نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 12 مهر

محکومیت شرکت کوکاکولا در یک دادگاه ایران

کدخبر: ۵۲۵۲۹۶
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
محکومیت شرکت کوکاکولا در یک دادگاه ایران

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

12 مهر 1372؛ آلمان و فرانسه خواستار گسترش روابط اقتصادی با ایران شدند

آلمان و فرانسه خواستار گسترش روابط بازرگانی خود با ایران شدند.این مطلب را دیروز مقام‌های فرانسوی و آلمانی شرکت‌کننده در مراسم روزهای ملی خود در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی تهران اعلام کردند.

«فرانسوا دوپن»، رئیس توسعه صادرات فرانسه در مراسم روز ملی این کشور گفت: به‌رغم آنکه قیمت نفت دچار نوسان است، ایران راه خود به سوی اقتصاد جهانی انتخاب کرده و در این حال اقتصاد خود را نیز بازسازی می‌کند.

وی افزود: فرانسه و جامعه اقتصادی اروپا نظر بسیار مثبتی درباره اقتصاد و توانایی‌های ایران دارند.

این مقام فرانسوی تاکید کرد: اقدام‌هایی که در راه توسعه و واگذاری واحدهای تولیدی به بخش خصوصی در ایران انجام شده است، جریان رشد و سرمایه‌گذاری را در این کشور تسریع می‌کند و فرانسه در این مسیر می‌تواند به ایران کمک کند.

در این مراسم هاشمی‌طبا، رئیس کل مرکز توسعه صادرات ایران گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مناسبات بازرگانی و اقتصادی با دولت فرانسه اهمیت زیادی قائل است.

وی افزود: ارزش واردات ایران از فرانسه طی سال‌های 92-1988 به طور مستمر افزایش یافته ولی ارزش صادرات غیرنفتی ایران به فرانسه در سال گذشته حدود 60 میلیون دلار بوده است؛ درحالیکه امکانات زیادی برای توسعه آن وجود دارد.

همچنین مراسم روز ملی آلمان نیز در محل دائمی نمایشگاه‌ها برگزار شد.

در این مراسم «فون ورتسن» معاون وزیر اقتصاد آلمان گفت: آلمان همچنان خود را به‌عنوان یکی از عمده‌ترین شرکای اقتصادی ایران می‌داند.

وی افزود: ایران در روند اتحاد آلمان برخورد خوبی داشته و بلافاصله پس از اتحاد، روابط اقتصادی خود را با این کشور گسترش داده است.

وی خرید نفت از ایران، تشویق بازار داخلی به جذب کالاهای صادراتی ایران و همچنین ارائه دانش فنی برای بهبود کیفیت کالاهای ایرانی را از دیگر حمایت‌های دولت آلمان ذکر کرد.

«فون ورتسن» در مورد مشکلات تجاری به‌وجودآمده میان دو کشور گفت: شرکت‌های آلمانی در سال گذشته در مجموع 8 میلیارد مارک صادرات به ایران داشته‌اند که در بازپرداخت آن مشکلاتی به‌وجود آمده است.

اتوبان تهران – چالوس توسط بخش خصوصی ساخته می‌شود

اجرای پروژه عظیم 1300 میلیارد ریالی ساخت اتوبان تهران – چالوس با موافقت وزارت راه و ترابری و سازمان برنامه و بودجه به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

این پروژه با همکاری مشترک مشاوران ایرانی و خارجی مطالعه و اجرا خواهد شد.

این طرح از لحاظ حجم عملیات، موقعیت جغرافیایی، فیزیکی و جوی یکی از پرهزینه‌ترین طرح‌های راهسازی جهانی محسوب می‌شود.

مهندس اسنگری، مدیر راهسازی منطقه مرکزی و شمال وزارت راه و ترابری در این زمینه گفت: مرحله اول مطالعه طرح پایان یافته است و براساس برآوردهای انجام‌شده اجرای آن به یک سرمایه‌گذاری 130 میلیارد تومان نیاز دارد.

وی در مورد اهمیت ساخت تونلی به موازات تونل کندوان برای جلوگیری از خطرات ناشی از سقوط بهمن‌های سنگین در دهانه‌های شمالی و جنوبی کندوان و رویدادهای ناشی از گازگرفتگی مسافران این محور گفت: وزارت راه و ترابری در نظر دارد عملیات ساخت تونل دو طرفه کندوان را که نیازمند 30 میلیارد ریال هزینه است، به بخش خصوصی واگذار کند.

12 مهر 1382؛ محکومیت شرکت کوکاکولا در یک دادگاه ایران

با شکایت یک شرکت ایرانی تولیدکننده نوشابه در تهران و حکم شعبه 49 دادگاه تهران، شرکت آمریکایی کوکاکولا به علت نقض قرارداد به پرداخت 7 میلیون و 150 هزار دلار محکوم شد.

ناصر داوودی‌زاده، رئیس هیات‌مدیره شرکت تولیدی نوشاب با تایید حکم محکومیت بدوی این شرکت آمریکایی گفت: این شرکت که با عناوین کوکاکولا اینترنشنال، کوکاکولا اکسپورت و کانکو لیمیتر طرف طرف قرارداد شرکت نوشاب برای سرمایه‌گذاری به مبلغ 15 میلیون دلار در سال 72 بود، پس از پرداخت 7 میلیون و 850 هزار دلار در دو مرحله و با در اختیار گرفتن تمامی اموال و دارایی‌های شرکت نوشاب به ناگهان از تعهدات خود سرباز زد و به بهانه تحریم اقتصادی ایران ازسوی دولت آمریکا سرمایه‌گذاری در این شرکت را متوقف کرد. وی تصریح کرد: از آنجا که تقاضای مکرر شرکت نوشاب در این سال‌ها برای روشن شدن این سرمایه‌گذاری و از رهن خارج شدن اموال شرکت ازسوی شرکت کوکاکولا به نتیجه نرسید پس به ناچار شکایتی بر ضد این شرکت به دادگاه عمومی تهران تسلیم شد و رای پس از محکومیت شرکت‌های آمریکایی کوکاکولا صادر و ابلاغ شد. وی افزود: دادگاه رای الزام شرکت کوکاکولا اکسپورت را به سرمایه‌گذاری مبلغ 15 میلیون دلار در مورد تعهد خود به شرکت نوشاب را صادر می‌کند.

وی در پایان با اشاره به محکومیت شرکت کوکاکولا اکسپورت به پرداخت 7 میلیون و 150 هزار دلار مبلغ باقی‌مانده قرارداد به شرکت نوشاب گفت: در عوض شرکت نوشاب در ازای دریافت این مبلغ، به تحویل 27 درصد از سهام خود به شرکت کوکاکولا موظف است.

30 فروند هواپیمای روسی وارد ناوگان هوایی می‌شود

وزیر راه و ترابری خرید هواپیمای نو از کشورهای غربی را منتفی اعلام کرد و گفت: ایران مصمم است با خرید 30 فروند هواپیمای جدید از روسیه و سایر بازارها، نیازهای هوایی خود را برطرف کند و آنها را جایگزین هواپیماهای قدیمی و اجاره‌ای کند.

احمد خرم در حاشیه مذاکره با وزیر مشاور ترکیه که در تهران به سر می‌برد، تاکید کرد: با توجه به اینکه توپولوف‌های 154 دارای مصرف سوخت بالایی هستند، 17 فروند از آنها تا پنجم آبان‌ماه از ناوگان هوایی خارج و لغو قرارداد خواهند شد و در کنار آنها هواپیماهای 737 بوئینگ اف 28 و فالکن 20 نیز از رده خارج خواهند شد.

وی تصریح کرد: هواپیماهای سنگین 747 نیز آخرین اورهال (تعمیر اساسی) خود را انجام می‌دهند و پس از آن توجیه اقتصادی ندارند و از مسیر پرواز خارج خواهند شد.

خرم با اشاره به اینکه نوسازی ناوگان هوایی در سال آینده نیز ادامه خواهد یافت، تاکید کرد: وزارت راه و ترابری مجوز خرید 60 فروند هواپیما را دریافت کرده و منابع پیش‌پرداخت و فاینانس آنها تامین شده است.

وی ادامه داد: مذاکرات اولیه برای خرید توپولوف 204 با روسیه انجام شده، سوخت این نوع هواپیما از هواپیماهای غربی کمتر است و بدنه و موتور آن مورد تایید قرار گرفته که جایگزین برخی هواپیماهای میان‌برد ما خواهد شد.

وزیر راه و ترابری تصریح کرد: قیمت هر فروند هواپیمای توپولوف 204 نصف قیمت هواپیماهای غربی و بین 22 تا 28 میلیون دلار است که در صورت توافق در مدت 2 سال تحویل خواهند شد.

حمایت رهبران چین از خصوصی‌سازی

رهبران بلندپایه حزب کمونیست چین در نشست حساسی در ماه آینده تغییر در قاون اساسی این کشور را برای حفاظت و حمایت از تجارت بخش خصوصی و تقویت صنعت و تلاش برای مبارزه با بیکاری بررسی می‌کنند.

دستورکار این نشست مهم نشان می‌دهد که رهبری جدید چین که جی نتائو، رهبر جدید حزب در راس آن قرار دارد، قصد دارد با شکاف رو به رشد میان فقیر و غنی مقابله کند و اقتصاد را که نشانه‌هایی از ضعف در بعضی از بخش‌های آن دیده می‌شود به وضعیت مطلوب بازمی‌گرداند.

رهبران چین برای گسترش اصلاحات سیاسی و انجام اقداماتی چون توسعه انتخابات محلی و دموکراسی درون‌حزبی آماده می‌شوند. دفتر مرکزی حزب کمونیست که 24 عضو دارد و به ریاست هوجین تائو، رئیس جمهور و رهبر حزب تشکیل می‌شود روز دوشنبه هفته گذشته تشکیل جلسه داد و قرار است گزارش‌های خود را درباره راه‌های بازبینی قانون اساسی و بهبود اقتصاد به کمیته مرکزی حزب که 198 عضو دارد و دو هفته دیگر تشکیل جلسه می‌دهد، ارائه دهد.

نرخ تورم دو رقمی خجالت‌آور است

ویر امور اقتصادی و دارایی گفت: امروزه ایران از معدود کشورهای جهان است که نرخ تورم دو رقمی دارد و من به‌عنوان وزیر اقتصاد کشور از این موضوع خجالت می‌کشم.

طهماسب مظاهری افزود: دولت کنترل نرخ تورم را از اهداف جدی خود قرار داده است و در چشم‌انداز برنامه چهارم پیش‌بینی‌شده که نرخ تورم یک رقمی شود.

او برزیل را نمونه‌ای موفق در این زمینه دانست و افزود: در حالیکه این کشور نرخ‌های تورم سه رقمی 400 و 600 درصدی داشت، اکنون به تورمی یک رقی دست یافته است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: یکی از راه‌حل‌های کلیدی در این مقوله به حداقل رساندن رشد نقدینگی در کشور است که تنظیم سختگیرانه بودجه را طلب می‌نماید.

وی خاطرنشان کرد: هدایت منابع مالی و تجهیز آن برای دستیابی به رشد اقتصادی مطلوب، یکی از مهم‌ترین اطلاعات انجام‌شده در برنامه سوم است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید