پیش بینی بازار سهام 9 خرداد 1400

پیش بینی امروز بورس: تکرار الگوی روز قبل؟

کدخبر: ۴۱۵۷۵۷
اقتصادنیوز: شاخص بورس در روز دوم به دنبال تکرار الگوی روز قبل است. با این وصف، به نظر میآید بازار همچنان با چالش هایی دشت و پنجه نرم میکند.
پیش بینی امروز بورس: تکرار الگوی روز قبل؟

به گزارش اقتصادنیوز، شاخص بورس در روز نخست هفته برای نخستین بار در سال 1400 بیش از 33 هزار واحد رشد کرد و این را باید مدیون حقوقی هایی دانست که به تقویت موتور تقاضا کمک کردند. فعالان بورس امیدوارند امروز هم بازار سهام رشد دیگری را رقم بزند و حداقل این رشد تا میانه های هفته ادامه یابد. تازه ترین نظرسنجی اقتصادنیوز از فعالان بورس و تحلیلگران همگی متفق القولند که بورس مسیر رشدی را طی میکند و هیچ یک از پاسخگویان رای به تعادل یا نزول شاخص نداده اند.

از نگاه ناظران، خروجی پول از بورس به وضعیتی رسیده که انتظار تعادل بازار سهام را میتوان داشت اما مسئله اصلی بر سر این است که آیا بازار سهام در ادامه به رویدادهای بنیادی بازار سهام واکنش جدی نشان میدهد. تقویت سمت تقاضا و ورود حقوقی ها برای تقویت موتور تقاضا همگی نشان از آن دارند که بازیگران بازار احساس کرده اند در آستانه تغییر وضعیت بازار هستند و به همین دلیل حقوقی ها دست به کار شدند. البته همانطور که بارها روی ان تاکید شده، بورس در یک سال و اندی اخیر بخش عمده ای از رفتارش را از هیجان ها وام گرفت. چالش های شکل گرفته در بازار را باید در دایره سیاست‌گذاران و بازیگران مورد واکاوی و تآمل قرار داد.

سیاست های نابه‌جا، ناهماهنگ و ناکارآمد سیاست‌گذار در آمادگی برای جذب پول به بازار و بعد از آن نگهداری از ماندگاری پول‌ها بدون بهره بردن از اصل تنظیم‌گری از اساسی ترین مسئله ای بود که با بورس را با چالش روبه رو کرد. اعتماد بازیگران حقیقی و آماتور به رفتار سیاست‌گذار برای حضور در بازار و گیرکردن در دام رفتارهای توده ای و گله‌ای هم بر آتش هیجانات بازار دمید و بازار را بیشتر و بیشتر در سیکل اشتباهات فرو برد.    

از برآیند این تقابل حالا باید در انتظار بود که در یک ماه انتخابات، بازار شاهد چه تغییراتی خواهد بود و اساساً آیا بازار نسبت به روند انتخابات 1400، مذاکرات وین و گزارش های بنیادی بازار واکنش جدی نشان میدهد؟

اگر همین روند ادامه یابد...

  • امیرحسین واعظ | کارشناس بازار سرمایه

پایان امیدوارکننده هفته گذشته، رشد 30 هزار واحدی بورس در این هفته را رقم زد. شاخص‌کل بورس بیش از 2.7 درصد رشد به ثبت رساند و ارزش معاملات خرد روزانه به بالاترین میزان در یک ماه اخیر رسید. مهم‌تر از این نشانه‌ها، تعادلی بود که در بازار شکل گرفت. تعداد نمادهایی که به صف خرید رسیدند از مرز 100 نماد عبور کرد و نمادهای درگیر با صف فروش افت قابل توجهی داشت. اگر همین روند ادامه یابد، بازار سرمایه محتملا به تعادل نزدیک میشود.

اگرچه امیدواری به بهبود شرایط بازار افزایش یافته است اما باید یک گام به عقل برگشت و به دنبال دلیل این سبزپوشی بود. اگر رشد قابل توجه روز شنبه را به دلیل رسیدن شاخص‌کل به محدوده حمایتی و پایان روند نزولی بدانیم، می‌توانیم روی روزهای سبزپوش آینده نیز حساب باز کنیم.

اما اگر رشد این چند روز به دلیل افزایش قیمت دلار، حاشیه‌های سیاسی و یا هیجان موقتی باشد، همانند رشد‌های مقطعی در ده ماه اخیر، یکی دو روز دیگر باید منتظر صف‌بندی سهامداران در صف‌های فروش باشیم.

همچنان مستندات کافی برای تحلیل شرایط پیش رو وجود ندارد اما از نظر رفتارشناسی، رشد روز شنبه بورس بیشتر به سمت دلیل اول متمایل است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید