ایستگاه آخر چهره‌های شورای شهر تهران

کدخبر: ۱۶۶۰۱۴
روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت : پرونده انتخابات شورای شهر تهران که از روزهای اول امسال و در‌گیرو‌دار تعطیلات نوروز باز شده بود با اعلام نتیجه بررسی صلاحیت‌ها وارد مرحله تازه‌ای شد و نحوه تأیید صلاحیت‌ها، معادلات زیادی را به‌هم زد و حتی تعدادی از اعضای کنونی شورای شهر تهران نتوانستند نظر هیأت بررسی صلاحیت‌ها را جلب کنند و پیامکی که به آنها نشان می‌داد باید آماده تبلیغات باشند برایشان ارسال نشد.

در میان آنها اسم‌هایی به چشم می‌خورد که خیلی‌ها فکرش را هم نمی‌کردند؛ اسم‌هایی مانند عباس جدیدی، علیرضا دبیر و... . همین موضوع باعث شد توجه عده زیادی از کسانی که اخبار انتخابات را دنبال می‌کنند، به جای نام تأییدشده‌ها به سمت کسانی جلب شود که موفق به اخذ صلاحیت نشدند. برخی این رد صلاحیت‌ها را به فشار افکار عمومی نسبت می‌دهند؛ فشاری که پیش از انتخابات در قالب کمپین‌هایی مانند «نه به ورود ورزشکاران به شورای شهر» خودش را نشان داد.

به‌هرحال، دیروز پیامک تأیید صلاحیت حضور در انتخابات شورای شهر پنجم برای کاندیدا‌ها ارسال شد و با اینکه برخی از اعضای شورای شهر در کانال‌هایشان یا صفحات اینستاگرامشان با انتشار پیامک تأیید صلاحیت، حضور رسمی‌شان را در انتخابات شورای پنجم اعلام کردند اما برخی اعضا در مقابل سکوت اختیار کرده و دراین‌میان اخبار غیررسمی گسترده‌ای درباره رد صلاحیت اعضای فعلی شورای شهر تهران منتشر شد.

ایسنا در تماس با اعضای شورای شهر درباره تأیید یا رد صلاحیت آنها سؤال پرسید که دراین‌میان مهدی چمران، غلامرضا انصاری، محمدمهدی تندگویان، احمدحکیمی‌پور، محمد سالاری، محسن پیرهادی، محسن سرخو، محمد حقانی، پرویز سروری، علی صابری، احمد مسجدجامعی، مجتبی شاکری، اقبال شاکری، ابوالفضل قناعتی، فاطمه دانشور و عبدالمقیم ناصحی، دریافت پیامک تأیید صلاحیت از سوی فرمانداری را تأیید کردند. علی صابری ضمن تأیید، «تأیید صلاحیتش» برای حضور در انتخابات شورای پنجم به ایسنا گفت: البته پیامک تأیید صلاحیت به من نرسیده اما طی تماس با فرمانداری به من اعلام شد که نام شما در قسمت تأیید صلاحیت‌ها قرار دارد و حتی دلیوری پیامک تأیید صلاحیت شما در سامانه ثبت شده است. 

مجتبی شاکری نیز با بیان اینکه صلاحیتم در انتخابات شورای پنجم ثبت شده است، گفت: بااین‌حال پیامک تأیید صلاحیت بنده ناقص آمده اما از آنجایی که فقط برای تأیید‌شدگان، پیامک ارسال می‌شود، این پیامک ناقص به‌منزله تأییدی فرمانداری است. 

اسامی حبیب کاشانی، هادی ساعی، حسین رضازاده، الهه راستگو، مرتضی طلایی، احمد دنیامالی، علیرضا دبیر، عباس جدیدی و مختاباد در شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان اعضای ردصلاحیت‌شده در انتخابات پنجم مطرح شده است. هادی ساعی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن رد این شایعات گفت: «پیامک تأیید صلاحیت شب گذشته برای من ارسال شده است.» احمد دنیامالی هم در پیامکی اعلام کرد: «پیامک تأیید صلاحیت برایم فرستاده شده است.» گویا حبیب کاشانی، حسین رضازاده و الهه راستگو پاسخگوی تماس‌های مکرر خبرنگاران نبوده‌اند. تماس با تلفن همراه عباس جدیدی درباره وضعیت تأیید یا رد صلاحیتش نیز به این پاسخ منجر شد: «من عباس نیستم و گوشی او نزد من مانده و اطلاعی هم ندارم.»

علیرضا دبیر عنوان کرد که استعلام‌های چهارگانه‌اش از وزارت اطلاعات، ثبت، قوه‌قضائیه و ناجا مثبت بوده و حتی نظر هیأت اجرایی مثبت بوده ولی نمی‌داند علت رد صلاحیت او چه بوده است. او همچنین گفت: من دوتابعیتی نیستم که بخواهند به این بهانه صلاحیتم را رد کنند.  دراین‌میان فقط مرتضی طلایی، نایب‌رئیس شورای چهارم تهران در اطلاعیه‌ای با اعلام رد صلاحیتش اعلام کرد: «در شب و روز گذشته در فضای مجازی اخباری منتشر و اعلام شده که صلاحیت تعدادی از اعضای فعلی شورای اسلامی شهر تهران ازجمله بنده احراز نشده است.

اگرچه بر‌اساس اطلاع قبلی، تأیید نهادهای نظارتی و مراجع چهارگانه و همچنین هیأت اجرایی انتخابات درمورد اینجانب صورت گرفته اما ظاهرا هیأت نظارت شهر تهران اقدام به اتخاذ چنین تصمیمی کرده است؛ البته موضوع هنوز به‌صورت رسمی به بنده اطلاع داده نشده اما آنچه شائبه‌برانگیز، تعجب‌آور و غیر‌منصفانه است، حجم سنگین اطلاع‌رسانی این خبر در شب گذشته بود که امیدوارم دستگاه‌های مسئول در امر برگزاری انتخابات، ساده از کنار آن نگذرند. بدیهی است اینجانب به‌عنوان یک شهروند از تمامی حقوق قانونی خود برای پیگیری موضوع از طریق مجاری رسمی استفاده خواهم کرد و امیدوارم این انتخابات همچون همیشه در سایه توجهات حضرت ولی‌عصر(عج) و ائمه‌هدی(ع) به بهترین شکل ممکن برگزار شود.»

عصبانیت آقای رئیس

در بین واکنش‌هایی که درباره رد صلاحیت نامزدهای شناخته‌شده انتخابات شورای شهر دیده شد، تندترین واکنش مربوط به رئیس شورای شهر چهارم بود. مهدی چمران با اشاره به رد صلاحیت برخی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران گفت: «وقتی نظارت را برعهده دستگاهی می‌گذارند، یک اعتماد عمومی نسبت به دستگاه عمومی وجود دارد که بی‌طرفانه کار قضاوت را انجام دهد. کار هیأت نظارت بر شورا، تأیید صلاحیت نیست بلکه این‌گونه است که افرادی را که از طریق استعلام از مراجع چهارگانه دارای پرونده‌های قضایی باشند را رد کنند. حتی دوستان اصلاح‌طلب هم می‌گفتند انتخابات شورا نباید چنین سازوکاری داشته باشد و هر کسی باید بتواند شرکت کند.» او ادامه داد: «در چنین فضایی، افرادی که شخصیت‌های شناخته‌شده و مورد اعتماد مردم هستند را رد صلاحیت می‌کنند و افرادی که دارای پرونده‌های مفتوح قضایی هستند، تأیید می‌کنند.»

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: «چنین رفتاری، این شائبه را به‌وجود می‌آورد که نکند خط فکر سیاسی موجب این ردشدن‌ها شده که اگر این‌گونه باشد، بر اعتماد عمومی از یک نهاد مهم نظیر مجلس شورای اسلامی خدشه وارد خواهد شد.»

چمران با بیان اینکه نمایندگان درباره رد صلاحیت‌شدگان تجدیدنظر کنند، گفت: «باید هر چه سریع‌تر به این موضوع رسیدگی شود زیرا درغیر‌این‌صورت انتخابات، یکطرفه خواهد بود و انتخابات یکطرفه هم نافی مشارکت همگانی است. با این اقدام، میزان مشارکت عمومی کاهش می‌یابد و مشکلات دیگری پیش خواهد آمد. قطعا و یقینا باید قانون در تأیید صلاحیت انتخابات سالم باشد، نه تفکرات غیرقانونی که منشأگرفته از جریان‌های سیاسی و ... است.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید