پیش بینی بازار سهام یک تیر 1400

شرایط بورس بهتر می شود؟

کدخبر: ۴۲۰۹۶۱
اقتصادنیوز: بازار از سه شنبه و چهارشنبه میتواند سیر صعودی را تداوم ببخشد اما همچنان فشار عرضه را نباید دست کم گرفت.
شرایط بورس بهتر می شود؟

به گزارش اقتصادنیوز، شاخص بورس در روزی که پیش بینی شده بود مسیر نزولی تداوم پیدا کند، برخلاف انتظارات، بعد از پشت سر گذاشتن نوسان شدید، مسیر صعودی طی کرد. خریداران در روز دوشنبه توانستند از فشار سمت عرضه بکاهند و این وضعیت ممکن است برای روز سه شنبه نیز دنبال شود اما تداوم آن بستگی به رفتار بورس بازان در روزهای آینده بستگی دارد زیرا که بازار فعلا در وضعیت خوش بینی در حال رصد سیاست ها و تصمیم های دولت در حمایت از بورس هستند.

بازار سهام با اطمینان نسبت به اراده و حاکمیت در احیای برجام و خوش بینی ها نسبت به برنامه های حمایتی دولت از بورس فعلا در یک بازه کوتاه مدت ممکن است وضعیت رو به بهبودی را دنبال کند. برخی با تاکید روی کف سازی شاخص، امیدوارند شاخص کل خود را برای رسیدن به سطوح بالاتر آماده کند اما هنوز ابهام ها و تردیدها باقی و این چالش کنونی است.

به دلیل نبود چشم انداز روشن و واقعی در خصوص سیاست ها و تصمیم ها درباره اقتصاد ایران به طور قطع نمیتوان در خصوص وضعیت بازار در بازه بلندمدت پیش بینی درستی کرد، چرا که ابهام ها و تردیدها هر چه از انتخابات میگذرد، بیشتر خودنمایی میکند. با این وصف بورس بازان امیدوارند  این وضعیت تغییر کند.

با رصد فضای مجازی بورس بازان میتوان به این نتیجه رسید که دو سناریو برای بازار قابل بحث و بررسی است؛ برخی نسبت به بهبود اوضاع در بازار سهام تاکید دارند و امیدوارند اما برخی دیگر معتقدند به دلیل وجود چارچوب ها و ساختار معیوب در اقتصاد ایران، نمیتوان انتظار تغییرات جدی در ساختار اقتصاد و انتقال این وضعیت به بازار سرمایه کشور با توجه به نقش دماسنجی بورس را دانست.

با این وصف، تازه ترین نظرسنجی اقتصادنیوز نشان میدهد روزهای سه شنبه و چهارشنبه بازار میتواند متاثر از امیدواری بورس بازان، صعودی دنبال شود اما نکته مهم این است که بورس بازان باید با دقت و با داده های عملی به روزهای آینده بنگرند.

چالش آینده بازار سهام همین مسئله است که دولت چه نسخه ای برای کسری بودجه شدید و اقتصاد بیمار ایران خواهد پیچید، زیرا که بازار سهام متاثر از این موضوع خواهد بود. هر چند که به دلیل تورم زایی ناشی از کسری بودجه، صنایع و گروه های بورسی میتوانند بازار را از این ناحیه تحریک کنند. به نظر میرسد تحلیل ها در این شرایط فعلا توان پاسخگویی درستی به رفتارها نداشته باشند و فعلا هیجان دست برتر را در بازار دارد. 

شرایط بورس بهتر می شود

  • امیرحسین واعظ | کارشناس بازار سرمایه

شرایط بازار سرمایه بهتر شده است از چند منظر:

نخست آن که ریزش سنگین  شاخص‌کل را در روزهای اخیر ندیدیم. درست است که رشد قابل توجه را هم تجربه نکردیم اما برآیند این دو نشان می‌دهد که در حالت کلی، نوسان بازار کاهش یافته است.

از سوی دیگر ارزش معاملات خرد هم در یک کانال مشخص در حال نوسان است و در نتیجه سطح مناسبی از نقدشوندگی در بازار جریان دارد. درست است که نزدیک به 150 تا 200 نماد همچنان در صف فروش هستند اما متعادل شدن تک نمادها در هر روز نشان می‌دهد که کلیت بازار به تعادل نزدیک شده است.

برخی نمادهای کوچک همچنان منتظر تعدیل چند درصدی قیمت هستند و شاید دور از انتظار نباشد که با تداوم روند فعلی، آنها نیز به تعادل برسند. در نهایت آن که نمادهای شاخص‌ساز سبزپوش هستند و همین باعث می‌شود ترس سهامداران نیز فروکش کند.

برخی انتظار دارند که بعد از رشد 10 تا 20 درصدی قیمت برخی سهام، دوباره موج عرضه‌ها بازار را نزولی کند، انتظار بی جایی نیست اما اگر تقاضای نسبی که این روزها در بازار وجود دارد پایدار باشد، برخی از فروشندگانی که هفته‌هاست در صف فروش نشستند، پشیمان خواهند شد.

 برای مثال نمادهایی همانند #فرابورس و #کالا، حداقل دو ماه بود که در صف فروش قفل بودند اما بعد از رسیدن به تعادل در معاملات روز گذشته، روز دوشنبه به صف خرید رسیدند. تکرار چنین تجربه‌ای کم‌کم از طول صف فروش‌ها می‌کاهد.

 

  • بورس تهران 2
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید