روحانی را از مناظره نترسانید!

کدخبر: ۱۶۵۸۹۴
در سال 92 هم مخالفان حسن روحانی تلاش کردند تا او را به سازشکار معرفی کنند. کسی که باعث شده بود بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران قفل زده شود. سعید جلیلی، قالیباف، حداد عادل و محسن رضایی در جریان مناظره‌ها بارها سعی کردند تصمیمات هسته‌ای روحانی در دولت اصلاحات به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی را زیر سوال ببرند اما موفق نشدند و روحانی با رای مردم راهی پاستور شد.
روحانی را از مناظره نترسانید!

عصر ایران - مصطفی داننده : تصمیم لغو پخش زنده مناظره‌های ریاست جمهوری صدای تمام جریان‌های سیاسی را درآورده است. هنوز مشخص نیست چه کسی دستور این مناظره‌های نازنده را داده است. هم دولت و هم رقبای اصول‌گرایش از این وضعیت ابراز نارضایتی کردند.

مخالفان روحانی، او را عامل ضبطی شدن مناظره‌های انتخاباتی می‌ دانند و بر این باور هستند که روحانی به دلیل ترس حاضر نیست وارد بازی مناظره زنده شود. این را می‌شود از تیتر رسانه‌های این جریان به خوبی مشاهده کرد.

نکته‌ای که مخالفان روحانی به آن توجه نمی‌کنند این است که رییس جمهور مستقر از مناظره نمی‌ترسد و حتی می‌شود گفت او «مرد مناظره» است. مناظره‌های انتخاباتی سال 92 باعث شد روحانی از میانه جدول نظرسنجی‌ها به صدر برسد و در نهایت به کرسی ریاست جمهوری تکیه بزند.

در سال 92 هم مخالفان حسن روحانی تلاش کردند تا او را به سازشکار معرفی کنند. کسی که باعث شده بود بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران قفل زده شود. سعید جلیلی، قالیباف، حداد عادل و محسن رضایی در جریان مناظره‌ها بارها سعی کردند تصمیمات هسته‌ای روحانی در دولت اصلاحات به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی را زیر سوال ببرند.

روحانی اما به خوبی پاسخ آنها را داد. پاسخی که حتی باعث شد مردم در خرداد سال 92 به او رای بدهند. مردم از روحانی خواستند با دیپلماسی و مذاکره پرونده هسته‌ای ایران را حل کند. مردم برخلاف نظر نامزدهای اصول‌گرا به کسی رای دادند که طرفدار مذاکره و گفت‌وگو بود.

فیلم‌های انتخاباتی سعید جلیلی در سال 92 بیشتر از آنکه روایت کننده فعالیت‌های دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی باشد؛ اختصاص به تخریب حسن روحانی و سیاست‌های هسته ای او داشت.

حسن روحانی حتی در گفت‌وگو با مجری برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه 2 هم مورد حمله قرار گرفت و متهم به سازشکاری شد. روحانی اما به خوبی از پس این سوال‌های هدفدار هم برمی‌آمد. برای درک بهتر این معنا به یک نمونه از این سوال و پاسخ‌ها اشاره می‌کنیم.

مجری برنامه از روحانی می‌پرسد:« جناب دکتر بعضی از منتقدین شما می گویند که آن زمان در جریان قراردادهای سعدآباد بروکسل و پاریس عملا همه چیز متوقف شد حالا سوای از این قضیه شما چقدر دولت تدبیر و امید انتقادپذیر است یعنی اگر مخالفین پس از....

روحانی جواب می‌دهد:« این حرفی که زدید می دانید که دروغه خودتون می دونید که دروغه ببینید درسعدآباد یا مذاکرات تهران اصلا قراردادی نبود اینها مال بی سوادهاست شما که به حمدالله تو این کار واردید حالا ممکنه تو گوشی به شما بگویند اونی که از گوشی به شما می گوید بلد نیست قاعدتا خود شما بلدی تصحیح کن ببین تهران دکلریشن بیانیه تهران تو بیانیه تهران قطعنامه این بود همه چی متوقف بشه ما نگذاشتیم ما فقط آن ده تا سانتریفیوژی که تو نطنز کار می کرد آن هم بازدهی اش را تعلیق کردیم.»

روحانی را از مناظره‌ها نترسانید!

در همان انتخابات در جریان مناظره انتخاباتی وقتی حسن روحانی با حملات قالیباف روبرو شد خاطاب به شهردار تهران گفت:« «از آقای قالیباف خیلی تعجب میکنم. درست است باید رقابت کنیم ولی نه اینجوری. آقای قالیباف دلم نمیخواست بگم. آنجا بحث این بود شما میگفتید دانشجویان بیایند ما برنامه گازانبری داریم. من راجع چند کلانتری به شما گزارش دادم. شما چی گفتید؟ نمیخواهم بازگو کنم. گفتید کل آدمهای سالم من این تعداد است. برنگردید به بحث های آن زمان، این سینه من پر است از مسائل فراوان. حرف برای گفتن زیاد داریم. بگذارید رقابتمان سالم و درست باشد. شورای عالی امنیت ملی هم مدافع اقوام بوده به این شورا اتهام نزنید. از ابتدای زندگی سیاسی مسیرم روشن است هیچوقت پادگانی فکر و عمل نکردم.جزو افرادی هستم که حقوق خواندم، من سرهنگ نیستم. حقوقدان هستم. حواسمان باشد چگونه حرف میزنیم. هرچه اطلاعات لازم باشد در ذهنم دارم که بگویم. همیشه روبروی افراطیون ایستادم و طرفدار آزادی بیان و مخالف افراط و تفریط بوده‌ام.چرا اینطوری بحث میکنید؟ اگر بنا به این باشد که حرف زیاد داریم برای گفتن.»

روحانی نشان داده است از مناظره نمی‌ترسد و بیشتر این رقبای او هستند که از هم کلام شدن با حسن روحانی وحشت دارند. به ویژه اینکه در انتخابات امسال اسحاق جهانگیری با آمار و ارقام در کنار روحانی ایستاده است تا در کنار هم از برنامه‌های دولت اعتدال دفاع کنند.

اتفاقا باید گفت مناظره‌های ضبط شده به نفع روحانی نیست. مناظره‌ها برگ برنده حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری است. فرصتی که رییس جمهور می‌تواند بعد از چهار سال حمله و بداخلاقی رودروی مخالفان در برابر چشم مردم، پاسخ دلواپسی‌ها را بدهد.

انتظار مردم این است که مناظره‌ها زنده پخش شود تا مردم به صورت مستقیم با نقطه نظرات نامزدها و ویژگی‌های اخلاقی آنها آشنا شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید