5 نکته در مورد نامه حجت الاسلام رئیسی به رئیس جمهور و رئیس صداوسیما

کدخبر: ۱۶۵۷۳۵
سرویس سیاسی «انتخاب»؛ سهراب زند: جناب حجت الاسلام رئیسی طی دو نامه جداگانه به صداو سیما و آقای رئیس‌جمهور، از عدم عدالت صداوسیما در پخش اخبار کاندیداها به نفع رئیس جمهور گلایه کرده‌ است، ایشان ضمن برشمردن ضرورت سالم بودن برگزاری انتخابات به آقای علی عسگری گفته است: "از صداوسیما انتظار می‌رود با عنایت به اهداف و مأموریت‌های قانونی خود از هرگونه اقدامی که با ایجاد شائبه تبلیغ جانبدارانه به نفع یک فرد یا جریان خاص، فرآیند داوری درست و آگاهانه مردم شریف را مخدوش سازد، جداً پرهیز نماید."
5 نکته در مورد نامه حجت الاسلام رئیسی به رئیس جمهور و رئیس صداوسیما

ایشان در نامه به آقای رئیس جمهور این عبارت را بیان کرده است:"بنده و جنابعالی پیش از آنکه حقوقدان باشیم، هر دو مفتخر به کسوت روحانیت هستیم و این انتساب، ما را به رعایت امور اخلاقی بیش از دیگران ملزم و موظف می‌نماید. اگر در صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری، رقابت برای خدمت به مردم می‌باشد و همین مایه مباهات ماست، حیف است که به شائبه نمایش‌های تبلیغاتی که داوری دیگران را درباره ما مخدوش می‌کند، آلوده شود".

از این بگذریم که صداوسیما در خدمت رئیس‌جمهور است یا اینکه چینش اخبار و تحلیل‌ها در طول چهار سال ریاست جمهوری در تضعیف دولت بوده است. بهتر است قضاوت در مورد آن را به افکار عمومی واگذار می‌کنیم.

اما چند نکته در رابطه با نامه‌های آقای رئیسی لازم به ذکر است.

اول اینکه

روحیه آقای رئیسی در همین چند خط نامه قابل توجه است. فردی که قرار است در معرض رأی مردم باشد و طبیعتا لطیف‌ترین رفتار را در دستور کار خود قرار می‌دهد، به رئیس صداوسیما از عبارت تهدیدوار "جداً پرهیز نماید"، استفاده نموده است. به رئیس جمهور می‌گوید "اخلاقی" باش و "نمایشی" رفتار نکن، و در آخر رئیس‌جمهور را به "آلوده" نشدن توصیه کرده‌ است.

دوم اینکه

آقای رئیسی تأکید دارد صداوسیما از هرگونه اقدامی که با ایجاد شائبه تبلیغ جانبدارانه به نفع یک فرد یا جریان خاص، فرآیند داوری درست و آگاهانه مردم شریف را مخدوش سازد جداً پرهیز نماید. شاید به عنوان یکی از اعضای شورای نظارت بر صداوسیما این سخنان وی ما را به یاد انتخابات 92، 94 بیندازد که چقدر صداوسیما نه در حجم بالای پوشش اخبار رئیس‌جمهور، بلکه در ارائه تحلیل و خبر، چگونه عمل می‌کرد که حتی شائبه طرفداری از کسی هم ایجاد نمی‌گردید و فرایند داوری آگاهانه مردم شریف نیز به هیچ وجه خراب نمی‌شد.

سوم،

مشخص است که چقدر برای آقای رئیسی اکنون حتی عدالت تولید خبر بین رئیس‌جمهور فعلی مملکت و ده‌ها نامزد احتمالی هنوز تأیید صلاحیت‌نشده، مهم است ولو اینکه خودشان هم بدانند که چه خبر است. خیلی خوب است که برای وی حق مساوی سخن گفتن و از خود دفاع کردن مهم است. خیلی خوب است که ایشان پی برده است که نباید طرف مقابل آزادانه سخن بگوید و اتهام بزند و طرف دیگر حق سخن گفتن کمتری داشته باشد(و وای به حال آنهایی که اصلا نمی‌توانند سخن بگویند.)

چهارم

به روحانی چه مربوط است که صداوسیما سخنرانی وی را از صداوسیما بصورت زنده پخش می‌کند که غیرمستقیم بی‌اخلاق خطاب شود و اعمالش آلوده به نمایشی بودن معرفی گردد و به آقای رئیسی به عنوان یک کاندیدا چه مربوط است که به رئیس صداوسیما نامه علنی تهدیدآمیز می‌زند و مانند اپوزیسیون به آن حمله می‌کند که تبلیغ جانبدارانه و مخدوش کردن داوری مردم را در دستور کار قرار داده است؟ اگر ایشان به عنوان رئیس شورای نظارت صداوسیما نامه زده است، عنوان امضای نامه چنین نیست و فارق از سازوکار قانونی این اتفاق رخ داده است.

پنجم

آقای رئیسی قبل از تأیید صلاحیت‌ها کارزار انتخاباتی را آغاز نموده و با نامه‌نگاری مستقیم به رئیس جمهور، عملا با عبارات ظاهرا نرم و در مفهوم تند و تیز، فضا را به سمت حملات تند و تیز می‌برد. امری که به یاد نمی‌آوریم که مسبوق به سابقه باشد و کاندیدایی قلم به دست بگیرد و به کاندیدای دیگر با نامه‌نگاری حمله کند، کاری که حتی محمود احمدی‌نژاد هم انجام نداده بود و البته شاید الان یاد گرفته و بگوید چرا تا به حال به ذهن خودم نرسیده بود!

به هر حال به نظر می‌رسد آقای رئیسی دست پیش گرفته است اما کمی در این کار مجرب نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید