نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 6 فروردین

حمایت انگلیس از پرداخت غرامت جنگی به ایران

کدخبر: ۴۸۴۸۵۱
اقتصادنیوز:ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.
حمایت انگلیس از پرداخت غرامت جنگی به ایران

نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.

شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.

اقتصادنیوز از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

فرود هواپیمای ۱۵۰ میلیون پوندی «روز قیامت» در بریتانیا/ جنگ هسته ای در راه است؟+ فیلم

جنجال عضویت خانم نماینده در پ.ک.ک/ دستور بازداشت فوری صادر شد

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

رونمایی از طرح جدید ارتش روسیه برای آزادسازی دونباس +نقشه و تصاویر

ششم فروردین 1352؛ ایرانی‌ها 10 میلیون تومان نذر امامزاده‌ها کردند

مردم ایران در سال گذشته 100 میلیون ریال نذر امام‌زاده‌ها و اماکن مقدسه کردند؛ در صورتی که درآمد این اماکن از بابت نذورات مردم در سال 50 فقط یک میلیون تومان بوده است. منوچهر آزمون، معاون نخست‌وزیر و سرپرست سازمان اوقاف ضمن اعلام این مطلب توضیح داد با ضوابطی که سازمان اوقاف برای اماکن مقدسه و امامزاده‌ها به وجود آورد و نظارت دقیقی که از طرف هیات امنای جدید در این اماکن انجام گرفت، درآمد امامزاده‌ها مجموعا بیش از 100 میلیون ریال در سال 51 بوده است.

وی سپس به مقایسه درآمد چند امامزاده در سال 50 و 51 پرداخت و گفت: برای مثال باید یادآور شوم درآمد امامزاده هاشم قبل از اجرای برنامه‌های سازمان اوقاف، ماهانه 300 تومان بود که با پیاده شدن طرح نظارت دقیق به ماهی 35 هزار تومان رسید.

همین‌طور درآمد امامزاده‌ عبدالله آمل که در سال 50 فقط 70 هزار تومان بود، در سال 51 به یک میلیون تومان رسید.

باید توضیح دهم که درآمد واقعی این اماکن و بقاع متبرکه در سال‌های پیش نیز به میزان سال 51 بوده که از طرف کسانی که عنوان خدام را داشته‌اند، حیف و میل می‌شده است و بدون دفتر و حساب به مصارف خصوصی می‌رسیده است.

ششم فروردین 1382؛ حمایت انگلیس از پرداخت غرامت جنگی به ایران

وزیر توسعه بین المللی انگلیس در یک اقدام بی‌سابقه خواستار پرداخت خسارات ناشی از جنگ تحمیلی 8 ساله ازسوی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران شد.

«کلر شورت» در نشست پرسش و پاسخ این مجلس گفت: یکی از اصلاحاتی که باید در آینده عراق صورت گیرد، پرداخت غرامت ازسوی عراق به ایران برای خسارات جنگ تحمیلی هشت ساله این کشور علیه ایران است.

وی خطاب به نمایندگان حاضر در پارلمان افزود: میزان بدهی‌های عراق بسیار بالا می‌باشد و این کشور باید غرامت‌های سنگینی به ایران و کویت بپردازد.

شورت گفت: مساله پرداخت تمامی این بدهی‌ها باید مطرح و از سر گرفته شود وگرنه عراق تبدیل به آلمان در پایان جنگ جهانی اول خواهد شد.

گفته می‌شود ایران به تازگی اقدام به طرح مساله پرداخت غرامت ازسوی عراق به ارزش 100 میلیارد دلار کرده است.

این مبلغ غرامت جنگی در سال 1990 نیز به تایید «خاویر پرز دکوییار» دبیرکل وقت سازمان ملل متحد رسیده بود.

کویت نیز به تازگی مساله غرامت 70 میلیارد دلاری خود را به دلیل خسارات وارد شده از اشغال این کشور توسط عراق مطرح کرده است که تاکنون موفق به دریافت 16 میلیارد دلار از آن شده است.

«کلر شورت» که به تازگی برای دیدار و گفت‌و‌گو با «کوفی انان»، دبیرکل سازمان ملل متحد درباره بازسازی عراق پس از جنگ به نیویورک سفر کرده بود، مساله پرداخت غرامت به ایران و کویت را دارای اهمیت بالایی توصیف و تاکید کرد: ما «انگلیس و آمریکا» باید خود را برای پیگیری این مساله آماده کنیم. وی همچنین با اشاره به آینده وضعیت اقتصادی و مالی عراق از برنامه‌ریزی برای ایجاد اصلاحات بنیادی در نظام اداری و مالی و به‌ویژه صنعت نفت این کشور خبر داد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید