بخت با فروشندگان است یا خریداران؟

بورسی ها در ترس و انتظار

کدخبر: ۴۴۳۸۳۷
اقتصادنیوز: در روز آخر هفته شاخص بورس ممکن است در همان محدوده روز سه شنبه دنبال شود. البته اقبال بیشتر به سمت فروشندگان میل دارد تا خریداران.
بورسی ها در ترس و انتظار

به گزارش اقتصادنیوز، نشانه های عملکردی بازار سهام در روز سه شنبه، پس از تعطیلات روز دوشنبه با تحرکات سمت تقاضا روبه رو شد اما در پایان معاملات، نمادهای کوچک با فشار در سمت عرضه، مانع از پیشروی شاخص کل شدند. بدین ترتیب شاخص کل بورس بدون تغییر تنها 700 پله روبه جلو بود و شاخص کل هم وزن نیز با افت 0.3 درصدی روبه رو بود. شاخص کل بورس فعلا در محدوده 1.424 میلیون واحد ایستاده و روز چهارشنبه با توجه به رفتار روز سه شنبه بورس بازان به احتمال قوی عرضه میتواند دوباره سمت تقاضا را به عقب براند.

با توجه به فشار طبیعی سمت عرضه در روزهای آخر هفته بر مبنای منطق بحث تسویه مالی بورس بازان، فروشندگان دوباره میتوانند در نمادهای کوچک دوباره خودنمایی کنند. البته در نمادهای بزرگ و شاخص سازها در فعلا تحرکات سمت تقاضا فعال است. البته در میان شاخص سازها، گروه فلزات اساسی و پالایشی ها بیشترین تحرکات را در سمت تقاضا به ثبت رساندند.

شاخص های عملکردی بازار سهام نیز نشان میدهد همچنان سمت عرضه پرتوان است؛ سرانه خرید و فروش حقیقی ها به نفع فروشندگان است. جریان نقدینگی به بازار سهام منفی و به بازار صندوق های با درآمد ثابت منفی ارزیابی شد. البته آمار اعلامی بررسی صندوق های با درآمد ثابت گویای رکوردشکنی دوباره ارزش دارایی های صندوق های با درآمد ثابت دارد (آمار اعلامی در توییت معاونت سازمان بورس و اوراق بهادار). در این میان ارزش معاملات خرد همچنان در همان کانال 5 هزار میلیارد تومان است؛ امروز ارزش معاملات خرد 5488.9 میلیارد تومان بود. کمتر از دیروز و در کل، رتبه دوم کمترین ارزش معاملات خرد در دو ماه اخیر بود.

البته یکی از موتورهای رشد بازار همچنان غیرفعال است و آن گزارش مطلوب ماهانه و 6 ماهه شرکت هاست که با وجود ارزیابی مثبت، همچنان نتوانسته توجه بورس بازان را به خود جلب کند. بخشی از این بی توجهی را باید در انتظار و ترس معامله گرانی دانست که به دلیل ابهامات و نبود آینده مشخص از سپهر سیاست خارجه و اقتصاد ایران، همچنان یا مرددند یا از ترس زیان و ضرر، فعلا میلی به حضور در بازار ندارند.

موتور رشد بازار اکنون بیشتر متاثر از کامودیتی ها و نرخ ارز است و این تحرکات تقاضا نیز در نمادهای شاخص ساز دنبال میشود. تازه ترین نظرسنجی اقتصادنیوز نشان میدهد که در روز چهارشنبه بیشتر بخت یار فروشندگان است تا خریداران. اما در خوش بینانه ترین حالت احتمال دارد دامنه شاخص دوباره در همان محدوده مشخص پیگیری و در همان کانال 1.4 میلیون واحد دنبال شود. بعید است در روزی که فشار عرضه ها طبیعی است، اخبار و مولفه های تعیین کننده ای در میان نباشد و بسیاری از بازیگران پرتفوی خود را ممکن است تسویه کنند، بتوان فشار سمت تقاضا را قابل ملاحظه ارزیابی کرد. البته تجربه های قبلی بازار سهام نشان داده که این وضعیت حتمی نیست و هر آن ممکن است این وضعیت تغییر کند.

نگاه کارشناس | بورس تمرکز خود را از دست داد

  • امیرحسین واعظ، تحلیلگر بازار سرمایه

روند بازار و رفتار نمادهای مختلف بر بی‌رمقی معاملات تاکید دارد. بدین گونه است که در روزهای اخیر، صندوق‌های سرمایه‌گذاری به خصوص از نوع درآمد ثابت، بازیگر اصلی در معاملات روزانه هستند.

از سوی دیگر با تداوم عرضه‌های اولیه، مشخص شد همچنان هسته معاملات ظرفیت حجم بالایی از معاملات را ندارد و این موضوع ریسک قطع و وصلی معاملات را دوباره زنده کرده است. حواشی بازار سرمایه نیز در این روزها به شدت زیاد شده است. همین مسائل تمرکز بورس را بر هم زده است.

 

 

  • 1
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید