثبت رسیده است .

تورم ماهانه بخش خوراکی و آشامیدنی

تورم ماهانه بخش خوراکی و آشامیدنی ها در فروردین ماه 2.9 درصد به ثبت رسیده است .در بین اجزای زیر بخش های خوراکی و آشامیدنی متعلق به «گوشت قرمز » با 5.8 درصد است .در جایگاه بعدی نیز «گوشت و قرمز و سفید و فراورده های گوشتی »قرار دارد .در بخش «میوه و خشکبار » نیز تورم ماهانه 5 درصد رقم خورده است .تنها تورم منفی ماهانه فروردین در تمامی بخش های اصلی و جزئی در بخش« سبزیجات (سبزی و حبوبات )» با منفی 0.2 درصد رقم خورده است .

رکورد شکنی تورم میانگین در 16 ماه اخیر

تورم میانگین (12 ماه منتهی به فرودین 1400 در مقایسه با 12 ماه منتهی به فروردین 99 ) فروردین ماه نیز 38.9 درصد رقم خورده است ،این نرخ تورم در از دی ماه 98 تا کنون بی سابقه بوده است .برای این شاخص تورمی در میان بخش های اصلی هزینه ای بیشترین افزایش در بخش «حمل و نقل » با 65.9 درصد رقم خورده است .در جایگاه دوم نیز « مبلمان و لوازم خانگی» با تورمی معادل 50.2 درصد قرار دارد .کمترین تورم نیز به بخش«آموزش» با تنها 21.8 درصد تعلق دارد .

J3

تورم میانگین بالغ بر 43 درصدی در بخش خوراکی ها

تورم میانگین بخش خوراکی و آشامیدنی ها در اولین ماه سال جاری 43.6 درصد به ثبت رسیده است .در میان اجزای این بخش بیشترین نرخ تورم میانگین به «میوه و خشکبار » با تورم 54.9 درصد تعلق دارد .بدین علت که نرخ تورم میانگین بازه زمانی بیشتری را نسبت به تورم نقطه به نقطه مورد بررسی قرار می دهد ،مشخص می شود که در بازه زمانی گسترده تر میوه و خشکبار افزایش قیمت بالاتری را نسبت به سایر بخش های خوراکی و آشامیدنی پیدا کرده است .

کمترین نرخ تورم میانگین در این بخش نیز با 20.3 درصد افزایش به نام «خوراکی های طبقه بندی نشده» به ثبت رسیده است .بعد از این بخش کمترین تورم میانگین فروردین متعلق به «گوشت قرمز» است .با توجه به این که تورم گوشت قرمز در شاخص نقطه بالا بوده و شاخص میانگین پایین است ،این موضوع نشان میدهد عمده افزایش قیمت گوشت قرمز متعلق به چند ماه گذشته است .

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید