سفر با اتوبوس تمام می شود؟/ کاهش شدید ناوگان اتوبوس رانی در کشور

کدخبر: ۵۷۷۲۸۲
اقتصادنیوز: در سال‌های اخیر شرکت‌های اتوبوسرانی با مشکل قیمت‌گذاری دستوری بلیت و در کنار آن افزایش قیمت قطعات و لوازم یدکی مصرفی مواجه هستند. این موضوع تعادل بین درآمدها و هزینه‌ها را در این صنعت از میان برده و به مرور آن را تضعیف کرده است.
سفر با اتوبوس تمام می شود؟/ کاهش شدید ناوگان اتوبوس رانی در کشور
به گزارش اقتصادنیوز روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:  به گفته احمدرضا عامری، سخنگوی اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور عدم‌ تناسب هزینه و درآمد شرکت‌های اتوبوسرانی باعث شده تا از تعداد ناوگان فعال کشور کاسته شود. به صورتی که تا دو سال گذشته حدود ۱۵‌هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در کشور وجود داشت که در حال حاضر تعداد آن به ۶۵۰۰ دستگاه کاهش یافته است. در سال‌های گذشته در ایام نوروز ۴۵ میلیون مسافر جابه‌جا می‌شد در صورتی که در حال حاضر افق دید کمتر از ۱۰ میلیون مسافر است. میزان سفر با اتوبوس کاهش یافته است. در سال ۱۳۷۶ حدود ۴۷۰ میلیون سفر در کشور داشتیم و حدود ۲۱‌هزار دستگاه ناوگان اتوبوس وجود داشت. این میزان سال به سال کاهش یافته است.

بازار حمل‌ونقل عمومی اتوبوس بین‌شهری با دو مساله مهم شامل رکود تقاضای سفر با اتوبوس و عدم‌تعادل در هزینه‌های رانندگان و مالکان اتوبوس با قیمت فروش خدمات (قیمت بلیت)‌‌‌ مواجه است. این دو مساله باعث شده تا تعداد اتوبوس‌های فعال در جاده‌ها به میزان ۵۸‌درصد کاهش یابد. از سوی دیگر این عدم‌تعادل در درآمد و هزینه‌ها به قدری به صنعت اتوبوسرانی آسیب زده که نزدیک به ۹۰‌درصد تعداد اتوبوس‌ها توانایی پرداخت هزینه‌های بیمه بدنه را ندارند و سرمایه‌گذاران نیز دیگر رغبتی به سرمایه‌گذاری در این بخش ندارند.

اخیرا سخنگوی اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور از گرانی ۲۹ درصدی بلیت اتوبوس خبر داده است. این در حالی است که پیش‌تر، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌‌‌ای، خبر از افزایش قیمت ۶۰ درصدی بلیت اتوبوس داده بود که با آن موافقت نشد.

به گفته احمدرضا عامری، فروردین ماه امسال جلسه‌‌‌ای در وزارت راه و شهرسازی برگزار شده بود و اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور درخواست افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت اتوبوس را با توجه به افزایش شدید هزینه‌‌‌ها ارائه کرده بود. به گفته وی در نهایت با افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت موافقت شد، در حالی که گرانی اقلام موردنیاز اتوبوس، عملکرد این صنف را تحت‌تاثیر قرار داده است.

سابقه افزایش قیمت بلیت اتوبوس بین‌شهری به افزایش قیمت ۲۵ درصدی در ایام نوروزی بازمی‌گردد که پس از اتمام سفرهای نوروزی قیمت بلیت به حالت سابق بازگشت و ۲۵‌درصد کاهش یافت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید