شاخص بازار سهام بر می گردد؟

نوسان محدود پس از تخلیه فشار فروش

کدخبر: ۴۴۰۰۳۰
اقتصادنیوز: پس از تخلیه فشار سمت عرضه در روز یکشنبه چالشی بورس، حالا سناریوی احتمالی شاخص در روز دوشنبه در یک محدود مشخص و محدود خواهد بود.
نوسان محدود پس از تخلیه فشار فروش

به گزارش اقتصادنیوز، معاملات بورس در روز یکشنبه با افت 2.6 درصدی معادل بیش از 40 هزار واحد روبه رو شد و این در حالی است که شاخص کل هم وزن نیز با افت 2.8 درصدی روبه رو شد. نمادهای کوچک و بزرگ همپای هم، شاخص را به کانال 1.4 میلیون واحد به عقب برگرداندند. اگرچه بازار در معاملات روز یکشنبه فشار سمت عرضه را جبران کرد اما رفتار بورس بازان نشان داد سمت تقاضا هنوز توان جمع آوری صف های فروش را در بازار دارد. با تغییرات نرخ ارز، کامودیتی ها و جمع آوری صف های فروش توسط صندوق ها در همان دقایق ابتدایی، نشانه های فشار سمت عرضه و افت شاخص هویدا بود.

در معاملات روز یکشنبه جریان ورودی پول حقیقی ها به سهام منفی و به صندوق های با درآمد ثابت مثبت شد، این در حالی است که در دومین روز متوالی با هیجانات شکل گرفته در بازار، سرانه فروش با شکاف بیشتر در برابر سرانه خرید به نفع فروشندگان جریان یافت (نمودارهای چهارگانه به بررسی وضعیت جریان ورودی و خروجی پرداخته است. نمودارها برگرفته از کانال تحلیلی خلاصه بازار است).

ارزش معاملات خرد هم در همان محدوده 6 هزار میلیارد تومان دنبال شد. البته اگرچه در ساعات میانی معاملات، نسبت تعداد نمادهای دارای صف فروش 11 برابر تعداد نمادهای دارای صف خرید بود اما در انتهای معاملات این نسبت به 5 برابر تقلیل یافت. در ساعات پایانی با انتشار برخی اخبار در خصوص نوسانات نرخ ارز و قیمت گذاری در رابطه با فولاد همزمان با دیدار محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران و رافائل گروسی، رییس آژانس بین المللی انرژی اتمی، از شدت عرضه ها و توان فروشندگان کاسته شد که به نظر روی معاملات روز دوشنبه در یک دامنه محدود تاثیر بگذارد. هر چند که سمت تقاضا میتواند نسبت به کاهش فشارهای سمت عرضه امیدوار باشد.

 با بررسی وضعیت عملکردی بازار، به احتمال قوی در معاملات روز دوشنبه همچنان شاهد حضور فروشندگان خواهیم بود اما این فشارها پایدار نیستند و در صورت نوسانات، دامنه آن محدود باشد. روز دوشنبه سهام کامودیتی محور نیم نگاهی به کامودیتی ها دارند و البته سهام دلاری نیز تغییرات نرخ ارز را با حساسیت دنبال میکنند. هرچند که شاخص به کانال 1.4 میلیون واحد برگشت و با هیجانات سمت فروش امیدها کم رنگ شده بود، اما ساعت پایانی بازار از توان فروشندگان کاسته شد.

تازه ترین نظرسنجی «اقتصادنیوز» نشان میدهد پس از فشار بالای عرضه در معاملات روز یکشنبه حالا بورس بازان امیدوارند با تخلیف فشار سمت عرصه، دامنه نوسان شاخص در محدوده مشخص دنبال شود.

نگاه کارشناس | بازار فردا چگونه خواهد بود؟

  • امیرحسین واعظ، کارشناس بازار سرمایه

شاخص‌کل اگرچه امروز  بیشتر از 40 هزار واحد افت داشت اما تغییر خاصی در روند آن مشاهده نشده است. برای مرور روند فعلی بورس، بررسی بازه نوسانی فعلی کفایت می‌کند.

در واقع شاخص‌کل در شکست سطح مقاومتی یک میلیون و 600 هزار واحد ناکام بود و در محدوده یک میلیون و 480 هزار واحد با حمایت مناسبی همراه شد.

اکنون حدود یک ماه است شاخص‌کل در این محدوده قرار دارد و تا زمانی که یکی از سطوح یاد شده، نشکند بازار در همین حالت نوسانی باقی خواهد ماند.

 در شرایط فعلی خریداران عقب نشسته‌اند تا زمان ورود بهتری پیدا کنند. فروشندگان هم قدرت زیادی ندارند و صف فروش‌ها با کمترین میزان نقدینگی و به سرعت جمع می‌شود.

در این بین سهامداران نیز با تحلیل حضور نخست وزیر عراق در ایران، دیدار رافائل گروسی با رئیس سازمان انرژی اتمی ، نرخ‌گذاری دستوری سیمان و فولاد و ... سعی در پیش‌بینی کوتاه مدت دارند.

اگر امروز خبر تاثیرگذار و غیر منتظره‌ای منتشر نشود، به نظر می‌رسد فردا دامنه نوسان شاخص‌کل محدودتر شود و به محدوده حمایتی یک میلیون و 480 هزار واحد واکنش نشان دهد.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید