رشد بدهی بانک ها در نیمه زمستان

ثبت رکورد جدید پایه پولی در زمستان 1401+نمودار

کدخبر: ۵۶۹۴۷۰
اقتصادنیوز: طبق آمارهای بانک مرکزی پایه پولی پس از ثبت بیشترین رکورد خود در دی ماه سال گذشته روندی صعودی خود را ادامه داده است. این رقم در نیمه زمستان سال قبل به 808 هزار میلیارد تومان رسیده و رشدی 39.3 درصدی را در قیاس با بهمن ماه سال قبل رقم زده است. این بیشترین رشد سالانه پایه پولی در بازه هفده ماه منتهی به بهمن 1401 بوده است.
ثبت رکورد جدید  پایه پولی در زمستان 1401+نمودار

به گزارش اقتصادنیوز ، حجم  پایه پولی  در میانه زمستان سال گذشته رکوردی مهم را ثبت کرد.  پایه پولی  یکی از مهم ترین شاخص های کلان پولی به شمار رفته که افزایش آن می تواند موجب رشد تورم زایی در کشور شود.

روند نزولی  پایه پولی در نیمه زمستان 1401

بر اساس صحبت های اخیر فرزین، رئیس کل فعلی بانک مرکزی،  پایه پولی  در کشور رشدی 33.9 درصدی را در یازده ماه نخست سال 1401 ثبت کرده است. طبق آمارهای بانک مرکزی این شاخص پس از ثبت بیشترین رکورد خود در دی ماه سال گذشته روندی صعودی خود را ادامه داده است. این رقم در نیمه زمستان سال قبل به 808 هزار میلیارد تومان رسیده و رشدی 39.3 درصدی را در قیاس با بهمن ماه سال قبل رقم زده است. این بیشترین رشد سالانه  پایه پولی  در بازه هفده ماه منتهی به بهمن 1401 بوده است.

در بررسی ماهانه نیز مشاهده می شود حجم  پایه پولی  در کشور با رشد 3 درصدی در ماه دوم زمستان همراه بوده و حدودا یک واحد درصد از ماه قبل خود بیشتر شده است.

پایه پولی

رشد بدهی بانک ها در نیمه زمستان 

 بنا به گزارش اکوایران، به طور کلی پایه پولی از 4 مسیر اصلی تغییر می کند. مهم ترین آن در بهمن ماه سال قبل مسیر بدهی بانک ها به بانک مرکزی بوده است. 

 بنابر داده های اعلام شده از سوی فرزین عمده رشد یک سال گذشته پایه پولی در بهمن 1401 ناشی از بدهی بانک ها بوده و در بخش های دیگر رشد کمتری شکل گرفته است. به همین علت برخی بنابر این گواه آماری معتقدند رشد شاخص از محل بدهی بانکی همچنان خطر رشد تورم را زنده نگه می دارد.

پایه پولی

 
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید